PM11S1 of PM15S2 als integratie in HT-set

Gestart door dmeerpa, oktober 31, 2011, 09:26:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

dmeerpa

Citaat van: still life op november 03, 2011, 16:28:24
ik blijf je fronts een beetje de zwakke schakel vinden,
je links & beschrijving geven aan dat ze verre van neutraal zijn & dat maakt ze sowieso 'lastig'
in elk geval was er een betere match met je oude SR

deze set (UD+SR), is op niveau & dat heeft een welbekend nadeel  => weinig verbloemend of genadeloos..

het is dus zaak van je gear op elkaar af te stemmen op basis van ref signalen & metingen
pure direct neemt enkele van die settings over & zal ook beter presteren (spkr levels)

CiteerNu ik zal zeker nog eens gaan horen wat het toevoegen van de Rotel EV zal doen,

de rotel kun je evt op het laag zetten & je HF-sectie met de SR aansturen
die 'echte' bi-amp setup klonk zeer goed, ook zonder sub

minpunten: minder gebruiksvriendelijk & weinig energie-efficiënt
dan moet

Ze zijn inderdaad wat warm van kleur, en daar hou ik juist van. Dat ze misschien moeilijk aan te sturen zijn dat kan. Maar als ik straks de de Rotel eraan hang, is dit dezelfde EV als met de SR8002. Goed voor 250Watt bij 6ohm en een dampingsfactor van 1000. En die kan deze speakers zeker aansturen.
Dus als ik met die Rotel verschil hoor, is het duidelijk een verschil in de voorversterker tussen SR8002 en SR7005. Als ik ga bi-ampen met de SR7005 dan moet ik mijn Monster Sigma kabel opgeven en kan ik de speakers in de keuken niet meer aansturen of kan ik niet opteren om terug een 7.1 opstelling te gaan gebruiken, want ik merk toch een kleine toename in het 6.1/7.1 film aanbod Star Wars, The Lord of the Ring en Pirates of the Caribbean On Stranger Tides.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

still life

my way is de meest efficiënte (om enkel met de SR te kunnen draaien)
ik vind weinig meerwaarde in back kanalen & offer dus graag die channels op..

CiteerDus als ik met die Rotel verschil hoor, is het duidelijk een verschil in de voorversterker tussen SR8002 en SR7005

niet noodzakelijk, tenzij je nog perfect weet hoe de 8002 klonk in vergelijkbare setup..

met de rotel behaal je zeker ook goeie resultaten:
* laat je fronts bekabeling gewoon zitten op je amp, op de speakers ga je ermee naar het hoog
* tak die front kanalen af (via pre-out, RCA) naar je rotel & ga van die amp naar het laag op je speakers
    (wordt ff kijken voor gewone 2.5 carré koper kabel)

zo is de SR nog nuttig (mid/hoog) & neemt de rotel het lastige laag voor zijn rekening
=> en je kan pochen dat je een bi-amped set hebt (mbv je optionele backs)

zal een meerkost betekenen voor je elektra factuur, maar goed geluid kost energie zeg je dan maar..  :-D

vwb ADSY mag je nu weer opnieuw inmeten (mooie training)

CiteerAls ik ga bi-ampen met de SR7005 dan moet ik mijn Monster Sigma kabel opgeven

je kan ook die sigma kabel even toetsen op kwaliteit, gewoon 2x simpel koper draadje voorzien hoog/laag
mogelijks klinkt dit zelfs beter icm met je opus ( => kan die sigma on sale)   :angel:


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

dmeerpa

Citaat van: still life op november 04, 2011, 15:43:50
my way is de meest efficiënte (om enkel met de SR te kunnen draaien)
ik vind weinig meerwaarde in back kanalen & offer dus graag die channels op..

CiteerDus als ik met die Rotel verschil hoor, is het duidelijk een verschil in de voorversterker tussen SR8002 en SR7005

niet noodzakelijk, tenzij je nog perfect weet hoe de 8002 klonk in vergelijkbare setup..

met de rotel behaal je zeker ook goeie resultaten:
* laat je fronts bekabeling gewoon zitten op je amp, op de speakers ga je ermee naar het hoog
* tak die front kanalen af (via pre-out, RCA) naar je rotel & ga van die amp naar het laag op je speakers
    (wordt ff kijken voor gewone 2.5 carré koper kabel)

zo is de SR nog nuttig (mid/hoog) & neemt de rotel het lastige laag voor zijn rekening
=> en je kan pochen dat je een bi-amped set hebt (mbv je optionele backs)

zal een meerkost betekenen voor je elektra factuur, maar goed geluid kost energie zeg je dan maar..  :-D

vwb ADSY mag je nu weer opnieuw inmeten (mooie training)

CiteerAls ik ga bi-ampen met de SR7005 dan moet ik mijn Monster Sigma kabel opgeven

je kan ook die sigma kabel even toetsen op kwaliteit, gewoon 2x simpel koper draadje voorzien hoog/laag
mogelijks klinkt dit zelfs beter icm met je opus ( => kan die sigma on sale)   :angel:

Daarnet even binnen gesprongen bij de audioboer hoer in Aalst. Hij heeft zowel de UD7006, SR7005 en de PM15S2 staan en zelfs een PM11. Ik mag een afspraak maken (heeft zelfs morgen al tijd) om alles eens te gaan vergelijken. Maar de PM15S2 uitlenen zelfs mits betalen van een waarborg wou hij niet. Nu het is al een kans om prestatie verschillen te horen op beide toestellen.
Opmerkelijk was toch zijn opmerking dat hij nooit de Audessey gebruikt...

OM te gaan bi-ampen met de SR7005 en de Rotel weet ik niet of dat een goed idee is, ik vrees voor volume verschillen tussen beide amps...
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

joep

Ik wil je niet gek maken maar is een Marantz MM8003 & AV8003 niet eenvoudiger. Een tweede hands heeft al een vraagprijs van onder de € 3000,00 op Marktplaats. Als ik voor HT zou gaan en het stereo gebeuren ook belangrijk zou vinden was dit mijn oplossing. Genoeg lovende kritiek op het net te vinden voor zijn stereo capaciteiten. Lees dit maar eens.

Music fans are catered for, too. Put the AV8003 in Pure Direct mode and feed it a good-quality stereo analogue source and it does a frankly stunning impression of an audiophile stereo amplifier, with an equally lush, refined and detailed signature.

Marvin

Uiteindelijk heeft Wim dat toch omgewisseld met z'n Okyo 'alles in één dingetje' ?

WimPeu

 :yes:  En geen dag spijt. Ik snap ook dat hele gedoe niet zo dat de 7005 zo slecht in stereo zou zijn. Ligt imho aan andere zaken (fysiek (plaatsing en keuze van speakers) en psychisch  :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

drees62

Citaat van: WimPeu op november 04, 2011, 18:41:19
:yes:  En geen dag spijt. Ik snap ook dat hele gedoe niet zo dat de 7005 zo slecht in stereo zou zijn. Ligt imho aan andere zaken (fysiek (plaatsing en keuze van speakers) en psychisch  :angel: )

Die SR 800x was gewoon errug goed  :wink: :-D

Marvin

Vind die 7005 van m'n broer ook gewoon erg mooi, al hangen daar dan wel 2 aktieve fronts aan en 2 subwoofers.
En uiteraard alles Large ingeregeld.

dmeerpa

Citaat van: WimPeu op november 04, 2011, 18:41:19
:yes:  En geen dag spijt. Ik snap ook dat hele gedoe niet zo dat de 7005 zo slecht in stereo zou zijn. Ligt imho aan andere zaken (fysiek (plaatsing en keuze van speakers) en psychisch  :angel: )

Nu sinds dat de speakers dichter op de muur zijn geplaatst is het wel goed. Maar heb nog niet rustig kunnen luisteren hoe het klinkt ten opzichte van mijn vroeger SR8002.
Maar van die stereo modus ben ik (nog) niet wild.
Waarom dan de PM15s2. De mogelijkheid biedt zich aan, en indien dit het stereo gebeuren naar een veel hoger niveau tilt waarom niet? Uiteindelijk zal de UD7006+SR7005+PM15S2 mij evenveel kosten als ik vandaag een Marantz verdeler om een nieuwe combi UD7006+SR7005 vraag.
Voor om en bij de 550-600€ moet ik wel aan een Sa15s1 geraken. Of ik verkoop mijn modelbouwtrein en koop mij een SA11.

De AV8003+MM8003 heb ik ooit gehoord en ik herkende daar de sound van de SR8002 in. Maar zou ik voor 2000€ opleg op mijn SR8002 veel vooruitgang boeken? Verder is die in het zwart en ik heb graag dat alles er gelijk uit ziet, dus nog een zwarte UD. Verder zijn die spullen enorm groot, dus weer moeilijk om een passend meubel te vinden.
En nu heb ik op de UD en SR 2 jaar en op de Pm15s2 is normaal nog 1,5 jaar garantie op, want die is standaard 3 jaar.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

still life

#55
Citaat van: dmeerpa op november 04, 2011, 18:03:48OM te gaan bi-ampen met de SR7005 en de Rotel weet ik niet of dat een goed idee is, ik vrees voor volume verschillen tussen beide amps...

levert geen enkel probleem op paul,
alhoewel... als je die EV niet inschakelt, is je basweergave gewoon nihil  :-D
vond ik soms grappig => je fronts gedragen zich dan plots als (zeer beperkte) monitors

maar die setup volgt je SR verder automatisch in volume (het betreft horizontale bi-amp)

Citaat van: marvin op november 04, 2011, 18:46:08
Vind die 7005 van m'n broer ook gewoon erg mooi, al hangen daar dan wel 2 aktieve fronts aan en 2 subwoofers.
En uiteraard alles Large ingeregeld.

ook een mooie optie  :yes: zo vormen de fronts geen enkele belasting op de SR (net als een actieve sub)

Citaat van: WimPeu op november 04, 2011, 18:41:19
:yes:  En geen dag spijt. Ik snap ook dat hele gedoe niet zo dat de 7005 zo slecht in stereo zou zijn. Ligt imho aan andere zaken (fysiek (plaatsing en keuze van speakers) en psychisch  :angel:

knap verwoord..  :yes: plaatsing & respons in de ruimte/kamer
zolang je daarbij geen breedte/diepte/hoogte ervaart ben/blijf je zoekende (naar goeie stereo  clown1 )


Citaat van: paulheb nog niet rustig kunnen luisteren hoe het klinkt ten opzichte van mijn vroeger SR8002.
Maar van die stereo modus ben ik (nog) niet wild.

denk dat je inmiddels al een pak opties hebt om eens mee te gaan spelen/proberen

CiteerWaarom dan de PM15s2. De mogelijkheid biedt zich aan, en indien dit het stereo gebeuren naar een veel hoger niveau tilt waarom niet?

tja, er lopen ook vrouwen (of andere mogelijkheden) zat..
maar of het allemaal zoveel beter is dan het spul (vrouwmens) in bezit, is steeds weer de vraag..  :-D

die (goeie stereo) zit trouwens al lang vervat in een goeie opname, die moet je enkel nog mooi zien weer te geven..

ook een pm15s2 zal je moeten laten samenwerken met die lastige opus bvb
wat als dat ook niet meteen  pompom klinkt ? goochelen met kleurende/ gekleurde kabeltjes ?  :angel:

CiteerIk mag een afspraak maken (heeft zelfs morgen al tijd) om alles eens te gaan vergelijken.

final tip: pak je fronts mee naar die zaak & laat ze aan die verschillende amps voorbinden
evenwel nog steeds een scheef vgl (klinkt niet als thuis) maar kan best verhelderend werken..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

dmeerpa

#56
Citaat van: still life op november 03, 2011, 16:28:24
ik zou de speakers terugzetten (vrije opstelling) & de bi-amp activeren op je SR
zo zet je al dubbel vermogen op die lastige opus  :angel: maar verlies je de backs (surround gaat naar 5.1)

dan gelaagd inmeten rond 1 centrale positie (voor je center blijven)
met de mic op tweeter hoogte & free air => geen directe reflectie vlakken/muren in de buurt

zo doe je een eerste setje/rij van 3, dan een stuk hierachter nog een setje (evt iets hoger of lager)
afsluitend de 2 laatste er tussenin & wat boven tweeterhoogte

grote kans dat de SR je fronts small zet & correct crossed
denk dat je opus op 60Hz al een pak kleuring verliezen, geen nood: dat laag gaat naar je sub

ben je voorstander v/e warme sound  :mrgreen:
overstuur je gewoon met 1 db'tje of steek je manueel wat meer volume

als je speakers nogal gevoelig zijn ga je levels zien van -6 tot -8 db
als je sub -12 staat is die verkeerd (te luid) ingemeten
imho is dat ook nogal remmend gassen, maar kun je makkelijk op lijn brengen met db-meter

dyn vol is  nonono  check ook of je wel degelijk met ADSY XT draait & niet in de flat setting of i.d.
D.EQ kun je evt ook afleggen omdat dit op lage volumes flink bijtrekt

hoe luider je draait, hoe minder de EQ werkt & hoe beter het geluid loskomt van je speakers

het komt pas een beetje los/tot leven rond -25 op de receiver (afh van je levels/bron etc..)

bekijk/beluister het resultaat ook met diverse cd's over een paar dagen
want het zal ff (ont)wennen zijn aan een vlakke freq respons

ik hou het alvast voor bekeken, dit wordt stilaan een post van pagina-lengte..  :-D  succes !  :yes:

Dit weekend gespeeld met de Rotel als EV voor de fronts. Vandaag de Rotel terug weggenomen. Hoor niet direct verschil. Maar de fronts staan niet langer ingedraaid maar recht voorruit op 30 cm van de muur.

In pure direct ben ik zoals eerder geschreven inmiddels meer dan tevreden. De stereo bleef mij mateloos ergeren. Iedereen is er enthousiast over. Uiteindelijk heb ik de Audessey uit gezet. En wat een verschil. De klank leunt veel dichter aan bij de pure direct stand.

Nu dat de speakers niet langer ingedraaid zijn nieuwe Audessey meting gedaan (eentje voor het moment). Als ik de Eq setting bekijk dan is die behoorlijk recht voor de fronts (hier en daar een verschil van 3db). En ik moet zeggen het klinkt goed nu. Ik heb wel meer tijd nodig om uit te maken wat ik verkies, Pure Direct of Stereo.

Deze keer werden de fronts ook op 0 gezet. De sub stond op -2, maar heb die naar -1 gebracht om iets meer effect van de sub te hebben op laag volume.

CHANNEL LEVEL ( MAIN ZONE )
FL-0.5 dB
FR0.0 dB
C-4.5 dB
SW-1.0 dB
SL-11.5 dB
SR-11.0 dB

Nu morgen ochtend bel ik om in de namiddag een afspraak te bekomen om de PM15S2 naast de SR7005 te horen. Is daar een groot verschil, dan koop ik de PM15S2. Anders ga ik investeren in een nieuwe NAS. Want nu het ik een NAS met 2 schijven, maar ik kan enkel een RAID 0 of 1 gebruiken. Bij Raid 1 hou ik maar 2TB schijfruimte over van de 4TB. EN bij een crash verlies ik al mijn foto's, MP3's, FLAC's, DVD en BD isos. En al mijn software. Verder mag zou een snellere NAS niet misstaan.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Marantz 81

Succes morgen weet zeker dat je duidelijke verschillen gaat horen ,als ik je verhaal zo lees

later nog een sa15 of sa11 erbij dan heb je echt stereo erbij ,en mooi ht doorlus voor de fronts  pompom

pameijer

Wel fijn dat je in jouw ruimte Audyssey niet verkiest: de PM15S2 heeft die nl. ook niet!

Klopt het dat je ook de PowerDirect knop moet gebruiken als je naar de tuner van je SR7005 wilt luisteren?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

WimPeu

Citaat van: pameijer op november 07, 2011, 23:03:13
Wel fijn dat je in jouw ruimte Audyssey niet verkiest: de PM15S2 heeft die nl. ook niet!

Klopt het dat je ook de PowerDirect knop moet gebruiken als je naar de tuner van je SR7005 wilt luisteren?


Jazekersss   :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES