Op zoek naar een goede subwoofer

Gestart door bommelaar, oktober 25, 2011, 21:58:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marvin

#60
Stel een C meting in, al maakt dit niet heel veel uit.

Begin ergens met meten, handig is om met linksvoor te beginnen.

Ga gewoon op de luisterpositie zitten en stel het hoofdvolume af zodat deze 70db meet. (Dus de plus en min van de linker luidspreker op nul zetten).

Ga nu met een onveranderd volume naar je center toe, stel deze ook weer in zodat deze 70db meet.
Dit doe je voor alle luidsprekers zodat ze allen 70db weergeven op de luisterplek.
(Dus met onveranderd hoofdvolume de plus en min hanteren).

De db meter tijdens deze meting zo min mogelijk verplaatsen en enigsinds wat naar de nok van het plafond aan de voorkant gericht. Ook met de surrounds laat je hem naar voren staan.
Sub zou je 3db zachter kunnen zetten en eens beluisteren wat het dan voor je doet.

Staat trouwens wel iets uitgebreider ergens op het forum uitgelegd, maar ik (we) help(en) je er ook hier graag doorheen.

Edit:
Afstanden en db's inderdaad vanaf de luisterplek en voor de db's gebruik je de ingebouwde tone generator, de testtoon van de receiver dus.
Er zijn betere resultaten te bereiken met speciale callibratie dvds/bluray, maar hier behaal je ook een aardig resultaat mee.
De afstand van je subwoofer veranderen heeft een zelfde uitwerking als met de phase spelen op je woofer.
Hier zit dus een grote finetune functie in verborgen en zal de reden zijn dat Audessy je sub bij de buren plaatst.

Heb je de phase van je sub op nul staan?

Marvin

De meeste HD zenders zenden tegenwoordig in 5.1 uit, even een instelling veranderen in het menu van je decoder!

bommelaar

Bedankt voor de uitleg, een hele boterham wel!
De phase staat bij mij op  'Normal 90°', wat betekent eigenlijk die phase?

Bedankt voor de tip, heb de digicorder op 5.1 gezet. Is toch al voor de HD kanalen!



Marvin

Oorspronkelijk betekend de fase gewoon het omdraaien van de plus en min, dus waar de conus naar buiten slaat slaat hij met een omgekeerde fase naar binnen.
Dit doordat de fase ten opzichte van de rest van de luidsprekers afhankelijk is van de plaatsing.
(Dit is de stereo gedachten).

Het inmeten met de db meter lijkt heel wat maar steld eigenlijk niets voor.

Gewoon links voor beginnen en alle luidsprekers even langs lopen en ze op gelijke volume trekken.
Dat is alles.
De db meter op je center richten en dan iets richting het plafond.

bommelaar

Heb al even zitten kijken in het menu van de versterker.
Als ik Channel Level kijk, en ik laat daar de testtoon door bv de linker front klinken, dan zie ik daar het aantal decibel. Dit staat voor beide front speakers op -3,5 db, de center staat op -1,5Db, de ene rear op 0,5 en de andere op 1,5. De sub staat op -12.
Ik zet nu mijn DB meter aan en speel met het aantal db tot ik vanop de hoofdluisterpositie 70db uitkom (af te lezen op de meter).
Klopt dit zo of doe ik het verkeerd?

still life

#65
Citaat van: bommelaar op november 08, 2011, 10:24:04De sub staat op -12.


hmm.. da's niet goed  :no: daarom zet je receiver de sub dus bij de buren..
het manuele volume van je sub moet duidelijk naar beneden bij het inmeten
(zie laatste posts in het topic ADSY ervaringen)

CiteerIk zet nu mijn DB meter aan en speel met het aantal db tot ik vanop de hoofdluisterpositie 70db uitkom (af te lezen op de meter).
Klopt dit zo of doe ik het verkeerd?

marv heeft het vrij goed uitgelegd: is een beetje afh van je speaker respons,
gebruik de testsignalen v/d receiver & stel je linkerfront in op 70/75db bij het ingestelde level van ADSY (-3.5)

dat level niet veranderen maar het volume aanpassen op je receiver tot je 70/75db op je meter hebt
daarna loop je alle overige channels na, deze pas je nu bij in dat menu (per 0.5db) => gelijke channels..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

bommelaar

Bedankt al voor de tips.
Ik weet alleen niet goed wat er bedoeld wordt met het inmeten van de speakers.
Waar kan ik dat dan precies aanpassen? Sorry maar ik ben er echt een leek in.
Van veel wat er wordt geschreven begrijp ik er niet veel van :)

Ik weet niet of iemand het ziet zitten om me te komen helpen met het inmeten ed. Ik heb zelf geen DB meter ofzo. Ik heb wel de dvd van Roger Flesh :)
Ik wil er natuurlijk voor betalen!

WimPeu

Geef even aan in welke omgeving je woont....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

Ik dacht dat je een db meter had.....  :-D

WimPeu

'Tuurlijk wel...appje op de HTC... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bommelaar

Ik woon in Brasschaat, tegen Antwerpen in België.
Mijn gsm is helaas één waarmee je gewoon kunt bellen :)

Had gekeken om een DB meter te huren, kost zo'n 18 euro voor een dag.
Kopen om maar 1 keer nodig te hebben is mss wat zot.

Marvin

Maar is net zo duur, voor 25 euro heb je een goede analoge...

bommelaar

Dat is waar, maar ik zou liefst iemand eens bezig zien om alles te regelen. Dan kan ik het de volgende keer zelf doen!
Ik weet gewoon niet goed wat ik precies allemaal moet afregelen, sommige dingen snap ik, andere dan weer volledig niet.
Heb de handleiding al enkele keren doorgelezen, maar ik word er niet veel wijzer van hoe ik het handmatig moet regelen. In de handleiding staan enkel de opties in het menu uitgelegd.

Marvin

Mocht ik herfst volgend jaar weer richting België gaan zal ik aan je denken...  :schater:

Stadium III

Antwerpen is 45 min rijden vanaf hier
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4