Op zoek naar een goede subwoofer

Gestart door bommelaar, oktober 25, 2011, 21:58:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

bommelaar

Ga morgen naar de sunfire gaan luisteren. En als hij mij aanstaat, neem ik hem mee! (na betaling :))

xander32

Citaat van: bommelaar op november 03, 2011, 20:45:11
Ga morgen naar de sunfire gaan luisteren. En als hij mij aanstaat, neem ik hem mee! (na betaling :))
Denk dat hier mensen jaloers op je gaan worden :wink:.
Veel luisterplezier en wijsheid.


Sander.

bommelaar

En ik heb de subwoofer gekocht! Klonk zeer goed, vooral uit zo'n kleine kast.
Nog enkele vragen over de afstellingen. Ik heb het topic hier al doorgelezen.

Heb de woofer aangesloten en audessey laten lopen.
Heb hierbij het volume van de sub op 1/4de gezet. Phase staat op normal (halverwege), crossover op max.

Audessey had de speakers op large gezet na de controle, ik heb die weer op small gezet.
Heb daarna alle instellingen gecontroleerd.
Voor de woofer heb ik nu volgende instellingen:
- SW Mode: LFE (ik kan hier ook kiezen voor LFE+MAIN) als uitleg bij LFE zegt hij 'play bass of small speakers & LFE from sw. Bij LFE + MAIN zegt hij 'play bass of large speakers also from SW
- LPF For LFE 120HZ

En dan kan ik nog kiezen voor de crossover frequency. Deze staat bij mij nu op advanced, waarbij er bij Front, center en surround 40Hz staat, ik kan dit aanpassen van 40 tot 250 Hz.

Dan bij de subwoofer staat de afstand op 12,51m. Ik heb dit dan handmatig op 3m gezet.


Iets veranderingen aan de instellingen? Of zo laten?

xander32

Citaat van: bommelaar op november 04, 2011, 18:35:49
En ik heb de subwoofer gekocht! Klonk zeer goed, vooral uit zo'n kleine kast.
Nog enkele vragen over de afstellingen. Ik heb het topic hier al doorgelezen.

Heb de woofer aangesloten en audessey laten lopen.
Heb hierbij het volume van de sub op 1/4de gezet. Phase staat op normal (halverwege), crossover op max.

Audessey had de speakers op large gezet na de controle, ik heb die weer op small gezet.
Heb daarna alle instellingen gecontroleerd.
Voor de woofer heb ik nu volgende instellingen:
- SW Mode: LFE (ik kan hier ook kiezen voor LFE+MAIN) als uitleg bij LFE zegt hij 'play bass of small speakers & LFE from sw. Bij LFE + MAIN zegt hij 'play bass of large speakers also from SW
- LPF For LFE 120HZ

En dan kan ik nog kiezen voor de crossover frequency. Deze staat bij mij nu op advanced, waarbij er bij Front, center en surround 40Hz staat, ik kan dit aanpassen van 40 tot 250 Hz.

Dan bij de subwoofer staat de afstand op 12,51m. Ik heb dit dan handmatig op 3m gezet.


Iets veranderingen aan de instellingen? Of zo laten?
Zou crossover eens op 60 of 80 Hz. zetten en de speakers als "small" typeren.
Mooie aankoop hoor, gefeli!


Sander.

Stadium III

Ik zou toch de afstand van de Audyssey aanhouden voor de subwoofer

Verder als de speakers op LARGE staan alleen LFE pakken en dan 80 hz pakken
De speakers die op Small staan kun je bij 40 of 60 of 80 hz ook afkappen

Eigenlijk zou ik wel eens willen weten wat Audyssey zegt bij iedere speakers kwa grote en crossover
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

bommelaar

Volgende aanpassingen gedaan:

- Speakers op small gezet en LFE + MAIN geselecteerd.
- LPF For LFE op 80 HZ gezet.
- Crossover frequency eveneens op 80 HZ gezet.

En testen maar!

xander32

Citaat van: bommelaar op november 05, 2011, 09:36:07
Volgende aanpassingen gedaan:

- Speakers op small gezet en LFE + MAIN geselecteerd.
- LPF For LFE op 80 HZ gezet.
- Crossover frequency eveneens op 80 HZ gezet.

En testen maar!
De crossover op de sub heb je toch wel geheel open staan he (standje uiterst rechts).
In algemeen is een handige werkwijze om redelijk hoog/ruim te beginnen met alle instellingen (crossover / gain / ...) en dan op gehoor bijstellen (naar beneden) totdat het lekker klinkt. De sub is goed geintegreerd wanneer je deze niet meer(blind) kan aanwijzen in het geluidsbeeld. Dat is echt een kwestie van trial and error en daar gaat soms enige tijd overheen.


Sander.

Stadium III

Ik zou de Front eens op 60 hz zetten

Center en surround op 80 hz zetten

Verder LFE op 80 hz zetten en LFE+MAIN is ok

Verder idd crossover op de subwoofer helemaal open

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

bommelaar

Cross staat op de sub idd volledig open.
Heb de aanpassingen doorgevoerd zoals stadium heeft geschreven.

Het volume van de sub staat helaas maar 1/4 open, ik woon nog even op een appartement. Helaas :)

still life

Citaat van: bommelaar op november 05, 2011, 13:01:41
Het volume van de sub staat helaas maar 1/4 open, ik woon nog even op een appartement. Helaas :)

zolang het maar meerwaarde brengt..  :wink:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Stadium III

Nou jah laat de audyssey zijn werk doen en de sub even hard zetten als de speakers
Dit zodat het 1 geheel kan worden omdat je de speakers afkapt zal de sub ze zeker voor alles moeten aanvullen

Als alles in balans is hoeft het niet hard om duidelijk te zijn
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

bommelaar

Idd!
Jammer dat de digicorder niet in 5.1 uitzendt :)


Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: Stadium III op november 05, 2011, 17:10:31
Nou jah laat de audyssey zijn werk doen en de sub even hard zetten als de speakers
Dit zodat het 1 geheel kan worden omdat je de speakers afkapt zal de sub ze zeker voor alles moeten aanvullen

Als alles in balans is hoeft het niet hard om duidelijk te zijn
Ik kan je aanbevelen om e.e.a. handmatig na te meten (afstanden en geluidsdruk -Db.) en bij te gaan stellen (receiver).

Enigste wat je daarvoor nodig hebt is een rolmaat of iets dergelijks en een Db.meter. Dat bracht bij mij steevast veel meer homogeniteit in de set dan het resultaat van Audyssey 8-).


Sander.

bommelaar

Ik heb HD ja.

Dat uitmeten met een DB meter, hoe gaat dat in z'n werk? Ik weet hoe ik de afstanden kan instellen, maar hoe ik met een DB meter moet werken weet ik niet.
Ik veronderstel dat het beide vanaf de hoofdluisterpositie gaat? Maar op welk volume moet ik de versterker dan zetten? En wat moet ik afspelen tijdens het meten?

Raar is trouwens dat audessey de subwoofer op 12 meter zet. Wanneer ik dit wil opslaan geeft hij een foutmelding dat dit te ver is :) Sub staat trouwens maar op 3 meter.