Op zoek naar een goede subwoofer

Gestart door bommelaar, oktober 25, 2011, 21:58:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

bommelaar

Om het wat overzichtelijker te houden en het topic over de center niet te bevuilen, hier dus een nieuw topic over mijn zoektocht naar een geschikte subwoofer voor mijn Marantz Sr6005.
Mijn frontspeakers zijn B&W 603S, rearspeakers B&W 686, centerspeaker HTM61.

Ik heb B&W vooral gekozen voor de warme klank in samenspraak met de Marantz. Subwoofer moet voor mij zeker niet van B&W zijn. Ik denk dat ik met een ander merk beter af ga zijn, omdat ik in dezelfde prijsklasse veel beter gesteld ga zijn. Mijn budget is ongeveer 800 euro.

Ben op het gemak al eens aan het rondkijken.

Volgende subwoofers staan me zeker aan:

http://www.stassen.nl/specificaties/luidsprekers/subwoofer/rel-q200e

http://www.ra-subwoofers.nl/producten/xxls400.html

http://www.cinedream.be/sites/default/files/CHT-12Q_Details.pdf

http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/600_Series/ASW610.html

De b&w staat erbij omdat al mijn andere speakers uit dezelfde serie komen, maar ik denk dat hij snel gaat afvallen omdat de anderen gewoon beter zijn.

Ze liggen allemaal binnen mijn budget, dus graag hieruit de beste op gebied van specificaties.
Groter zou ik ze niet willen, dan gaat de madam niet blij zijn als dat in de living staat :)

Of als er nog goede merken zijn die ik vergeten ben?

still life

welke sub.. & wat is goed ?

muzikaal moeten ze ook al eens zijn, bvb bij muziek weergave of integratie in een stereo set
imho vooral als ze boven het sub spectrum ingezet worden (50-80-100 of meer Hz)

denk dat het in jouw (HT) set vooral ondersteuning moet brengen & specifiek als sub (onder 50->40Hz)
qua specs zie je wel eens 20Hz of dieper, lager dan 25Hz halen de meeste niet

dat allemaal samen maakt het verschil tss instappers & hi-end subs
denk dat je al een heel eind komt met de opgelijste subs

kijk voor een actieve sub met volume, cross & fase regeling
verder is het gewoon kwestie van deze mooi in te passen in je set

die RA lijkt me wel wat.. downfire voor max plaatsingsvrijheid



8-)

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

bommelaar

Bedankt al voor je antwoord.
Sub zou multi inzetbaar moeten zijn. Ik kijk veel films maar luister ook veel naar muziek. Ik wil een goede sub die toch niet storend is.
Ik bedoel daarmee dat het een meerwaarde moet zijn, en niet dat zijn inbreng ineens TE is. :)

still life

bij een goeie integratie komt dat allemaal in orde..  :wink:
het TE merk je zo & geeft aan dat bovenstaande niet goed gelukt is

bij HT & jouw receiver heb je alle middelen aan boord om dit tot een goed einde te brengen
(goeie ADSY meting/afstelling/settings)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

xander32

#4
Citaat van: bommelaar op oktober 27, 2011, 15:22:22
Bedankt al voor je antwoord.
Sub zou multi inzetbaar moeten zijn. Ik kijk veel films maar luister ook veel naar muziek. Ik wil een goede sub die toch niet storend is.
Ik bedoel daarmee dat het een meerwaarde moet zijn, en niet dat zijn inbreng ineens TE is. :)

De BK XXLS 400 (met AntiMode) voor stereo en/of films. Ligt de nadruk op grof filmgeweld: BK Monolith (+)  HB.
Daarnaast heeft REL ook mooie subs (en 2e hands; Velodyne, Sunfire, SVS).

Betreft "TE" is het goed om te weten dat een subwoofer eigenlijk nooit te groot kan zijn maar wel te klein. Dat "TE" heb je middels de gain in eigen hand.


Sander.

bommelaar

ja de monolith had ik ook gezien, maar is 60 cm hoog. En ik zou hem graag toch wat discreet willen opstellen naast de zetel. Dan is 40 cm ideaal denk ik.
Denk je dat  de XXLS 400 te klein zou zijn? En wat betekent die AntiMode precies?

Bedankt al voor de antwoorden!
Ik leer hier elke dag bij!

Marvin

Discreet plaatsen icm een goed geïntrigeerde is vloeken in de kerk.




Iphone4

bommelaar

Ik dacht dat de positie van een subwoofer niet echt zo een rol speelde? Mijn zetel is L vormig.
Als de center in positie 12u staat en de zetel in positie 6u, dan zou de subwoofer achter het korte been van de L staan, op positie 10u.
Hoop dat dit wat duidelijk is.

xander32

Citaat van: bommelaar op oktober 27, 2011, 20:32:00
Ik dacht dat de positie van een subwoofer niet echt zo een rol speelde? Mijn zetel is L vormig.
Als de center in positie 12u staat en de zetel in positie 6u, dan zou de subwoofer achter het korte been van de L staan, op positie 10u.
Hoop dat dit wat duidelijk is.
Een subwoofer is ook een speaker en dus is een zorgvuldige plaatsing essentieel voor een goed resultaat.

AntiMode:
http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml




Sander.

TurboMarco

#9
Citaat van: bommelaar op oktober 27, 2011, 15:22:22

Sub zou multi inzetbaar moeten zijn. Ik kijk veel films maar luister ook veel naar muziek. Ik wil een goede sub die toch niet storend is.
Ik bedoel daarmee dat het een meerwaarde moet zijn, en niet dat zijn inbreng ineens TE is. :)
Iets zegt mij dat dan ook voor jou onderstaande sub iets is  :wink:



Voor de duidelijkheid het is de sub links op de foto .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Dat is inderdaad een mooie vorm om makkelijk achter de hoofd luidsprekers te plaatsen, gaat met die lellen hier niet lukken.
(Dus staan ze eronder).  :-P

reinoud

Ik zou zeggen de B&W PV1. Fantastisch geluid en ziet er ook fantastisch uit. Ik heb hem zelf (in wit, in combinatie met vijf M-1's en bij de Marantz SR-7005) en het is genieten bij zowel muziek als film.

Ik smokkel behoorlijk, want de door mij gesuggereerde subwoofer valt stevig buiten je budget. Maar het is toch een goed bedoelde suggestie, vooral ingegeven door je overige speakers en het belang (voor je vrouw) van de vormgeving :-)

Rha007

Ik ben zeer te spreken over de rel T5. Erg muzikaal en makkelijk te plaatsen vanwege z'n formaat en downfiring. Ook bij films KAN hij behoorlijk aanwezig zijn, ondanks zijn geringe formaat. Uiteraard zijn er betere subs op de markt, maar niet in deze prijsklasse.

Marvin

Dat laatste is wel heel erg stellig, maar het is inderdaad geen verkeerde sub die T5.

bommelaar

Bedankt allemaal al voor de info!
De B&W PV1 past helaas niet in mijn budget en is precies in België nergens tweedehands te vinden! Het zal te goed zijn om weg te doen :)

De subwoofer moet zwart zijn, om bij de rest te passen, daardoor vallen al een deel van de tweedehands aangeboden woofers weg :)

Bij de T5 las ik dat deze een schakelaar heeft om te switchen tussen muziek en films. heeft de XXLS400 dit ook? En heb wat gelezen over de AntiMode. Blijkbaar als aparte module te koop en toch niet zo goedkoop. Hoe kan de XXLS400 dan nog zo meevallen van prijs?