Marantz Pm-94 reparatie.

Gestart door HAL9000, oktober 13, 2011, 19:28:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb  voor de verandering  een marantz  Pm-94  op de tafel staan.  Was  in de  jaren  80  het  topmodel van marantz/philips.  Hoort een mooie  cd/dac  combinatie bij.

Deze versterker is  van de eerste  eigenaar,  jaren lang gebruik helaas  ging  de versterker beetje bij beetje  defect totdat die helemaal  dood was.  Voorversterker defect, phono stage  defect,  Linker en rechter  kanaal niet  goed warvan een  zeker defect.  voeding van de  voorversterker e.d  ook defect.  redface  Echter is  dit exemplaar wel  in mint staat, optisch.


Eerste  inspectie.

Elko's  bol  en verbrand.


Voeding en  voorversterker.



protect  en  kalibratie.

Had  alleen nieuwe  elko's nodig.


phono stage oud.

Phono stage  nieuw.


defect  circuit.

nieuwe  weerstand  en elko.


Diode  verrot,  en  vreemde  modificatie  van marantz.
voeding en voorversterker  print.

alles nieuw  en vers.


toon regeling  oud

alleen nieuwe  elko's

Totaal gereviseerd.



eindversterkers.

zwaar  onbalans geweest.

elko's  stana op springen, de  rode  ELNA  cerafines  zijn defect.

schoonmaken en vervangen.

Nieuwe weerstanden , transistoren.

Nieuwe elko;s  nieuwe  9 mm transistoren, nieuwe  J en N  FETS, nieuwe  opamps.
En nieuwe  zener  diodes...  Toen pas werkte beide  kanalen.


En een hoooop  troep..










Het  is ene forse  versterker, een moeilijke versterker  zeker met onderdelen.  Ik had  geluk  dat  de MOSFets  goed  waren anders  was de prijs  heel hoog  geworden. De  versterker  klinkt  heel erg helder.  Goed geluid maar mijn Smaak  is  niet  zo  op  Fet  versterkers.

tot nu toe  mijn moeilijkste  Klus.  :roll:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jowa

Weer heel veel respect notworthy
echt een hele mooie revisisie/reparatie

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

i2Paq

Weer een prachtig stuk audio gered!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

HAL9000

was  wel een project  zeg pffffffff.

Dank  voor  alle  reacties!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

roel

Ik ben heel blij dat ie het weer doet en ontzettend benieuwd hoe hij nu klinkt.
Bedankt vast Jon!!

mountainbiker

#8
Wat een puinzooi en stof!! Echt niet te geloven wat een wrak :cry: En nu weer helemaal  tot leven gewekt. :yes: Ongeloofelijk Is het moeillijk om nog aan onderdelen te komen voor een dergelijke oude versterker met mosfets? Hal9000 is weer in da house HB
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

mountainbiker

Ik zag trouwens op een van de foto's dat je ook Ksc elco's hebt gebruikt.Zijn die nog een beetje ok  want ik heb nog een paar exemplaren liggen van 4700UF 63v.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Cornelis1921

 8-) byebye :yes:
Jon, super!!! (Mooie pics trouwens) Ben blij te merken dat je weer (bijna) helemaal de oude bent.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SMarcel

Hey Jon,

Wederom een pracht staaltje revisie. Mijn complimenten voor deze mooie topic en ook weer een tevreden klant.

Groeten,

Marcel

jrm

Fraai werk weer geleverd!
En wat mooi om alles (door de foto's) te kunnen volgen, chapeau!

HAL9000

#13
Citaat van: mountainbiker op oktober 14, 2011, 02:32:47
Ik zag trouwens op een van de foto's dat je ook Ksc elco's hebt gebruikt.Zijn die nog een beetje ok  want ik heb nog een paar exemplaren liggen van 4700UF 63v.

ja hoor die  zijn wel  behoorlijk.  Kan je ook  datasheets/spec sheets van vinden.
Ik had  liever panasonic  gehad alleen doe heeft weer van die  achterlijke lange dunnen elko's  niet  niet passen.
Origineel was snap-in  nu ook,  heb niet afgeweken van het originele ontwerp.

onderdelen voor deze  94  zijn bijna niet meer verkrijgbaar.  De FETs  wel daar zijn vervangers voor. Echter  beide  kanalen is  een  ic  defect  geraakt door die ELNA cerafines. Ik heb dat  component zelf  moeten maken. voor mij geen probleem, maar  een  andere  dergelijke monteur  moet het maar net weten. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!