:-)De zaken staan er inmiddels een stuk beter voor. Still Life bedankt voor je advies
.
Gisteren ben ik eerst een rustig bezig geweest met het aanpassen van de luidsprekers naar small en dat gaf al een stuk minder bas. Ik gebruikte de subwoofer nog niet. Wel de instelling wanneer de sub moet gaan reageren wat opgekrikt 80hz was nog te veel van het goede, naar 120 -160. Dit leek eerst wel prettig. In stereo kon ik nog niet in de neutrale stand basgevoelige muziek luisteren :|Dus de bas ook hier iets terug.
Toen was ik ieder geval verlost van de zware indringende bassen. Dit ging echter ook ten koste van het midden, stemmen op de achtergrond alsof ze ineens vertrokken waren,
Maar in ieder geval de mogelijkheid om beter te tunen.
Vandaag kwam echter het AHA gevoel
:angel:Vanochtend de luidsprekerconfiguratie door Audyssey laten doen. Op zes plekken op en rondom de bank inclusief 2 stoel. Inclusief subwoofer (Sony, niet te regelen wel een music en movie schakelaar en regelaar voor de mate van bas.)De resultaten liegen er niet om: op alle 5 ls (front l en r, center, surround l en r) veel aanpassingen met name in de sectie 4,8 en 16kh zowel in Audyssey als in Audyssey Flat. Wellicht dat Still Life mij zijn emailadres wil geven dan kan ik deze doormailen voor meer wijsheid
.
Daarna met deze instellingen geluisterd.
Beeld veel rustiger, ruimtelijker, stemmen beter (weer terug van weggeweest !
) Maar bas nog te zwaar aangezet. Na de automatische instelling stond de subinstelling op 120hz.
Daarna de front luidsprekers op small gezet en zoals geadviseerd de basinstelling naar 80.
:-oBeduidend beter, bas een stuk rustiger, bij sommige muziek instelling nog iets omhoog. Ook in multichannel stereo verbluffend ruimtelijk wellicht iets te scherp maar goed
.
Ik durfde in ieder geval ook weer naar Solomon Burke te luisteren en deze, nog niet zo lang geleden overleden, soulgigant klonk weer als vanouds.
Er zijn nog wat wensjes :angel:iets minder scherp in het hoog maar toch... dit begint steeds leuker te worden!!!
en natuurlijk andere vloerstaanders die in het menu op large gezet kunnen worden, dus nog wat noten te kraken.
Groetjes
Arjen