Citaat van: Marco op augustus 12, 2011, 13:33:54
Ho es even ....je kan niet meten aan de hand van de stand vd volumeknop ,bij de ene versterker gaat het knetterhard op standje kwart voor twaalf en bij de andere versterker geeft het dezelfde geluidsdruk op standje kwart over twaalf ,dat heeft te maken met de waardes vd stappenschakelaar oftewel de volumepot,die verschilt nog wel eens .
Bij de meeste recentelijke receivers kan je zelfs de volume begrenzen zodat je nimmer aan het punt van clippen toekomt ,dat is pas voorsprong van techniek
Dat klopt inderdaad, maar bij alle versterkers die ik tot nog toe gehad heb was kwart voor 12 al een behoorlijk luisterniveau. Ik heb tot dusver een PM7001, PM16 gehad en nu een PM14. Bij allemaal was 10 voor 12 al behoorlijk luid, dus boven normaal luisterniveau.
Dit is ook de reden geweest waarom ik mijn PM14 heb laten aanpassen. Nu is het verloop veel vriendelijker geworden, de potmeter is met 10dB gedempt in mijn geval.
Als ik nu hard wil spelen is het niet een kwestie van een paar tikjes op de ab, maar kan ik de knop even vasthouden en makkelijker het gewenst niveau kiezen