Speakerkeuze

Gestart door KayaRahnee, augustus 06, 2011, 22:29:15

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

CiteerNaar mijn idee zal de speaker, indien je 'm hoger zet, een ander klank/kleur krijgen.
De klank van de speaker veranderd niet maar de manier van luisteren is een variabel wat er voor zorgt dat iets anders lijkt te klinken .
Op het moment dat je een andere luisterpositie inneemt treed er dus een verandering op ,de positie van de mid/hoog units bepalen voornamelijk het geluidsbeeld evenals de zit/luister positie .
Bottom line is dat in de laagweergave weinig tot niets veranderd ongeacht welk materiaal onder de speaker bevind maar door een verandering van hoogte waar met name de tweeter zich bevind kan je een speaker zogenaamd anders laten klinken .

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

KayaRahnee

Citaat van: KayaRahnee op september 16, 2012, 21:08:46
Dus jou denkwijze is dat de speaker hoger plaatsen meer invloed heeft op de klank (basweergave) dan de eerste reflectiezone, de houten voet dus .
Citaat van: Whisper.nl op september 16, 2012, 21:17:29
Correct omschreven.
Groet Whisper

Lijkt me wel een logische gedachtengang, maar dan vervalt deels de hardsteen theorie.......
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Whisper.nl

Citaat van: Marco op september 16, 2012, 21:18:34
De klank van de speaker veranderd niet maar de manier van luisteren is een variabel wat er voor zorgt dat iets anders lijkt te klinken .
Op het moment dat je een andere luisterpositie inneemt treed er dus een verandering op ,de positie van de mid/hoog units bepalen voornamelijk het geluidsbeeld evenals de zit/luister positie .
Bottom line is dat in de laagweergave weinig tot niets veranderd ongeacht welk materiaal onder de speaker bevind maar door een verandering van hoogte waar met name de tweeter zich bevind kan je een speaker zogenaamd anders laten klinken .

Ik had het niet beter kunnen omschrijven Marco.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Whisper.nl

Citaat van: KayaRahnee op september 16, 2012, 21:25:34
Lijkt me wel een logische gedachtengang, maar dan vervalt deels de hardsteen theorie.......

mmmm, een houten plank onder een zo'n mooie speaker doet afbreuk aan het geheel.
Tevens - is de mening van een aantal w.o. ik - zal de solidere ondergrond een strakkere laag weergave geven.
ik heb slechts een paar materialen uitgeprobeerd. Alleen graniet en marmer.
Sommigen doen er een straat tegel onder.

Succes met je (verdere) zoektocht.

GRoet Whisper

KayaRahnee

Citaat van: Whisper.nl op september 16, 2012, 21:36:19
mmmm, een houten plank onder een zo'n mooie speaker doet afbreuk aan het geheel.
Tevens - is de mening van een aantal w.o. ik - zal de solidere ondergrond een strakkere laag weergave geven.
ik heb slechts een paar materialen uitgeprobeerd. Alleen graniet en marmer.
Sommigen doen er een straat tegel onder.
Succes met je (verdere) zoektocht.
GRoet Whisper

Er bestaan ook mooie houtsoorten   :yes:  verlijm maar eens wat stukken taxus, je weet niet wat je ziet.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /

Whisper.nl

Citaat van: KayaRahnee op september 16, 2012, 21:42:45
Er bestaan ook mooie houtsoorten   :yes:  verlijm maar eens wat stukken taxus, je weet niet wat je ziet.

Zekers, een stuk blackwood of djati is niks mis mee.
Deze hebben een zeer hoge hard-/ dichtheid.
Het zou me niks verbazen indien je met een stuk djati hetzelfde resultaat zou bereiken als met marmer.

Dan gaat een persoonlijke voorkeur en/of prijs spelen.

Groet Whisper

TurboMarco

Het gaat niet zozeer om de materiaalkeuze wat je onder een speaker zet maar vooral om de hoogte daarvan ,dat kan een willekeurig soort hout,steen,of spike en/of kegel zijn .
Voor een strakkere of ook wel genoemd een drogere laagweergave zou je met de afstemming van de ls behuizing en de poortafstemming aan de gang moeten gaan ,daarvoor moet je wel de benodigde parameters vd units bezitten en enige kennis van luidsprekerbouw beheersen .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Eeg

Vrij lang bleven de speakers van Totem meedoen. Maar op enig moment lagen ze uit de race zonder dat ik echt inhoudelijke dingen las in het nadeel van Totem. De keuze ging naar ProAc.
Ik ben zelf erg weg van totem en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Iemand die er iets over kwijt wil?
CD6000OSE / ST6000 / PM-66se KI / Dali 350

QuattroNL

Citaat van: Eeg op november 19, 2012, 21:15:51
Vrij lang bleven de speakers van Totem meedoen. Maar op enig moment lagen ze uit de race zonder dat ik echt inhoudelijke dingen las in het nadeel van Totem. De keuze ging naar ProAc.
Ik ben zelf erg weg van totem en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Iemand die er iets over kwijt wil?
O.a. Whisper en ik hebben Totem. Hij de Staff en ik de Arro.
Ik vind het heerlijke speakers en was aangenaam verrast dat er zo'n prachtig geluid uit zo'n ranke speaker kan komen.
Ik kan het geluid het beste omschrijven als helder en fris 3D (al hangt dat natuurlijk van een aantal factoren af).
Het zijn wel speakers die wat power nodig hebben. Op de Accuphase van Whisper hadden de Arro's (ik heb de mijne van hem gekocht) een heel mooi laag. Bij mij is dat wat minder, al heeft dat ook met mijn wat beroerde akoestiek te maken.

Je moet de Totems gewoon eens gaan beluisteren (geldt voor alles natuurlijk).
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

KayaRahnee

Citaat van: KayaRahnee op juli 25, 2012, 20:28:15
Totem Hawk:
Laat me beginnen met het uiterlijk: Mooi zuiltje om te aanschouwen, mooie afwerking en hoge WAF factor.
Dat de PrimaLuna niet de warmste sound geeft van de buizenversterkers wist ik wel maar dit was hier inderdaad goed te horen.
Zeer muzikaal met mooi detail maar soms erg veel hoog aanwezig, John Fogerty  op een moment enkele niveaus lager moeten zetten.
De speakers waren erg aanwezig, wat ik wil zeggen is dat ik naar de speakers aan't luisteren was.......ik miste een podium.
De luister omstandigheden waren niet optimaal, plaatsing speakers vond ik nogal dicht bij elkaar en akoestiek liet te wensen over.
De verkoper had de combinatie PrimaLuna/Totem nog nooit gehoord en had er blijkbaar erg hoge verwachtingen van..........maar dat viel ook hem blijkbaar nogal tegen.

Zoals je kan lezen was er ook niks tegen de Totem speakers maar het was blijkbaar geen beste match met de Primaluna en het was dan ook niet mijn ding.
Heb Totem Arro en Staff wel eens gehoord op Marantz en dat was zeker niet verkeerd.
De ProAc's daarentegen worden niet voor niks veel aan een buizenbak gehangen/gedemonstreerd. Deze combi gaf een hoog waar ik van hou ......... vele "moderne" speakers willen graag opvallen door het produceren van een nadrukkelijk hoog, hou ik helemaal niet van.

Janver

Citaat van: Eeg op november 19, 2012, 21:15:51

Alles is subjectief en smaken verschillen!

Speel hier tevreden met Totem Hawk. Natuurlijk zijn er betere speakers, maar ik weet zeker dat er veel meer slechtere zijn. Het zijn lekkere kleine speakers!

Over Proac kan ik niks zeggen, nog nooit gehoord.

Maar ik zeg: speakers, akoestiek, opstelling en apparatuur.
Ik heb Totem Staffs een keer slecht horen klinken en ook 1 keer subliem gehoord(Whisper.nl).
Hier kan uw reclame staan!

KayaRahnee

Juist tweedehands 2 setjes (8 spikes dus)  soundcare superspikes besproken voor 65 euro, mooi koopje denk ik zo.

KayaRahnee

Citaat van: pameijer op juli 28, 2012, 15:52:14
Kaya, belangrijk is het antwoord op de vraag die ik al eerder stelde, wat heb je nu als vloerbedekking?
Je kunt speakers koppelen aan de ondergrond, als de ondergrond zwaar, stevig etc. is en dus niet mee resoneert, denk aan beton, tapijt op beton (de spikes maken dan contact met het beton) of een stenen vloer. Bij koppelen gebruik je bij voorkeur goede spikes.
Als echter de vloer wel mee resoneert en dus niet super stevig is, dan wil je je speakers juist ontkoppelen van de vloer om te voorkomen dat het geluid "muddled" wordt. Dit doe je bv. met zwevend parket/laminaat, of een vloer in een oud huis met planken. Ontkoppelen doe je dmv bv. rubberen voetjes, zoals de Soundcare Superspikes (aanrader, wel prijzig). Aangezien je speaker dan niet volledig stil staat gaat dit altijd ten koste van de geluidskwaliteit, een goede bass moet zich goed af kunnen zetten. Om deze reden zet je dus een zware tegel onder je speaker, gewoon extra gewicht, meer niet. Veel gebruikt is Belgisch hardsteen of graniet, net wat je mooi vindt. Als je een zware tegel gebruikt, moet je je speakers dus weer wel op spikes zetten (koppelen aan de tegel), dus geen rubberen dingetjes of Soundcare Superspikes!. Je tegel ontkoppel je dan aan de vloer door dik vilt, rubber of, bij voorkeur, Blu-Tack.
Snappie?

Juist tweedehands 2 setjes (8 spikes dus)  soundcare superspikes besproken voor 65 euro, mooi koopje denk ik zo.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

KayaRahnee

Citaat van: John Wx op maart 06, 2013, 18:53:22
Papagaai :-D

Ja vergissing, wat ik eigenlijk wou doen, vorige post verwijderen en deze met quote plaatsen wou niet lukken.
Een Papagaai is waarschijnlijk een papegaai die alleen de a kan nabootsen? ........ violent1