Hoe muzikaal ben je?

Gestart door Mexicaanse Hond, juni 02, 2011, 14:01:30

Vorige topic - Volgende topic

Mexicaanse Hond

Ik ben benieuwd hoeveel mensen die genieten van muziek zelf ook muzikaal zijn.
Speel je een instrument, zing je wel eens, kun je de maat houden, hoor je het verschil tussen een vleugel van Yamaha, Bösendorfer, Steinway & Sons of een Fazioli?
Kun je de intervallen tussen tonen een beetje inschatten. Kun je niet alleen zoals Stadium lll de thermostaat laten moduleren, maar kun je ook in een nummer naar een andere grondtoon moduleren en weer teruggaan?  :wink:

Uiteindelijk draait het om de muziek en ik ben heel benieuwd hoe het gesteld is met het muzikale talent op dit mooie forum.

Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op juni 02, 2011, 14:01:30
Ik ben benieuwd hoeveel mensen die genieten van muziek zelf ook muzikaal zijn.
Speel je een instrument, zing je wel eens, kun je de maat houden, hoor je het verschil tussen een vleugel van Yamaha, Bösendorfer, Steinway & Sons of een Fazioli?
Kun je de intervallen tussen tonen een beetje inschatten. Kun je niet alleen zoals Stadium lll de thermostaat laten moduleren, maar kun je ook in een nummer naar een andere grondtoon moduleren en weer teruggaan?  :wink:

Uiteindelijk draait het om de muziek en ik ben heel benieuwd hoe het gesteld is met het muzikale talent op dit mooie forum.

Het schuilt in me
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

Klein citaatje, nou ja parafrase want ik doe het uit mijn hoofd, van Jan Kool in de documentatie bij die testplaat uit 1973.

Hoed u voor verkopers en hun technische termen waarmee ze u proberen te imponeren. Vertrouw te allen tijde op uw eigen oren. Hoe vaak is zo'n verkoper in een concertzaal te vinden? Weet hij hij wat het klankevenwicht is dat het beroemde strijkkwartet nastreeft, kan hij het verschil horen tussen een vleugel van Yamaha en een Bösendorfer?
Het is niet erg als hij het niet weet, maar laat hem er tenminste eerlijk over zijn.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

renes59

Ik ben niet muzikaal, heb daarom ook ...voor Dummies boeken. De man van een lerares van mijn dochters was pianist bij het NNO. We gingen 1x per maand bij elkaar muziek luisteren, daar heb ik van geleerd. Vooral klassiek en jazz. Hij had een Bosendorfer midden in de kamer staan, geweldig. Dan weet je ook dat een set een hele goede benadering kan zijn van een piano maar niet meer dan dat. Hij heeft mij de klankverschillen proberen uit te leggen, dat is gelukt. Als ik nu een piano hoor weet ik het niet wat voor soort/merk het is. Je moet wel in "training" blijven. De man luisterde zo intensief naar muziek dat hij na 2 a 3 uur luisteren  nat van zweet was en dan genoeg van muziek had, volgende dag meer. Dat lag niet aan de set maar puur intensief luisteren. Hij is 5 jaar geleden overleden, een groot gemis.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

stone

Ben gek op muziek maar absoluut niet muzikaal. Kan niet goed zingen en op de Pedac moest ik blokfluit leren spelen. Wat een vreselijk instrument. Dat was een ramp. Met oefenen begon onze hond altijd te janken. Na het examen mocht hij hem opvreten.  :-D Ik kon wel goed dansen.

JohnWx

Citaat van: stone op juni 02, 2011, 19:14:50
Ben gek op muziek maar absoluut niet muzikaal. Kan niet goed zingen en op de Pedac moest ik blokfluit leren spelen. Wat een vreselijk instrument. Dat was een ramp. Met oefenen begon onze hond altijd te janken. Na het examen mocht hij hem opvreten.  :-D Ik kon wel goed dansen.

Was jij dat laatst op tv bij So you think you can dance
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

stone

Willi@m

Hier een (hobby) gitarist. Speel voornamelijk thuis. Lekker alleen, soms met een maatje wat jammen maar geen gigs of zo. Classic rock en blues. Lekker scheuren op een Fender buizenbak en een strat  byebye
Marantz PM5003 - Marantz CD5003 - Rega Planar 3 - Rogers LS3A - Rel Quake MKII

Musicman

Hier na een tijdje een (zeer) korte reaktie.

Ik ben muzikaal, muzikant, met muziek bezig en muziekgenieter.

Gr, Pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Whisper.nl

Val ik waarschijnlijk uit de toon.

Ik zing alleen in de douche.

Groet Whisper.

ps een blauwe maandag blokfluit.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

:yes: Leuk topic! Kan zelf niet goed  dansen. Heb een blauwe maandag acoustisch gitaar (zowel nylon als staal) gespeeld, op slag beter dan op melodie - geen les gehad. Een (sopraan)blokfluit trachten te bespelen - succes moet nog komen... Kan (redelijk) goed maat houden en intervallen voorspellen. Het onderscheiden van instrumenten gaat mij goed af, kan zelfs een Fazioli van een Steinway & Sons of Yamaha of een Kawai onderscheiden: Japanse piano's klinken transparanter dan Europese of Amerikaanse, waarom, weet ik niet. Wie volgt..., Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Fritsie

Speel(de) keyboard. Ook les in gehad. Momenteel alweer een tijdje laten liggen. Op zich wel stom, want heb thuis nog een gloednieuwe synthesizer staan waar ik het voornemen had de boel weer op te pakken. Tot nu toe nog niks mee gedaan.

Staat nu stof te happen violent1

AiFi

HiFi AiFi

Niber

Ik vind dat wanneer je verschillende piano's bij naam kan noemen en je goed tonen kan schatten je niet per definitie muzikaal bent. Ik vind dat meer technisch luisteren.

Het kleine jochie "van op de hoek" die zijn eigen gitaar maakte en daar liedjes mee naspeelde van de radio...die is pas muzikaal!!
Dit is een verzonnen voorbeeld, maar iedereen hier is slim genoeg om te begrijpen wat ik bedoel (hoop ik...)
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

jrm

Ben heel muzikaal....... luister veel :-D

Maar probeer wat tonen uit mijn tenorsax te halen :-o