Ik heb een marantz Pm15 onder de loep gehad. Ik moet zeggen dat de foto's op het internet deze container (
) geen goed doen. Het is een akelig groot apparaat, en ongelofelijk zwaar.
Deze had een defect lampje, verder speelde de versterker wel goed, echter heeft het apparaat nog geen servicebeurt ontvangen al die jaren.
beetje stof, alles koper en erg netjes afgewerkt.
voeding voor, alleen de tin bindingen en kleine elko's vervangen. De twee grote 6800µF meten nog perfect.
phono stage, voorversterker, en input selector board.
Beetje vage elko's zijn dit, soms zin ze helemaal verrot en soms nog prima...
Goed hoogwaardig panasonic FC erin.
mooi en goed print materiaal, netjes afgewerkt bij deze versterker.
Bij wat beter kijken zag ik dat er beneden ook nog een voedingssectie zat.
De grotere 6800µF's zijn nog prima maar de 50V 1000µF waren al beide ± 850 & 680...... dat is dur NIET de bedoeling.
Heb alles vertint en vervangen.
De eindversterkers!, Deze jongens wilde ik de versterker eigenlijk voor service hebben aangezien hier de meeste stress punten zitten van de gehele versterker.
Top, Zijn in feite Pm90se eindversterkers.
Hier zitten inderdaad eilandjes in eilandjes dat kan schade veroorzaken bij trillingen.
Deze versterker is een Transistor versterker, met op het driverboard een paar feitjes Kleintjes.
Echter neem je een Pm84/94, deze versterkers bestaan voornamelijk uit FETS, Mocht het nu zijn dat hier een slecht punt even beweegt....
is de versterker zo kapot. (veel succes bij het aankopen van een Pm 94
)
heb de elko's vervangen, een paar verbrande kleine signaal transistoren en een heleboel bindingen.
Heb de eindversterkers getest, bleef stabiel op 185watt bij 8 ohm.
Protect en speaker out.
Oude componenten.
schoongemaakt en gepoetst.
Ik vind de versterker goed klinken, neutraal. Genoeg vermogen voor laag rendement speakers. Ook de hoge stabiliteit is erg aangenaam voor moeilijke speakers.
ik mis wel, koptelefoon aansluiting en tone regeling. Echter heb je wel 10 inputs waaronder 1 phono ingang.