MARANTZ PM15

Gestart door HAL9000, mei 31, 2011, 16:08:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb een marantz Pm15  onder  de loep  gehad.  Ik moet zeggen dat  de foto's op het internet deze container (  :-D ) geen goed doen.  Het is een akelig groot  apparaat, en  ongelofelijk zwaar.
Deze  had een defect  lampje, verder speelde de versterker wel goed, echter heeft het apparaat nog geen servicebeurt ontvangen al die jaren.


beetje stof,  alles koper en erg netjes  afgewerkt.


voeding voor,  alleen de tin bindingen en kleine elko's vervangen. De twee grote 6800µF meten nog  perfect.


phono stage, voorversterker, en input selector board.

Beetje vage elko's zijn dit, soms zin ze helemaal verrot en soms nog prima...


Goed hoogwaardig panasonic  FC erin.

mooi en goed print materiaal, netjes afgewerkt bij deze versterker.

Bij wat beter kijken zag ik dat er beneden ook nog een voedingssectie zat.



De grotere 6800µF's  zijn nog prima maar de  50V 1000µF waren al beide ± 850 & 680...... dat is dur  NIET de bedoeling.

Heb alles vertint en vervangen.

De eindversterkers!, Deze jongens wilde ik de versterker eigenlijk voor service hebben aangezien hier de meeste  stress punten zitten van de gehele versterker.

Top, Zijn in feite  Pm90se eindversterkers.





Hier zitten inderdaad  eilandjes in eilandjes dat kan schade veroorzaken bij trillingen.
Deze versterker is een  Transistor versterker, met op het driverboard een paar feitjes Kleintjes.
Echter neem je een Pm84/94, deze versterkers bestaan voornamelijk uit FETS, Mocht het nu zijn dat hier een slecht punt even beweegt....   :-o  is de versterker zo kapot. (veel succes bij het aankopen van een Pm 94  :angel: )


heb de elko's vervangen, een paar verbrande kleine signaal transistoren en een heleboel bindingen.



Heb de eindversterkers getest, bleef stabiel op 185watt bij 8 ohm.

Protect en speaker out.


Oude  componenten.



schoongemaakt en gepoetst.





Ik vind de versterker goed klinken,  neutraal. Genoeg vermogen voor laag rendement speakers. Ook de hoge stabiliteit  is erg aangenaam voor  moeilijke speakers.

ik mis wel, koptelefoon aansluiting en tone regeling.  Echter heb je wel 10 inputs waaronder 1 phono ingang.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rutger1

Ahh ik zie dat je goed voor mijn beestje gezorgd hebt!

Top! Erg leuk om deze fotoos terug te zien!
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

jowa

Wat een bakbeest, zeer mooi apparaat en nog eens degelijk ontworpen ook  notworthy
@Rutger1, heel veel plezier met deze super versterker  HB

Whisper.nl

Poeh wat een aparaat zeg.

Wat weegt ie nu schoon aan de haak ??

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Sander

Leuk om eens een keer naakt foto's van dit beest te zien.. redface

Keurig werk weer verricht!
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Rutger1

Volgens de specs weegt die schone beestje een mooie 32kg  8-)

Van een vriend/collega de vraag aan jou HAL of de spullen die je er nu weer nieuw hebt ingezet 'on-par' zijn? Omdat de ene elko klinkt niet als de andere elko.
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

JohnWx

Citaat van: Rutger1 op mei 31, 2011, 17:23:55
Volgens de specs weegt die schone beestje een mooie 32kg  8-)

Van een vriend/collega de vraag aan jou HAL of de spullen die je er nu weer nieuw hebt ingezet 'on-par' zijn? Omdat de ene elko klinkt niet als de andere elko.

klinkt een Elco
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: Rutger1 op mei 31, 2011, 17:23:55
Volgens de specs weegt die schone beestje een mooie 32kg  8-)

Van een vriend/collega de vraag aan jou HAL of de spullen die je er nu weer nieuw hebt ingezet 'on-par' zijn? Omdat de ene elko klinkt niet als de andere elko.

Een elco is toch een condensator met een waarde als die juist is hij zoals de bouwer het bedoeld heeft

weer wat nieuws elco's die klnken  frusty
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Mooi werk weer, iedere keer weer leuk om deze projecten door te lezen  pompom pompom pompom
Idd die PM 15 is een bakbeest :yes:
Rutger, veel plezier straks als hij weer terug is van Jon.

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

Citaat van: Rutger1 op mei 31, 2011, 17:23:55
Volgens de specs weegt die schone beestje een mooie 32kg  8-)

Van een vriend/collega de vraag aan jou HAL of de spullen die je er nu weer nieuw hebt ingezet 'on-par' zijn? Omdat de ene elko klinkt niet als de andere elko.

Elko  klinkt inderdaad niet, ik zag al wat reacties.  Het totaal  gedimensioneerd circuit kan er beter van worden of niet.
En bij versterkers/ontvangers/transmitters is het in voordeel dat de elko snel is   en nauwkeurig.

koppel condensatoren hebben wel  invloed.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

Citaat van: HAL9000 op mei 31, 2011, 18:45:45
Elko  klinkt inderdaad niet, ik zag al wat reacties.  Het totaal  gedimensioneerd circuit kan er beter van worden of niet.
En bij versterkers/ontvangers/transmitters is het in voordeel dat de elko snel is   en nauwkeurig.

koppel condensatoren hebben wel  invloed.

Wat is het verhaal dat een elco zich kan herstellen ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Citaat van: jwx op mei 31, 2011, 19:08:22
Wat is het verhaal dat een elco zich kan herstellen ?

Elco  zet  er puur als  mini accu, deze  kan  zeg maar ''grote'' verliezen in een signaal opvullen.
Groot  in lading energie,  condensatoren zijn goed in het ontstoren van hoogfrequente signalen.

Het zijn de transistoren die  daadwerkelijk het signaal vormen bij de versterking.
Daarom is bij en buize versterker de klank zo mooi warm, omdat  de buis een karakteristieke trage snelheid heeft.
Dit neem ik bijvoorbeeld in vergelijking met een nieuwe transistor van nu of ± 25 jaar geleden.  Echter  oudere generatie  transistoren zoals  na  1965 tot 1975  klinken ook erg aangenaam, germanium radios? versterkers?
ook de eerste  silicium, vrij traag maar voor audio perfect. 

En Fets zijn in eerste instantie bedoeld voor  voedingen van computers. Deze  kunnen ongelooflijk snel  schakelen ivm  een transistor.  Echter als ik dan een buizen Drive  creëer  en daarbij een FET eind trap zou aansturen zou ik dus een krachtige ( 100watt + )  audio versterker kunnen creëren met wel de buizen klank maar niet het gelimiteerde vermogen van tot  35Watt ±  anders worden het van die 50kg wegende apparaten ivm de transformatoren.

Merk:  Moscode , audio research. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

als voorbeeld:


Stond in de HI-FIVE gids van ± 1986 1987 1988 En  elektuur ook.
prijs  vanaf fl4500,-  canadees merk dacht ik.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Marantz 81

wat prachtig mooi opgebouwd deze versterker  notworthy notworthy

mooi werk pompom waren de singaalbanen ( koper ) niet beschadigd door de oververhitting ?

HAL9000

Citaat van: Marantz 81 op mei 31, 2011, 20:37:44
wat prachtig mooi opgebouwd deze versterker  notworthy notworthy

mooi werk pompom waren de singaalbanen ( koper ) niet beschadigd door de oververhitting ?

Dat gedeelte  is  vermogen distributie  niet echt signaal.
DC offset was bijna perfect  :-D  Bias was hoog  maar wel normaal voor deze, Ik mailde de eigenaar al dat deze niet zo extreem warm werd.
HB
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!