Net even Van Morrison - Avalon Sunset gedraaid. Wat maakt die man toch lekkere muziek!
http://musicmeter.nl/album/508copy paste van een musicmeter lid waar ik precies hetzelfde mee deel:
Prachtige plaat.
En niet alleen vanwege het nummer 'Have I Told You Lately'. Nadat ik het hele album gekregen had van FRIEK kwamen de herinneringen weer in mij op nadat ik op
'play' had gedrukt. Het bracht me jaren en jaren terug. Toen ik feitelijk 4/5 was.
Het is moeilijk om te omschrijven wat ik zo mooi vind aan deze plaat. Nostalgie, niet van mijn schooltijd, want dat noem ik 'jeugdsentiment'. Ik heb het hier over mijn kleuterjaren waar ik voor de openhaard zat met deze plaat op. Sinterklaas vierde met deze plaat op. Naar de eendjes ging om ze brood te geven, thuis kwam, warme melk kreeg, en... deze plaat stond weer op.
Verder vind ik het als christen erg fijne teksten. Zo doet 'whenever god shines his light' en 'contacted by a angel' mij erg goed, ook als ik even helemaal niet bezig ben met mijn geloof.
'Coney Island' is mij ook altijd bij gebleven. Van's stem in dat nummer, zijn manier van vertellen, zijn omschrijving van dingen, alles.. Het is zo mooi. Alles wat hij daar schetst. Een tijdloos verlang om ergens te zijn.
Voor de rest kan ik niet veel meer vertellen dan dat ik voel.
Astral Weeks beluister ik nu, maar zal nooit dezelfde lading als dit album krijgen.
****** 5 out of 5 ******
Met een notitie in mijn top10.