Alles aansluiten als je niet weet hoe precies

Gestart door Fred40, mei 03, 2011, 08:38:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred40

Beste Mensen,

Zo...Het is zover. Ik heb na jaren mij voor de spannende effecten bij film en tv en uiteraard games een Surrond set aangeschaft. Het is de bedoeling deze ook daar uitsluitend voor te gebruiken want voor de Stereo gebruik ik een Dedicated stereo.
Nu stam ik nog uit het analoge tijdperk en heb maar weinig kaas gegeten van Digitale aansluitingen en kom er dus helemaal niet meer uit, temeer daar de Handleiding niet echt duidelijk is en niet echt uitnodigt iets uit te gaan zoeken. En om nu te voorkomen dat ik allerlei kabels koop die ik vervolgens niet nodig heb hier maar eens vragen! Wat is de bedoeling welnu:

De Apparatuur
TV Panasonic TX-L32G10
Humax Kabel  HDR 5050c
Surrond versterker Marantz NR 1601
Bluray speler Marantz ud 5005


Nu wil ik dat graag met de beste mogelijke kwaliteit aansluiten en dan is HDMI de aangewezen weg. Nu had ik het zogedacht: De DVD speler met een hdmi kabel naar de versterker. De humax met een HDMI kabel naar de versterker. Om vervolgens met een HDMI kabel  van de ARC  out van de versterker naar de HDMI ingang van de TV te gaan? Dit lijkt mij opzich logisch maar aan de andere kant wat gebeurt er dan met het beeld? Want ansich kan de versterker wel met geluid om maar beeld? Of gaat dit ook via de HDMI via de ARC naar de tv toe?

Vragen en vragen die hopelijk beantwoord kunnen worden. De speakers is overigens geen probleem qua aansluiten

Mvg

Fred 40
Naim Nait 5i
Naim CD 5I
Harbeth PS3ESR
Marantz 1602
Marantz 5005
Monitor Audio BX2

Cadfael

je redenatie van aansluiten is in principe helemaal goed. het beeld en geluid gaat via hdmi.
De versterker zal in de meeste gevallen alleen het beeld doorgeven naar je tv (of je moet hdmi through aan hebben staan).

Er zijn wel wat issues met een aparte decoder voor tv, en dat is vaak op te lossen door de decoder via hdmi op de tv aan te sluiten en dan optisch naar je versterker.

Doordat je je blurayspeler via hdmi aansluit zal het signaal digitaal worden doorgegeven aan je versterker en die zal het geluid vervolgens decoderen(dac van de nr1601) om het weer te geven over de speakers.

Wil je de dac van de blurayspeler gebruiken (in sommige gevallen is deze namelijk beter) zul je het via de 5.1/7.1 output op de tegenhanger van de versterker moeten aansluiten.
zelf weet ik niet hoe de UD5005 zich verhoud tot de nr1601 qua kwaliteit, misschien dat anderen hier meer van weten.

ARC is audio return channel om het geluid te lipsyncen met het beeld zodat het netjes gelijk loopt.
Eerst had je alleen HDMI en daar is sinds kort ARC bij gekomen, niks anders dan dat het geluid 2 richtingen op gaat. Zelf heb ik dit niet, maar volgens mij moet je nu het geluid van je tv ook via deze aansluiting op de versterker kunnen laten weergeven ipv dat je een aparte digitale coax of optische kabel nodig hebt.

succes!
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

rexp

De receiver kan ook het beeld doorgeven aan de TV. Je sluit de HDMI kabel aan op de HDMI out van de receiver. Daar staat bij de NR1601 bij: OUT / ARC.

De term ARC mag je verder vergeten want ARC heb je niet nodig.

Overigens zou ik iets meer moeite doen om de handleiding te begrijpen. Aansluitingen worden relatief goed uitgelegd. Maar als je dieper in de instellingen wilt duiken kun je niet zonder de manual.

audiof. zonder budget

Citaat van: rexp op mei 03, 2011, 10:48:36

Overigens zou ik iets meer moeite doen om de handleiding te begrijpen. Aansluitingen worden relatief goed uitgelegd. Maar als je dieper in de instellingen wilt duiken kun je niet zonder de manual.

Hier sluit ik me helemaal bij aan... RTFM !!!

In het manual staat prima beschreven hoe alles aangesloten moet worden, op het "tekeningetje"kun je de lijntjes volgen hoe het moet.... probeer het maar eens :yes: :yes:

Instellingen veranderen en naar je eigen smaak instellen is wat moeilijker, maar ook hier geldt: "willen is kunnen" MAAR ook de handleiding is hiervoor onontbeerlijk om tot een goed resultaat te komen. Als je dit een of meerdere keren heb gedaan is meestal de handleiding niet meer nodig.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

WimPeu

ARC werkt alleen bij gebruik van een HDMI 1.4 kabel. Ik heb het ook en gebruik het ook. Heeft niks met lip-sync te maken. puur wat het zegt :Audio Return, zodat je om je TV geluid over je set te beluisteren geen aparte kabels hoeft te trekken. Ook kun je dan met de TV AB dan je volume op de Marantz regelen. Gewoon gemakkelijk.
De UD 5005 heeft geen 5.1 analoog uitgangen, blijft de HDMI over. Dat is ook lekker makkelijk dus.
Beeld via de Marantz receiver is geen probleem. Je kunt er voor kiezen om de 1601 wat aan het beeld te laten sleutelen maar je kunt (doe ik ook) ook gewoon er voor kiezen om het beeld er alleen maar door te laten lopen. Dan maakt het geen verschil of de losse apparaten rechtstreeks op de TV of via de 1601 lopen.

Kortom je hebt het goed aangesloten. Voor geluid afstelling moet je idd de de manual gewoon even raad plegen. Maar out of de box moet ie zo wel al redelijk tot goed presteren.

Succes.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Fred40

Heren.

Mijn grote dank..bespaard mij heel wat moeite. En inderdaad ben wat lui aangaande manuals. Ook wat dyxlesisch en dat zal wel een rol meespelen.

Dus even een recap. Ik sluit de Bluray en de Kabel box aann via de hdmi out van deze apparaten naar de HDMI in van de reciever. Vervolgens gaan zowel het beeld alsook het geluid via de versterker hdmi ARC out naar de HDMI ingang van de TV?

Klopt toch?
Naim Nait 5i
Naim CD 5I
Harbeth PS3ESR
Marantz 1602
Marantz 5005
Monitor Audio BX2

rexp

Dat zou ik proberen. En als het niet werkt zien we je uitgebreide probleemstelling graag op het forum verschijnen, waarna 60% je weer naar de manual verwijst, 30% de vraag niet begrijpt en 10% je iets zal uitleggen wat ook in de manual staat  clown1

Mexicaanse Hond

Citaat van: rexp op mei 03, 2011, 12:47:12
Dat zou ik proberen. En als het niet werkt zien we je uitgebreide probleemstelling graag op het forum verschijnen, waarna 60% je weer naar de manual verwijst, 30% de vraag niet begrijpt en 10% je iets zal uitleggen wat ook in de manual staat  clown1
Wel je stelling onderbouwen met onderzoeksresultaten!  clown1
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

WimPeu

Citaat van: Fred40 op mei 03, 2011, 12:22:23
Heren.

Mijn grote dank..bespaard mij heel wat moeite. En inderdaad ben wat lui aangaande manuals. Ook wat dyxlesisch en dat zal wel een rol meespelen.

Dus even een recap. Ik sluit de Bluray en de Kabel box aann via de hdmi out van deze apparaten naar de HDMI in van de reciever. Vervolgens gaan zowel het beeld alsook het geluid via de versterker hdmi ARC out naar de HDMI ingang van de TV?

Klopt toch?

Klopt. Weet niet of je TV ook HDMI 1.4 (3d) heeft. (volgens mij niet) Zo ja zou ik een HDMI 1.4 kabeltje kopen voor de verbinding.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Citaat van: rexp op mei 03, 2011, 12:47:12
Dat zou ik proberen. En als het niet werkt zien we je uitgebreide probleemstelling graag op het forum verschijnen, waarna 60% je weer naar de manual verwijst, 30% de vraag niet begrijpt en 10% je iets zal uitleggen wat ook in de manual staat  clown1

Als je zo redeneert heeft het dus nooit zin om hier een vraag over aansluiten en mogelijkheden te plaatsen. RTFM is het motto. Een beetje hulp in Jip & Janneke taal (beheers ik erg goed. eigenlijk alleen maar... :-P) kan vaak, zeker voor een beginner in HT erg verhelderend werken.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Inderdaad Wim, we moeten niet al te kritisch worden. Gewoon iemand helpen die er niet uitkomt is juist een van de leuke aspecten van dit forum.  :-)
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

audiof. zonder budget

Citaat van: f.luisteraar op mei 03, 2011, 13:13:04
Inderdaad Wim, we moeten niet al te kritisch worden. Gewoon iemand helpen die er niet uitkomt is juist een van de leuke aspecten van dit forum.  :-)

Is ook zo... en anders kun je ze altijd nog verwijzen naar de persoonlijke tekst in je profiel HB HB
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Mexicaanse Hond

Ik denk niet dat ik daarmee help hun A/V-installatie correct aan te sluiten, maar ik zal hen er met alle plezier naar verwijzen.  :-)
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Fred40

Het is niet zo zeer dat ik het niet gezien had in de Handleiding maar heb als beginnend HTer moeite met het concept dat een Surround reciever ook aan videoverwerking doet...! Nu maar hopen dat het oorspronkelijke videosignaal van de Humax die nu via de Marantz gaat niet op de een of andere wijze vermangeld wordt.

Anyway Thank you all

mvg

Fred
Naim Nait 5i
Naim CD 5I
Harbeth PS3ESR
Marantz 1602
Marantz 5005
Monitor Audio BX2

audiof. zonder budget

Citaat van: audiof. zonder budget op mei 03, 2011, 13:30:49
Is ook zo... en anders kun je ze altijd nog verwijzen naar de persoonlijke tekst in je profiel HB HB

Correctie; ik bedoelde in mijn profiel :angel:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df