Nieuwe kasten Jamo Concert V

Gestart door RonaldW, april 03, 2011, 22:03:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

Citaat van: still life op april 06, 2011, 10:29:30
mss valt een down-firing poort ook wel te overwegen?
alleen kan dat mogelijks teveel (bas) gain opleveren..

Downfiring KAN inderdaad efficienter zijn, maar voor mij zou de grootste beperking zijn dat wanneer je deze richting hoek gaat verplaatsen. Het gaat al heeeeel snel boemerig klinken en ben je alle definitie van je bas kwijt.

Ik heb een setje vintage Cerwin-Vega 12T gehad (met 12 inch downfiring woofer) welke geweldig klonken ( 12 inch laag, 8 inch mid en alnico hoog) ZOLANG ze maar minstens 60 cm van de hoeken wegbleven....En jammergenoeg is dat voor opstelling soms een grote beperking.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

RonaldW

Tja... zover van de hoek afzetten gaat mij geen vrienden opleveren... dus voorlopig maar geen down dinges..
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

audiof. zonder budget

Citaat van: RonaldW op april 06, 2011, 19:10:35
Tja... zover van de hoek afzetten gaat mij geen vrienden opleveren... dus voorlopig maar geen down dinges..

U is een wijs mens :yes: :yes: :yes:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

RonaldW

Ja of een scheitert hahaha, nog één vraag....
Uiteraard moet de kast inhoud gelijk blilven, maar maakt het nog verschil
hoe je dat verdeelt ?
Ik heb wel eens begrepen dat de breedte gelijk moet blijven maar je in de
diepte wel veranderen mag.
Ik wil namelijk het liefst niets aan de hoogte veranderen, diepte kan ik nog wel
wat meer hebben...
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

Marvin

Je zou het boek van Vance Dickason eens kunnen bestellen, daar staat zo ontzettend veel informatie in over wat wel of juist niet te doen. Het is met vlagen behoorlijk technisch te noemen, maar wel goed leesbaar.
Dat is zo ongeveer het woudlopers handboek van zelfbouwers.

gerard

Als je tussenschotten plaatst is het misschien wel zinvol om de schotten met verschillende tussenafstanden van elkaar te plaatsen.
Zodanig dat de zijwanden tussen de schotten niet gelijke lengtes krijgen,dit ivm zoveel mogelijk verschillende resonantiefrequenties; dan wordt er ook niet een benadrukt.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

RonaldW

Hoe meer reacties hoe gecompliceerder het word, dat maakt de uitdaging alleen maar groter,loodbitumen of vibraflex voor de wanden ? En waar en welke dempingsmaterialen ?
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

Marantz 81

Ik zou dat boek wat marvin aangaf gewoon bestellen en je eigen er een tijdje in verdiepen voor je begint met het bouwen van de nieuwe kasten  byebye

RonaldW

Dat is ook de reden dat ik nu deze vraag stel, ik wil dit in de loop van dit jaar gaan doen, ik ben niet echt van de impulsieve, laat mijzelf eerst informeren, ga idd het boek bestellen, en ga dan pas bouwen. Dus ? Word vervolgd !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

audiof. zonder budget

Citaat van: RonaldW op april 10, 2011, 10:31:09
Dat is ook de reden dat ik nu deze vraag stel, ik wil dit in de loop van dit jaar gaan doen, ik ben niet echt van de impulsieve, laat mijzelf eerst informeren, ga idd het boek bestellen, en ga dan pas bouwen. Dus ? Word vervolgd !

Als je dat boek aan het lezen bent, moet je maar eens opzoeken of je iets vindt over laagspeakers en het effect op hogere harmonische in combinatie met dempingsmateriaal :wink:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

RonaldW

Allo adviezen ter harte genomen te hebben, heb ik het boek van Vance besteld.

Daar ga ik mij op diverse campings tijdens mijn vakantie in eens goed in verdiepen.
Wat mij tot nu toe opvalt :

De kast kan ik beter te groot dan te klein maken. Opvullen kan altijd weer.
Bracing kun je volgens Vance het allerbeste met rondhout doen en deze kruislings
in de kast verwerken.
En..... de meest opvallende... plaats de units niet in het midden... begrijpelijk omdat de weerkaatsing
op de zijwanden dan ongelijk is, opvallend omdat er bijna geen speakerbouwers zijn die dit toepassen !
Dus ? word vevolgd !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

Marantz 81

succes  :yes:  ben wel beniewd hoe ze er uiteindelijk uit zullen komen te zien  :-)

Cornelis1921

 :yes: N.B. Jamo is sinds enige tijd eigendom van het onvolprezen Klipsch. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op juli 01, 2011, 07:48:19
:yes: N.B. Jamo is sinds enige tijd eigendom van het onvolprezen Klipsch. Cor.


Wist ik niet

Zag ook even dat ze Energy en Mirage er gelijk ook maar bij hebben
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RonaldW

Na alle bovenstaande adviezen, diverse sites op internet en het boek van Vance beginnen mijn definitieve plannen tot stand te komen.

* de kasten houden dezelfde binnenmaat, en worden uiteraard iets vergroot ivm met demping en versteviging.
* de kasten worden van 22mm MDF, verstevigd met kruislings geplaatste rondhouten( Advies van Vance)
* de ontdreuning zal bestaan uit 5.7mm isomat van Merford ( Merford.nl) ( Volgens Merford nog beter als loodbitumen)
* de vulling bestaat uit in ieder geval pritex tegen alle wanden, speakerland zegt dat alléén pritex het allerbeste is bij basreflex speakers.
* andere aanvullend vullingsmateriaal ga ik testen, Akotherm(merford.nl) of andere mogelijkheden die bij  speakerland en speakers en co leverbaar zijn, Vance zegt dat 50% vulling over het algemeen het beste is.
* de units hoog en laag houden dezelfde afstand, ze komen alleen niet in het midden te zitten, uit het midden is beter voor de reflectie aan de binnenzijde, en ook alle afstanden ongelijk op het klankbord kan altijd het beste opleveren.
* ook de basunit en baspoort komen aan de voorzijde, geen units aan de achterzijde maken het plaatsen makkelijker.
* het filter maak ik het liefst in een kleine separate ruimte onderin.
* er komen nieuwe connectoren in 4 stuks ( Bi-amp) per speaker, welke weet ik nog niet.
* het geheel word afgewerkt met een fineer met een rood/oranje-bruine kleur, mogelijk ga ik er nog ander fineer als figuren erin verwerken.
* ontkoppelen wil ik graag doen op een totem-achtige manier, sierlijk én effectief.

Haast heeft het niet, zakelijk en prive zijn de komende maanden erg druk, het zal pas eind dit jaar worden of zelfs nog later.

Heeft iemand na bovenstaand nog tips ? Dan hoor ik ze graag !

Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2