Nieuwe kasten Jamo Concert V

Gestart door RonaldW, april 03, 2011, 22:03:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RonaldW

Hallo,
Ik ben de trotse bezitter van een paar Jamo's concert V's..
Daar heb ik al nieuwe filters in gezet zie http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=3769.30
Voor mij, als voormalig timmerman/meubelmaker een totaal nieuwe klus.
Nu wil ik graag van mijn speakers een meubelstuk maken door er nieuwe kasten voor te maken.
Als ik dan toch bezig ben wil ik er graag het maximale uithalen mbt klank en resonantie.
Wie kent deze speakers en het principe en kan mij van advies dienen ?
Het plan is kasten van MDF, 22mm dik, daar komt geen enkele "koude" verbinding in, deze
kasten ga ik dan fineren met een nog te bepalen houtsoort.
Onder de klankkast wil ik een kleine, separate ruimte maken voor het filter en de terminals.
In de huidige kasten zitten hoog en midden aan de voorzijde, en recht tegenover het midden,
is aan de achterzijde de lagetoner geplaatst, voor is nog een baspoort geplaatst.
De kast is 1 ruimte, tussen de speakers gescheiden met schuim waarmee ook de wanden zijn bedekt.
Wat is nu het beste ? naar ik aanneem kastinhoud gelijk houden ? de binnenwanden met loodbitumen bekleden, maar
moet ik alle units op dezelfde plaats houden of kan ik ook alledrie de speakers voor plaatsen en een baspoort aan de achterzijde ?Wie kent deze speakers en heeft een idee hoe ik het maximale eruit kan halen ?
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

JohnWx

Citaat van: RonaldW op april 03, 2011, 22:03:15
Hallo,
Ik ben de trotse bezitter van een paar Jamo's concert V's..
Daar heb ik al nieuwe filters in gezet zie http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=3769.30
Voor mij, als voormalig timmerman/meubelmaker een totaal nieuwe klus.
Nu wil ik graag van mijn speakers een meubelstuk maken door er nieuwe kasten voor te maken.
Als ik dan toch bezig ben wil ik er graag het maximale uithalen mbt klank en resonantie.
Wie kent deze speakers en het principe en kan mij van advies dienen ?
Het plan is kasten van MDF, 22mm dik, daar komt geen enkele "koude" verbinding in, deze
kasten ga ik dan fineren met een nog te bepalen houtsoort.
Onder de klankkast wil ik een kleine, separate ruimte maken voor het filter en de terminals.
In de huidige kasten zitten hoog en midden aan de voorzijde, en recht tegenover het midden,
is aan de achterzijde de lagetoner geplaatst, voor is nog een baspoort geplaatst.
De kast is 1 ruimte, tussen de speakers gescheiden met schuim waarmee ook de wanden zijn bedekt.
Wat is nu het beste ? naar ik aanneem kastinhoud gelijk houden ? de binnenwanden met loodbitumen bekleden, maar
moet ik alle units op dezelfde plaats houden of kan ik ook alledrie de speakers voor plaatsen en een baspoort aan de achterzijde ?Wie kent deze speakers en heeft een idee hoe ik het maximale eruit kan halen ?

je gaat in principe een andere speaker maken dus denk ik ook een wat andere klankkleur
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Je zou zeker beide woofers aan de voorkant kunnen plaatsen en ook de br poort aan de achterkant ,de kast volume kan je het zelfde laten en het gebruik van bitumen is zeker aan te raden .
Ik ben benieuwd naar het resultaat .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RonaldW

Kan ik dus ongestraft de tweeter,midden en lage speaker van boven naar beneden onder elkaar plaatsen ? waar moet de baspoort dan aan de achterzijde komen en wat is het voordeel van alles aan de voorzijde monteren ?
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

TurboMarco

Het voordeel is dat de tonen tot ca 300 Hz beter afgetekend worden ,de br aan de achterzijde geven dan net het extra in het gebied tot ca 60 Hz .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RonaldW

ok... ! maakt het nog uit op welke plaats je die poort plaatst ?
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

Maurice

Citaat van: RonaldW op april 04, 2011, 19:35:34
ok... ! maakt het nog uit op welke plaats je die poort plaatst ?
Volgens mij niet, maar plaats deze niet onderaan, want dan heb je extra versterking van je vloer. Overigens is het handig om de br poort vooraan te hebben als de speakers dichter dan 50-60 op de achterwand staan.

De stelregel die meestal gehanteerd wordt, is om de tweeter op oorhoogte te plaatsen aangezien deze meestal erg directioneel zijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Trouwens, forum.zelfbouwaudio.nl ken je al?
Het boek Luidsprekers bouwen van Vance Dickason is een standaard werk voor zelfbouwers ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

RonaldW

De speakers staan inderdaad dichter als 50/60com van de muur, dus dat betekent dat alles aan de voorzijde kan worden gemonteerd ? hoog/midden/laag/baspoort ? dan zal de baspoort naar schatting zo'n 20 tot 30cm boven de vloer uitkomen...
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

RonaldW

sorry Maurice, inderdaad heb ik op jou advies ook dit op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13358 staan.....klopt de vermelde seas speaker ?
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

audiof. zonder budget

#10
Met name voor de plaatsing van de midden en hoog speakers zou ik bedachtzaam zijn om deze zomaar op een andere plek te zetten (verder uit elkaar).

De reden dat deze zo dicht bij elkaar geplaatst zitten heeft wel degelijk een achtergrond. Op deze manier wordt getracht acoustische koppeling te worden verkregen, zodat dit als een homogeen klankbeeld ervaren wordt. De speakers verder uit elkaar plaatsen zal dit homogene beeld verstoren, mijn ervaring uit mijn zelfbouw periode is dat plaatsing dicht bij elkaar een rustiger beeld geeft.Je POI is namelijk gehoormatig het zelfde ( Point of origin).  Deze truc wordt ook wel toegepast als de units qua rendement erg uit elkaar liggen, daarmee kun je dit redelijk "maskeren".

Verder zit achter de tweeter een "kom", ook deze "kom" heeft een functie. Het afstraalgedrag van de dome wordt hierdoor beinvloed. De afstralingshoek wordt groter wat de "luister-ervaring" en het stereobeeld vergroot. De gedachte hierachter is dat de "beaming"of "funneling" voor het hoog hiermee wordt gereduceerd.

De baspoorten kunnen bijna willekeurig aan de voorkant of achterkant geplaatst worden. Vanwege het omnisphere gedrag van bas, maakt dit weinig uit (zijn net zo voor- en tegenargumenten voor zowel voor als achter te bedenken).

Even genoeg theoretisch geneuzel. Als je het niet erg vind (als voormalig timmerman) om hiermee te experimenteren kun je hier wat ervaring mee opdoen. Het gezegde is niet voor niets; van proberen kun je leren HB HB
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

TurboMarco

Zorg er ook voor dat je de kasten intern ruim van schotten voorziet (bracing,zie afbeelding) ,dit zorgt er voor dat ongewenste resonanties word tegengegaan .

Houd daar wel rekening mee dat tijdens het berekenen van de kast volume de inhoud in eerste instantie groter uit moet vallen dan het nu het geval is .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

audiof. zonder budget

Bracing doet veel in een kast, soms zelfs meer dan je doet vermoeden. Ik heb in het verleden extra bracing aangebracht in een setje Klipsch F3 en dat kwam de boel echt ten goede.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

RonaldW

Bedankt voor de tips.. theoretisch zou je dus tussen iedere speaker een extra opengewerkt schot kunnen zetten, dan heb je echt "body"en heb je resonanties tot het minimale terug gebracht, ik ga ook de afstand tussen de bovenste twee speakers exact hetzelfde houden als nu en de lage toner er gewoon onder plaatsen, de baspoort moet ik nog ff over denken, ze staan wat dicht op de muur dus de voorzijde is mogelijk de beste plaats...
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

still life

mss valt een down-firing poort ook wel te overwegen?
alleen kan dat mogelijks teveel (bas) gain opleveren..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300