Citaat van: mars op maart 14, 2011, 12:19:00
oi, m'n laatste 2 lcd,s waren ook samsung en ik neig toch weer die kant op.
Mijn allerlaatste was de samsung le40b650 , op zich prima tv met een verschrikkelijk strak en messcherp beeld , alleen heb ik deze om andere redenen ( niets met tv vandoen) verkocht.
Plasma ben ik op zich, echt niet zo weg meer van , en het is ook niet voor niks dat ze er uit gaan .
De beroemde pioneers bijvoorbeeld worden ook niet meer gemaakt.
En daar bij vindt ik het energie gebruik van een LED wel charmant.
Pioneer is gestopt, omdat het te duur was om de kwaliteit die ze leverden te handhaven.
Panasonic heeft dezelfde panelen en heeft de software van Pioneer overgekocht. In de huidige V-serie zit bijna al die Pioneer-techniek. Alleen het digitale filter niet en dat zal ook niet in volgende series komen, omdat het te duur is.
Die Sharp Quatrons zijn inderdaad goed. De meeste LCD/LED-toestellen bakken niet veel van bijvoorbeeld een sterrenhemel, omdat ze hooguit bepaalde gebieden kunnen dimmen (local dimming). Plasma daarentegen wordt per pixel aangestuurd en kan daardoor veel hogere contrastwaarden leveren. Dat zie je ook in donkere filmscenes. Plasma's laten daarin veel meer details zien.
En ja, ze verbruiken wat meer stroom, maar niet meer zoveel als voeger en televisie is sowieso niet de grote energieslurper in het huishouden.
Op basis van 4 uur spelen en 20 uur standby verbruikt een 40 inch LED tussen de 20 en 48 euro aan stroom per jaar. De Panasonic 42 inch plasma's 88 euro (S20) en 98 euro (G20). (Consumentenbond november 2010)
En dan is het maar de vraag welk verbruik ze bij de plasma's hebben genomen, het maximale verbruik of het gemiddelde, want dat is bij plasma afhankelijk van of het beeld licht of donker is.