Ik heb er een flink aantal gehad, deze meeste zijn gekomen en ook wel weer gegaan.
Leuke boekenplank speakers zijn bijv. Klipsch RB35, deze hebben een hele specificieke sound die wel eventjes gewenning vraagt. Een groot en vol (zeker voor dit formaat)geluid met een behoorlijke hoeveelheid hoog. Absoluut helder en transparant maar het hoog is soms erg eenwezig. Gitaarmuziek en stemmen klinken bijzonder prettig op deze jongens. Voor kleine speakers zelf een hele grote "sweetspot" en is zelfs zonder subwoofer te gebruiken.
Verder heb ik ook de Tannoy Sensys DC1 gehad en dat is een iets ander verhaal. Dit zijn best wel kritische luidsprekers, m.n. op het laag. Het laag klinkt soms niet erg vol (soms bij kritische opnames zelfs blikkerig) maar is zeker wel aanwezig. Echter bij de juiste opnames klinken deze jongens echt heel aangenaam, zeker als je er langer naar luistert ga je echt waarderen. Je luistert echt naar de muziek, ontdaan van franje, je luistert naar geluid met een grote openheid, ambiance, sfeer en diepte met echt een enorm breed beeld. Zet de speakers een heel eind uit elkaar en je zult absoluut geen "gat"in het midden krijgen. Met sommige opnames kunnen deze jongens zelfs een beetje "high-end-achtige"aspiraties hebben.
Voor beide speakers geldt dat ze zeker "karakter" hebben en daarmee heb je dus voor- en tegenstanders ( you love 'em or you hate 'em) zijn.
Een persoonlijke favoriet (en waarvan ik echt spijt heb dat ik ze heb weggedaan) is de Audiolab Fidjol. Klein, fraaie design-achtige uitstraling en ondanks de gesloten kast een hele gedefinieerde bas *(verzorgd door de Vifa-17cm unit) die echt helemaal nergens boemerig wordt (waar veel basreflex kasten last van hebben). Het hoog is rustig en kalm (soms zelfs te rustig, maar alles is er echt) en heeft echt nergens de scherpe randjes die de bovenste twee hadden. Aan alles merk je dat Audiolab zorg heeft besteed aan de kleine "jongens". Zelfs het filter bevat MKT condensatoren en luchtspoelen!!
Ondanks ik er heel veel boekenplank speakers heb gehad, wou ik je deze ervaringen meegeven.
Van de overige 5.1 setjes ( zoals de Kef eitjes, B&W, mordaunt-short, sony, Harman Kardon etc) vindt ik dat je echt concessies doet op de geluidskwaliteit. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in de algemeenheid gaat dit wel op.
Succes in je keuze.