monitors

Gestart door RP, februari 06, 2011, 03:19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

RP

Bij deze even een vraagje: ik heb afgelopen zomer een set monitors en een set stands aangeschaft ter vervanging van mijn vloerstaanders die toch een beetje te groot werden voor mijn huidige huiskamer.
Opgesteld en na een aantal maanden inspelen kwam het geluid nog steeds niet los van de monitors.
Van alles geprobeerd : gebiwired en ook enkel aangeslotenen nog niet naar wens.
Afgelopen week kwam ik op het idee om de standaard spades van de aansluitingen eens te vervangen door speakerkabel.
Toen werd het verhaal heel anders; bij jazz hoorde je ineens de ademstoten door een sax komen en het hele geluidsbeeld werd erg gedetaileerd.
Het vreemde vind ik dat de fabrikant bij het ontwerp dit niet om de een of andere reden wil opmerken.
Zijn er misschien ook andere forumleden die hier mee ervaringen hebben?
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

JohnWx

Citaat van: RP op februari 06, 2011, 03:19:28
Bij deze even een vraagje: ik heb afgelopen zomer een set monitors en een set stands aangeschaft ter vervanging van mijn vloerstaanders die toch een beetje te groot werden voor mijn huidige huiskamer.
Opgesteld en na een aantal maanden inspelen kwam het geluid nog steeds niet los van de monitors.
Van alles geprobeerd : gebiwired en ook enkel aangeslotenen nog niet naar wens.
Afgelopen week kwam ik op het idee om de standaard spades van de aansluitingen eens te vervangen door speakerkabel.
Toen werd het verhaal heel anders; bij jazz hoorde je ineens de ademstoten door een sax komen en het hele geluidsbeeld werd erg gedetaileerd.
Het vreemde vind ik dat de fabrikant bij het ontwerp dit niet om de een of andere reden wil opmerken.
Zijn er misschien ook andere forumleden die hier mee ervaringen hebben?

Het lijkt mij heel erg stug maar als jij het hoort prima daar gaat het om  pompom

Alleen had je het ook moeten merken met biwiren
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

still life

Citaat van: RP op februari 06, 2011, 03:19:28
Afgelopen week kwam ik op het idee om de standaard spades van de aansluitingen eens te vervangen door speakerkabel.
Toen werd het verhaal heel anders; bij jazz hoorde je ineens de ademstoten door een sax komen en het hele geluidsbeeld werd erg gedetaileerd.

wsl zaten die spades niet erg goed aangesloten,
de basis aansluiting middels blote kabel (gewoon strippen & klemmen) is zo slecht niet.. :wink:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

RP

Het toepassen van biwiring gaf een beetje rommelig geluidsbeeld.
Twee verschillende soorten kabels gebruikt en die dagen beluisterd en weer omgedraaid .
Met biwiring heb ik dit niet kunnen horen.
Nu spelen ze met een konig 6.00 kabel er aan.
Op de andere 4.00 kabel hebben de speakers ook geruime tijd single gespeeld.
Dat maakte het geluidsbeeld een beetje iel.
De spades heb ik wel degelijk gecontroleerd of ze goed waren aangesloten.
Wat me ook is opgevallen dat ik ook verschil kon waarnemen of je de kabels op de onderste of bovenste aansluiting aansloot.
Nu zitten ze op de bovenste aansluiting wat voor mij toch het beste geluidsbeeld geeft.
Zo zie je maar datr je met een beetje experimenteren toch een toch een veel mooier geluid  kunt krijgen.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Whisper.nl

#4
Citaat van: RP op februari 06, 2011, 14:08:45
Het toepassen van biwiring gaf een beetje rommelig geluidsbeeld.
Twee verschillende soorten kabels gebruikt en die dagen beluisterd en weer omgedraaid .
Met biwiring heb ik dit niet kunnen horen.
Nu spelen ze met een konig 6.00 kabel er aan.
Op de andere 4.00 kabel hebben de speakers ook geruime tijd single gespeeld.
Dat maakte het geluidsbeeld een beetje iel.
De spades heb ik wel degelijk gecontroleerd of ze goed waren aangesloten.
Wat me ook is opgevallen dat ik ook verschil kon waarnemen of je de kabels op de onderste of bovenste aansluiting aansloot.
Nu zitten ze op de bovenste aansluiting wat voor mij toch het beste geluidsbeeld geeft.
Zo zie je maar datr je met een beetje experimenteren toch een toch een veel mooier geluid  kunt krijgen.

Beste RP,

Indien je nog de standaard brug gebruikt zou je ook nog kunnen overwegen een jumper te proberen.
De standaard brug is meestal een koperen plaatje.
Deze zou je kunnen vervangen door b.v. een stuk goed luidspreker snoer.
Of je zou op E-bay kunnen kijken. Daar verkopen ze mooie jumpers tegen een redelijke prijs.
o.a. The Chord Company maakt mooie jumpers en zo zijn er natuurlijk  meer merken op te noemen.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

JohnWx

over welke speaker hebben we het ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

RP

Nu weet ik eindelijk wat er met het begrip"jumper' wordt bedoeld.
Toevallig gebruik ik Chord als interlink tussen mijn cd speler en versterker.
Ik moet even kwijt dat ik er zeer over te spreken ben en tot aanschaf ben overgegaan na een zeer goede rescensie in Whathifi te hebben gelezen waar de door mij gebruikte interlink een zeer goede score kreeg.
Ik zal eens kijken of er een geschikte jumper te vinden is maar eerlijk gezegd ben ik zeker bij een speaker van mening dat gewoon kaal monteren het beste is omdat de seaker gewoon aan het einde van het uitgestuurde signaal staat.Het betreft Audio Monitor bronze bx2 speakers.
Deze keuze gemaakt omdat deze speakers bij Whathifi ook een hoge waardering kregen.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

still life

Citaat van: RP op februari 06, 2011, 21:56:51
Ik zal eens kijken of er een geschikte jumper te vinden is maar eerlijk gezegd ben ik zeker bij een speaker van mening dat gewoon kaal monteren het beste is omdat de seaker gewoon aan het einde van het uitgestuurde signaal staat.

agreed, er staat ook:

Citaat van: Whisper.nl op februari 06, 2011, 15:22:36
Beste RP,

De standaard brug is meestal een koperen plaatje.
Deze zou je kunnen vervangen door b.v. een stuk goed luidspreker snoer.

Groet Whisper

voldoen de bruggen niet voor jou,
strip dan je speakerkabel wat verder af en leg die door je terminals (evt nog met isolatie er tss in)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Mexicaanse Hond

Of zet ze direct vast aan het wisselfilter.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op februari 07, 2011, 10:40:29
Of zet ze direct vast aan het wisselfilter.

ik zou uberhaupt even naar de NS gaan een een koperen strip op maar buigen en die er tegen aan solderen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Whisper.nl

Citaat van: still life op februari 07, 2011, 10:38:12
agreed, er staat ook:

voldoen de bruggen niet voor jou,
strip dan je speakerkabel wat verder af en leg die door je terminals (evt nog met isolatie er tss in)

Wordt lastig bij mijn ls snoer hoor :-)

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

still life

Citaat van: Whisper.nl op februari 07, 2011, 11:59:01
Wordt lastig bij mijn ls snoer hoor :-)

Groet Whisper

yep,  ik citeerde jouw tekst, omdat ik hetzelfde punt in mind had
zo moet ik het niet gaan herhalen.. clown1

reply was aan RP gericht die kennelijk met standaard speakerkabel werkt..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

RP

Citaat van: still life op februari 07, 2011, 16:10:52
yep,  ik citeerde jouw tekst, omdat ik hetzelfde punt in mind had
zo moet ik het niet gaan herhalen.. clown1

reply was aan RP gericht die kennelijk met standaard speakerkabel werkt..
Klopt, de kabel zit zonder plug op de speakers wat net door de aansluiting past.
Alleen op de versterker gebruik ik Pure sonic banaanstekkers omdat het behoorlijk lastig is omdat 6.00 kabel behoorlijk lastig is om fatsoenlijk aan de versterker te monteren.
Ben geen voorstander om bij de speakers pluggen te gebruiken omdat die het verste van het signaal zitten.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Cornelis1921

 frusty Zelfde prombleem in toenmalige huiskamer (15m2, ge'stof'feerd). Nu in huidige huis'bad'kamer (30m2), in dezelfde opstelling en met dezslfde 4:00 2x2m kabels, banaanstekers en kwalitatiefgoede bruggen, is het geluid losser gekomen van de speakers. Doch heb nu een ander probleem: het laag minder klinkt gedefinieerd en veel te gul. (zie: Akoestiek/Nagalmbeheersing) Succes en groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :yes: Ik toch ook eens denken aan 6:00 kabels en eventueel jumpers. Acoustisch zijn mijn monitors goed losgekoppeld: spikes op isolatoren.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *