monitors

Gestart door RP, februari 06, 2011, 03:19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

gerard

Citaat van: Cornelis1921 op april 07, 2011, 09:40:46
:yes: Ik toch ook eens denken aan 6:00 kabels en eventueel jumpers.

Waarom nog grotere kabel doorsnede?
Juist eens kleinere proberen!

Ik heb met m'n Nordost van slechts 2 x 1,25mm2 (max 50 Ampère!!) juist wel een strakke weergave.
Met grotere doorsnedes vond ik het ook minder strak.

grt gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Cornelis1921

 :-) Gerard, dank! Zal het in overweging nemen. Maakt het merk nog wat uit of is koper gewoon koper? En heeft het nog zin om de banaanstekers te vervangen door een andere, directere, verbinding? Alvast dank voor de eventuele antwoorden. Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :-) Gerard, bedankt. Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 redface Hoi, Gerard maakt het nog wat de banaanstekers weg te laten voor een directe(re) verbinding? Alvast bedankt, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

Een aantal onder ons ervaren het als een verbetering indien je snoer rechtsteeks aan de speakers aansluit.

Ik zou zeggen gewoon uitproberen.

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Perfect_audio

Citaat van: gerard op april 07, 2011, 12:47:57
Ik heb met m'n Nordost van slechts 2 x 1,25mm2 (max 50 Ampère!!) juist wel een strakke weergave.

Enne, wat zal het een mooi licht geven bij 50 A !
Misschien eens raad vragen bij meneer Ohm.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

gerard

Bij de Nordost kabels is het bijna niet mogelijk om ze zonder banaanstekkers/vorkjes bij een versterker vast te krijgen. Ik heb ze dus ook altijd met banaanstekkers gebruikt, lijkt me sterk dat je (enig) verschil kan horen. 
Bij normale/standaard 1,5 of 2,5 mm2 koperkabel hoor ik oa meer bas en minder ruimtelijkheid/diepte.
Maar goed, een stukje 2x1,5 oid van 2x2mtr kost de kop niet dus kun je gemakkelijk ff testen.

De fabrikant geeft aan max 50 A, dat zal in de audio geen constante stroom zijn.
Door de opbouw (platte dunne koperstrookjes) kan de kabel z'n warmte beter kwijt dan een ronde kabel.
Ik haalde dat alleen even aan als voorbeeld om aan te geven dat je bij veel versterker/luidspreker combi's prima met een dunne kabel uit de voeten kan en beslist geen zware industriekabel nodig hebt voor je luidsprekers.
Er zijn niet zoveel home audioversterkers die zomaar meer dan 50A kunnen leveren.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Perfect_audio

Citaat van: gerard op april 08, 2011, 23:51:18
Bij de Nordost kabels is het bijna niet mogelijk om ze zonder banaanstekkers/vorkjes bij een versterker vast te krijgen. Ik heb ze dus ook altijd met banaanstekkers gebruikt, lijkt me sterk dat je (enig) verschil kan horen. 
Bij normale/standaard 1,5 of 2,5 mm2 koperkabel hoor ik oa meer bas en minder ruimtelijkheid/diepte.
Maar goed, een stukje 2x1,5 oid van 2x2mtr kost de kop niet dus kun je gemakkelijk ff testen.

De fabrikant geeft aan max 50 A, dat zal in de audio geen constante stroom zijn.
Door de opbouw (platte dunne koperstrookjes) kan de kabel z'n warmte beter kwijt dan een ronde kabel.
Ik haalde dat alleen even aan als voorbeeld om aan te geven dat je bij veel versterker/luidspreker combi's prima met een dunne kabel uit de voeten kan en beslist geen zware industriekabel nodig hebt voor je luidsprekers.
Er zijn niet zoveel home audioversterkers die zomaar meer dan 50A kunnen leveren.

Fabrikanten zeggen maar wat, zeker in de audiosector: 50 A bij welke spanning? Daar gaat het om. Die beide waarden bepalen het vermogen. En in audio ga je nevernooit 50 A bereiken, vandaar dat de fabrikant dat makkelijk kan zeggen. Probeer het maar eens als startkabel voor je auto te gebruiken......

Maar je hebt gelijk: voor een korte afstand in 1,25 kwadraat ook goed. De weerstand in de draad ligt in de orde van grootte van 15-20 milliohms per meter. Bij een 2,5 kwadraat is dat ongeveer de helft. En dat maakt dus uiteindelijk niks uit.
Er is een verschil in beleving en werkelijkheid. En dat doet de discussies ontvlammen.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

lo

Citaat van: Perfect_audio op april 09, 2011, 00:17:36
En in audio ga je nevernooit 50 A bereiken, vandaar dat de fabrikant dat makkelijk kan zeggen. Probeer het maar eens als startkabel voor je auto te gebruiken......

Geen vergelijk natuurlijk de startstromen van een auto liggen op een heel ander nivo.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.