Citaat van: Stadium III op december 21, 2010, 19:51:22
Nice Edwin de eerste stap richting HT
Verder zou ik eerst eens met een THX optimizer je beeld goedzetten
Een vraag
Wat is een THX optimizer eigenlijk ?
Zelf heb ik de bekende : Monster HDTV Calibratie dvd (ISF series)
Ik heb gisteren even mijn beeld afstellingen gekontroleerd met de Monster dvd .
Standaard Monster ISF Consumenten bond
Backlight 15 13 13
Contrast 100 77 90
Helderheid 45 60 45
Scherpte 50 50 50
Kleur 50 46 50
Modus -- standaard -- standaard --- standaard
Wie zet er nou toch de contrast op maximaal (100) van de fabriek uit
Zo valt de tv dus lekker op in de winkel qua beeld .
Helaas gaf hij ook geen enkele voorm van details in zwart weergave met de helderheid op 45
Met de helderheid nu op 60 geeft hij wel veel details in het zwart zoals het moet zijn .
De kleuren waren mij ook iets te heftig op 50 , misschien zak ik nog wel wat verder naar onder dan 46 .
Als je ook dan kijkt naar de Consumenten bond test van mijn tv .
Daar hebben ze de door hun optimale afstellingen prijsgegeven .
Die had ik dus meteen ingesteld omdat ik er vanuit ga dat de consumenten bond weet waar ze mee bezig zijn .
Nou , vergeet het maar , van die afstellingen klopte ook niet veel .
Kontrast op 90 was veel te hoog , en de helderheid lieten zij vreemd genoeg op standaard 45 staan waardoor details in zwart volledig onzichtbaar zijn .
Met de helderheid op 45 is bijvb een zwarte jas of pak volledig een zwart vlak zonder dat je de plooien in het pak kan zien en de schaduwen door licht inval .
Op 60 zie je deze 2 noemers perfect zoals het moet zijn .
Dus zo zie je maar hoe belangrijk een calibratie dvd kan zijn .
Ik kan ook nog een behoorlijk aantal andere noemers afstellen zoals alle RGB kleuren afzonderlijk van elkaar op 2 verschillende manieren en de Gamma waarde en huidskleur en afzonderlijke zwart waardes en nog veel meer .
De komende dagen zal ik nog wel even wat met de overige afstellingen bezig zijn denk ik .
Groeten EDWIN B