FOCAL - Electra 1037 BE (Twaron Angel Hair + Siltech bekabeld inwendig )

Gestart door HiFi gek, november 15, 2010, 17:36:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

lo

Je hebt gelijk Edwin, sorry. :yes:

Maar nu even on-topic. Hoe bevalt het geluid je tot nu toe, en heb je nog geëxperimenteerd met verschillende hoeveelheden twaron achter je mid-rangers?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

#151
Citaat van: lo op december 03, 2010, 21:23:46
Je hebt gelijk Edwin, sorry. :yes:

Maar nu even on-topic. Hoe bevalt het geluid je tot nu toe, en heb je nog geëxperimenteerd met verschillende hoeveelheden twaron achter je mid-rangers?

groet,

lo



Uiteraard heb ik testen uitgevoerd met verschillende hoeveel heden aan Twaron .

Ik heb nu weer 1 originele polyester vezel mat erin , aangevult met 5 gram aan Twaron .

Met de hoeveelheid grammen aan Twaron en tevens op de manier hoe je het in de midrange ruimte stopt kun je een kompleet ander klank karakter bewerkstelligen .

Dus je kunt nu bedenken hoe lastig ik het heb gehad , ik heb de midrange misschien wel 10 keer open gehad om te experimenteren .

Hoe vreemd het ook moge overkomen  , met de hoeveelheid aan Twaron achter de midrange beïnvloed je zeer sterk ook de tweeter weergave en de lage tonen weergave .
Met 2 originele polyester dempings matten achter de midrange heb ik heel weinig laag , met enkel Twaron erin wordt tevens het laag sterk opgepept en zijn de hoge tonen weer niet mooi .
Doe je de Twaron direct tegen de magneet van de midrange speaker aan dan heb je heel scherpe hoge tonen met veel last van SSSSSS klanken + een erg upfrond geluid .
Doe je de Twaron meer naar achteren verplaatsen direct tegen de wanden van de midrange kamer aan , dan zijn de scherpe hoge tonen weer weg net zoals de SSSSS klanken dan weg zijn + dat je dan een laidback geluid krijgt .
Vooral het gekloot met de lage tonen weergave was erg lastig , dan was er veel laag en dan weer bijna niets .

De kunst is om de juiste hoeveelheid Twaron toe te voegen en op welke manier je het plaatst in de midrange kamer .
Met enkel Twaron erin ben je een belangrijk deel van de warmte in de weergave kwijt , daar hou ik niet van .
Met 1 originele polyester vezel mat erin + met 5 gram strategisch aangebrachte Twaron erin heb ik tot nu toe het beste resultaat geboekt .

Maar ik ben nog niet klaar met experimenteren , ik ga gewoon door ermee .
Op mijn werk hebben we ook het 1 en ander liggen aan diverse soorten dempings materiaal , daar wil ik ook nog mee aan de slag gaan in kombinatie met Twaron .
Alleen zit ik voorlopig nog in de ziektewet voor mijn sleutelbeen / schouderblad breuk , dus moet ik nog even gedult hebben  :x




Groeten  EDWIN  B 
 

lo

Niet misselijk wat je allemaal schrijft, een heel project aan het worden. pompom
Ben je niet bang dat je je speakers of units beschadigd als je ze er zo vaak uit haalt? Zou ik wel hebben :|

Succes in ieder geval met experimenteren. En natuurlijk tussen tijds ook af en toe genieten hè!

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

zijn behoorlijke verschillen zoals je het omschrijft , kun je het helemaal naar je smaak maken zoals je het wilt hebben

HiFi gek



Ik ben nu uiteindelijk uitgekomen op de 2 originele polyestervezel matten + daar aan toegevoegd 5 gram Twaron per midrange kamer .

De midrange kamers zijn bij mij 100% gescheiden van de baskamers en de tweeter kamers .

Met de 2 originele dempingsmatten er ook weer in heb ik een prettigere weergave dan met enkel Twaron erin .
Haal ik nu die 5 gram Twaron eruit om terug te keren naar enkel de 2 originele dempings matten dan schrik je je echt het lazerus wat een enorme terugval je dan krijgt .
En dat enkel door maar 5 gram Twaron per midrange .

Ik heb heel veel getest hoeveel Twaron erin moet en waar ik die Twaron dan moet onderbrengen in de midrange kamer , want het eindresultaat is erg afhankelijk van hoever/hoediep je de twaron plaatst in de kamer .
Vrijwel direct tegen de magneet van de speaker geeft een veel te upfront weergave .
Door de Twaron verder naar achter te plaatsen kun je dat heel mooi aanpassen naar meer laidback of natuurlijk daar tussenin .

Echt heel belangrijk is dat je de Twaron per midrange kamer volledig symetrisch aan elkaar aanbrengt .
Als in de ene kamer de Twaron 30 cm naar achter wordt aangebracht en in de andere kamer 25 cm naar achter dan trekt het geluidsbeeld scheef weg .
Ik bedoel dus de linker box en de rechter box hiermee volledig symetrisch aan elkaar opvullen met Twaron .
Je pakt er dus een rolmaat bij en meet de diepte op waar de Twaron zit toegevoegt , bij de andere box op de cm naukeurig hetzelfde doen .

Ook van invloed is of je de Twaron kompakt laat of heel luchtig uit elkaar trekt als ware het een grote bol schapenwol .
Dit moet ook echt in beide kamers gelijk zijn , anders heeft de ene box een andere dempingswaarde gekregen als je hier geen aandacht aan besteed .

En bij het uit elkaar trekken van de Twaron om het luchtig te krijgen mogen er absoluut geen open gaten in  vallen .
Ik bedoel dat je overal in de Twaron een gelijke massa verdeling aan moet houden bij het luchtig uit elkaar trekken ervan .
De Twaron moet dus over zijn gehele oppervlakte een gelijke lucht weerstand kunnen bieden .
Het gelijk verdelen bij het uit elkaar trekken is erg lastig , je trekt er al gouw gaten in terwijl andere stukken kompakt blijven .

Ik heb er inmiddels zoveel ervaring mee opgedaan dat ik gerust kan zeggen dat ik nu wel zo'n beedje weet hoe je er mee om moet gaan en hoe beslist niet .
Het niet op de juiste manier aanbrengen is al snel het geval .
Ik kwam er achter doordat het geluidsbeeld niet perfect symetrisch meer was , het geluidsbeeld trekt dan scheef weg naar 1 kant toe .



Wat zijn bij mij de verschillen met de Twaron geluids matig .

Aanzienlijk luchtiger geluidsbeeld   .
Micro info veel duidelijker waarneembaar .
Prettigere klankkleur , is meer natuurlijker .
Veel meer dynamische kracht .
Ambiance van de opname makkelijker waarneembaar .
Accurate snelheid is toegenomen .
Helaas ook een nadeel , SSSS klanken zijn iets luider nu .

En nu komt het .
Vreemd genoeg reageren de tweeters en de bas speakers er ook sterk op terwijl ik daar geen Twaron aan heb toegevoegd .
Daarom is het ook zo lastig om de juiste hoeveelheid aan Twaron toe te voegen omdat de rest van het frequentie berijk er ook duidelijk op reageerd .

Ik heb ongeveer zo'n 13 keer de boel weer open moeten maken omdat het niet het gewenste resultaat gaf in samenspel met de tweeters en de woofers .




Groeten  EDWIN  B



lo

Helder verhaal edwin  pompom
Toch nog een hele opgave om het uiteindelijk precies goed afgesteld te krijgen voor het juiste gehoormatige resultaat  :-o
Veel werk in gestopt. :yes:
Ik hoop dat je er veel pelzier aan mag beleven. pompom
geniet ervan.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

 :schater:

Maarrrr.... even zonder gekheid. Mooi filmpje geworden. :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Wanneer word dat hersteld gelijk op de print of fatsoenlijke soldeer verbinding met een koppelstuk of zoiets dergelijk ?

Dat snap ik nou niet van je Edwin

Je bent zo perfectisch en zo correct met de installatie en dit niet



Ga je fohnen  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

#160
Jammer van de beroerde geluidskwaliteit van die ingebouwde microfoon.  :-(

Zo is het verschil niet goed te horen.

Pjotr27

CiteerKABELSCHOENTJES

Zijn speciale Siltech 24K goud kabelschoentjes... Worden ook zo gebruikt in de geweldige Crystal luidsprekers.. :wink:

thepioneer

Ik begrijp het hele kabelschoentjes verhaal ook niet helemaal. Ik weet nog dat ik commentaar kreeg (niet van edwin) op de foto's van mijn gemodificeerde b&w speakers omdat daar kabelschoentjes in verwerkt waren door diegene die ze gemodificeerd had. Nu met zulke dure kabels ook nog schoentjes gebruiken dat snap ik niet. Ik kan het me aan de speaker kant wel voorstellen maar op het filter niet.

Ik kan ook geen zilver solderen maar als ik zulke dure materialen gebruik dan zoek ik wel iemand die dat voor mij kan doen.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

JohnWx

Citaat van: Pjotr27 op december 08, 2010, 13:09:00
Zijn speciale Siltech 24K goud kabelschoentjes... Worden ook zo gebruikt in de geweldige Crystal luidsprekers.. :wink:

oooohhhh dan is goed als mevr. Siltech dat zo doet moet het wel oke zijn  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 08, 2010, 12:59:37
Jammer van de beroerde geluidskwaliteit van die ingebouwde microfoon.  :-(

Zo is het verschil niet goed te horen.

niet goed of helemaal niks goed te horen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject