Geluid is erg scherp

Gestart door okanonline, november 08, 2010, 15:44:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

okanonline

Heco ken ik niet, nooit beluisterd, eigenlijk heb ik weinig speakers beluisterd. Maar ik hoorde laatst een uitlokkende geluid in een HIFI zaak. Toen ik het schoonheid zag, bleek het een Monitor Audio Platinum te zijn. Was meteen verliefd. Mijn liefde werd eigenlijk direct minder toen ik het prijs hoorde van deze geluidmaker: €4.000,00 per stuk. Slik dacht ik, maar you newer know.... weet niet of ik die ooit kan betalen.

Dynaudio en Focal trekken ook mijn aandacht!

Ik ben met die JBL echt bang dat mijn oren schade gaan oplopen. Het doet echt gek pijn.
Film kijken gaat goed overigens.

Stadium III

Waar woon je meschien dat er leden zijn die het mee kunnen beoordelen hoe het klinkt voor je ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Als de JBL's op het scherpe hoog na wel bevallen kan je altijd nog met andere weerstanden experimenteren ,je moet dan wel het scheidingsfilter even uit de box halen en de huidige waardes weten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

still life

is wsl al vermeld, maar:
check de polariteit van uw speakeraansluitingen toch maar eens, +/- omdraaien en vaarwel bas..
zijn uw speakers nog wel in orde?
als die ooit eens clipping hebben ervaren, kunnen je tweeters ter ziele gegaan zijn
dan heb je enkel nog mids, ook niet bepaald een balanced sound..

voor de rest zou het interessant zijn om uw luistervolume eens te checken met een db(c) meter
+90db wordt zelden als aangenaam ervaren, maar daar zit je sneller aan dan je denkt..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Whisper.nl

#34
Citaat van: okanonline op november 09, 2010, 20:40:40
Zo net koperkabels aangesloten:Goed nieuws is, het scherpte wordt wat minder,
Slecht nieuws is, maar nogsteeds irriterent aanwezig (mijn oren piepen nu nog steeds).
Goeie aan het slechte nieuws is, ik kan mijn VDH houden hello.  I love VDH.
Overigens, dag en nacht verschil tusen kabels. Veel meer diepte en details met de DC122 van VDH.
Ik denk dat ik mijn vrouw komende tijd vaker aardig moet aan kijken. JBL's zijn te scherp. ik ben overtuigt dat Marantz niet van JBL houdt!

Heb je /kun je ergens nog een interlink lenen ??
Voor tussen de speler en versterker.
Even proberen voordat je de speakers wegdoet.

Groet Whisper

ps het klinkt misschien vreemd maar probeer het eens uit.
Draait de stekker van je speler eens om: luisteren.
Terugdraaien luisteren. (zet je vrouw aan het werk b.v.)
Hoor je verschil. Minder scherp misschien .
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

mars

Citaat van: Whisper.nl op november 14, 2010, 11:36:30
Heb je /kun je ergens nog een interlink lenen ??
Voor tussen de speler en versterker.
Even proberen voordat je de speakers wegdoet.

Groet Whisper

ps het klinkt misschien vreemd maar probeer het eens uit.
Draait de stekker van je speler eens om: luisteren.
Terugdraaien luisteren. (zet je vrouw aan het werk b.v.)
Hoor je verschil. Minder scherp misschien .



oi. stupid


Met alle respect Whisper  :wink:maar dit is niet de manier om dit soort problemen te ondervangen nonono.

Tweaken met linkjes door je om te fine tunen  :yes:, ( als je set eiegenlijk al helemaal klinkt zoals JIJ het goed vind)
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marantz 81

Persoonlijk denk ik dat Focal 800 serie speakers wel een hele goed combinatie zouden zijn  :yes: met zijn apparatuur en smaak als ik het zo lees  byebye

JackieBrown

ik heb beter neuws. Ik heb de interlink VDH vervangen door een simpele Monster kabel en het scherpte werd aanzienlijk minder. Nog steeds scherp maar de pijn aan mijn oor is i.i.g. weg, waardoor het weer aangenamer is. Ik heb ook de stekker verwisseld op advies. Heb nu dus in ieder geval weer  wat normaal geluid.
Het gekke is dat ik eerder met VDH interlink en VDH HDMI kabel het geluid geprobeerd heb. Beiden verzilverd. Monsterd niet. Misschien daardoor, ik weet het niet. Maar het hielp. Ik ben blij dat ik mijn VDH speakerkabel niet weg hoef te doen, die vind ik echt wel leuk.   Heb gisteren lekker een uur muziek geluisterd was weer een pretje. Ik hou wel oog op nieuwe luidspeakers. Laters meer.

Bedankt voor jullie steun... jullie zijn top.

Whisper.nl

Citaat van: mars op november 14, 2010, 23:30:53
oi. stupidMet alle respect Whisper  :wink:maar dit is niet de manier om dit soort problemen te ondervangen nonono.Tweaken met linkjes door je om te fine tunen  :yes:, ( als je set eiegenlijk al helemaal klinkt zoals JIJ het goed vind)

Excuus zie een redelijke verbetering door een andere interlink te gebruiken.

groet Whisper
Citaat van: JackieBrown op november 17, 2010, 13:09:05
ik heb beter neuws. Ik heb de interlink VDH vervangen door een simpele Monster kabel en het scherpte werd aanzienlijk minder. Nog steeds scherp maar de pijn aan mijn oor is i.i.g. weg, waardoor het weer aangenamer is. Ik heb ook de stekker verwisseld op advies. Heb nu dus in ieder geval weer  wat normaal geluid.
Het gekke is dat ik eerder met VDH interlink en VDH HDMI kabel het geluid geprobeerd heb. Beiden verzilverd. Monsterd niet. Misschien daardoor, ik weet het niet. Maar het hielp. Ik ben blij dat ik mijn VDH speakerkabel niet weg hoef te doen, die vind ik echt wel leuk.   Heb gisteren lekker een uur muziek geluisterd was weer een pretje. Ik hou wel oog op nieuwe luidspeakers. Laters meer.

Bedankt voor jullie steun... jullie zijn top.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

xander32

#39
Als een set al helemaal klinkt zoals jij goed vindt moet je er m.i. vanaf blijven en ook niet meer gaan klooien met wat voor een tweaks dan ook.

Maar met kabels kan je een scherp randje in het hoog, zoals bij de ts, wel bijwerken al is dat maar beperkt. Indien het scherpe randje wordt veroorzaakt door een niet goede match van componenten gaan kabels ook weinig uithalen(akoestiek beschouw ik ook als een voorname component).


Sander.
Citaat van: mars op november 14, 2010, 23:30:53


oi. stupid


Met alle respect Whisper  :wink:maar dit is niet de manier om dit soort problemen te ondervangen nonono.

Tweaken met linkjes door je om te fine tunen  :yes:, ( als je set eiegenlijk al helemaal klinkt zoals JIJ het goed vind)

JackieBrown

Ja weet ik Whisper. Wat ik nu heb is eventjes tijdelijk om het verschil te horen. Neem een monster of W&M. Leuk spul die W&M. Ziet er mooi uit, weet iemand toevallig hoe W&M klinkt? Waarmee kan ik dat vergelijken?

JackieBrown

Zeg dMeerpa,

ik lees dat jij sherpegeluyid had na verhuizing. Wat heb jij toen hier aan gedaan?

"Want ook je ruimte speelt een enorme invloed op het geluid. Zo klonken mijn speakers veel scheller toen ik ze verhuisde naar een appartement met een veel grotere woonkamer en waarvan de muren bestonden uit beton. Ook de sub presteerde minder indrukwekkend."

Ik heb mijn woonkamer wel 30m2 vergroot, dit zou mischien naar jou zeggen invloed hebben?

JackieBrown

trouwens, 2 theedoekjes voor de tweeters heeft deze probleem opgelost. Ik heb nu geen last meer van scherp geluid. Ik moet zeggen dat ik de JBL-Marantz combinatie nu meer waardeer dan voorheen, echt mooi geluid.

xander32

Citaat van: JackieBrown op september 07, 2011, 02:46:35
trouwens, 2 theedoekjes voor de tweeters heeft deze probleem opgelost. Ik heb nu geen last meer van scherp geluid. Ik moet zeggen dat ik de JBL-Marantz combinatie nu meer waardeer dan voorheen, echt mooi geluid.
Solved. Low-budget tweak  :-D


Sander.

Dennis E36

Citaat van: JackieBrown op september 07, 2011, 02:46:35
trouwens, 2 theedoekjes voor de tweeters heeft deze probleem opgelost. Ik heb nu geen last meer van scherp geluid. Ik moet zeggen dat ik de JBL-Marantz combinatie nu meer waardeer dan voorheen, echt mooi geluid.

De meesten willen dat de "gordijnen" voor de luidsprekers verdwijnen :-D

Deze kende ik nog niet  :-)
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp