Geluid is erg scherp

Gestart door okanonline, november 08, 2010, 15:44:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

okanonline

Heren en uiteraard dames (zijn die hier wel :no: ),

Sinds mijn nieuwe receiver (AV8003 + MM8003) heb ik last van erg scherpe geluid. Scherpte is zo erg dat het direct na luisteren pijn begint te doen in je oren. Ik vermoed dat de combinatie van onderdelen niet goed met elkaar overweg kunnen. Iemand een advies?

Marantz AV8003+MM8003
Speakerkabels van den Hull DC122
Geluid via HDMI kabel van den Hull
Speakers JBL L890

Mexicaanse Hond

Zachter zetten en/of de treble wat lager zetten.

okanonline

Treble staat op zijn minst.

Mexicaanse Hond

Dan is er echt iets goed mis. Bel eens met AudoService te Elst. Dat bedrijf verzorgt de service voor Marantz.

Vlearmoes

De VDH staat bekend als een scherpere weergever (deels zilver)  ik heb hem hier veranderd in een W&M   :kwijl:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

Leest als een mis-match betreft versterking en speakers ...


Andere ls. kabels kunnen iets brengen (probeer maar eens 2,5 / 4,0 mm. koperkabel). Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe de speakers staan opgesteld en hoe de ruimte en diens inrichting er uit ziet.


Sander.
Citaat van: okanonline op november 08, 2010, 15:44:54
Heren en uiteraard dames (zijn die hier wel :no: ),

Sinds mijn nieuwe receiver (AV8003 + MM8003) heb ik last van erg scherpe geluid. Scherpte is zo erg dat het direct na luisteren pijn begint te doen in je oren. Ik vermoed dat de combinatie van onderdelen niet goed met elkaar overweg kunnen. Iemand een advies?

Marantz AV8003+MM8003
Speakerkabels van den Hull DC122
Geluid via HDMI kabel van den Hull
Speakers JBL L890

drees62

Wat heeft je doen besluiten om deze combinatie aan te schaffen. Heb je dit vooraf ook beluisterd, bij voorkeur thuis? Of heb je in de winkel besloten deze (overigens hele mooie) combinatie aan te schaffen.
Marantz staat zeker niet bekend om een scherpe klank en ook de speakerkabels lijken me niet de boosdoener.
Sluit eens een paar andere speakers aan op je set (ff lenen bij de leverancier?), een paar monitoren zijn dan al voldoende. Kun je beoordelen of het idd een mismatch is.

Anders is er ws. toch iets mis met je nw componenten, dan die laten checken.

Stadium III

Zoals ik het zie zul je niet extreem hoog moeten hebben

Heb je BIWIRE aangesloten of de bruggen weg gehaald achter de speakers ?
Verder moet je toch wel een goed uitgebalanceerd beeld moeten hebben
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

mars

#8
oi  Okanonline,

Ten eerste heet ik je van harte welkom op een van de meest gezelligste audioforums van nederland.

Ten tweede om antwoord op jouw vraag te geven.  kan ik je het volgende meegeven; je hebt aan die marantz set een hele mooie en goede set gekocht , die  gebouwd  zijn volgens moderne normen.
Dat wil zeggen , ze laten alles horen en  maken niks liever (m.a.w ze verdoezelen geen geluiden voor eventueel luistercomfort)

Dan kom ik bij je speakers En met alle respect ( sorry hoor ik ben eerlijk) vind ik dat je je marantz set met deze JBL'S te kort doet.
Namelijk JBL heeft echt wel wat mooie speakers op zijn naam staan en ze hebben de know how , echter de L890 serie vind IK! ( maar velen met mij :wink:) nou niet bepaald een toppertje.

Dat schel cq hard klinken kan je terug voeren naar de seaker bezetting ( wellicht ook filter) namelijk voor het ultra hoog zetten ze een unit met harde stoffen in , en voor de gewone tweeter gebruiken ze een metaldome tweeter (in dit geval titanium).
Nou kan ik je vertellen dat dit de oorzaak is dat het hard en schel klinkt.
Daarbij hebben ze weinig nodig (91db) dus je zit zo al over de irritatie grens.
Ik zou je aanraden ; verkopen die JBL's en dan op jacht naar................................tja er zijn er zo veel.
Maar let wel , ik denk dat jij een soft dome tweeter het meest weet te waarderen.

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marantz 81

ga helemaal mee in mars zijn verhaal ,erg mooie en goede marantz apparatuur die betere speakers verdienen ,altijd al gevonden met de goedkope JBL speakers teveel scherpe hoge tonen en hele zware doffe bassen

hun duurdere speakers is een ander verhaal  :yes: wat ze bouwen zeer goede en mooie luidsprekers

JohnWx

als je zulke scherpe tonen hoort is er iets stuk/mis heeft niet met de combinatie te maken of biwire etc.etc.

zou alles los halen en opnieuw aansluiten en kijken wanneer het scherpe geluid komt

probeer is een andere bron mischien geeft die een te hoge output

en probeer het is met alleen L en dan R misschien is er een filter stuk

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

okanonline

Heren bedankt voor jullie reacties, jullie zijn super! J

Mars, ik voel mezelf lekker hier tussen al jullie freaks J het voelt een eer om Marantz te bezitten en op deze forum mee  te doen.

Ik probeer te reageren met mijn geringe kennis:
Ik heb mijn speakers "gewoon" aangesloten geen bi-ware of wat dan ook. De kabels direct aan de speakers gesloten.

Ik denk zelf dat er niks mis is met de receiver. Waarom ik dat zeg... met mijn vorige receiver de 4001 had ik ook scherp geluid, maar dan aangenaam. Ik hou eigenlijk van scherp geluid, maar toch niet zo erg dat mijn oortjes pijn doen. Inderdaad is AV8003 veel gedetailleerder waardoor de hogere geluiden ook scherper uitkomen. Xander32, Ik heb thuis 2,5mm koperkabels liggen, ga die maar eens uitproberen. Misschien is het wel gek van mij maar ik hoop dat dat de probleem niet is. Ik wil de VDH kabels niet weg doen I love them!

Ruimte is 10 x 4,5. Tegels op de vloer en gordijn achter. Eén want is volledig geisoleerd met geluidsobserverende materiaal in de wand. Dunne tapijt midden in de kamer.

Drees62, Ik heb destijds gekozen voor de JBL omdat ik de geluid lekker helder vond klinken in de winkel (i.c.m. de 4001). B&W vond ik minder leuk klinken. En jawel Mars, daar was ik al bang voor (maar had het liever niet willen horen J ) maar de waarheid loont, ik heb inderdaad wel het idee dat deze pracht van speakers te kort schieten met de receiver. En dat de manier van opbouw van de speakers dit veroorzaakt (ik kan niet tegen je op zoals jij dat mooi beschrijft). Echter,  ik heb een 7.1 setting -alles van JBL- hetgeen een leuk homogeen en akoestiek strak geluid geeft. Zou dit niet –deels- verloren gaan als de luidspeakers vervangen wordt? Voor nu zou ik met deze speakers moeten doen. Aanschaf van nieuwe speakers krijg echt niet door de goedkeuring van.... jullie weet wel J

Overigens bron maakt niet uit. Het blijft erg scherp ongeacht de speler. Ook Stereo of multi-channel heeft hier geen invloed op.

Bleaaaahhh.... Je hebt mij  wel gekitteld met je nieuwe speakers advies , Mars!!  :x  violent1  :lol:

JohnWx

En via een hoofdtelefoon ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

okanonline

Zo net koperkabels aangesloten:

Goed nieuws is, het scherpte wordt wat minder,
Slecht nieuws is, maar nogsteeds irriterent aanwezig (mijn oren piepen nu nog steeds).
Goeie aan het slechte nieuws is, ik kan mijn VDH houden hello.  I love VDH.
Overigens, dag en nacht verschil tusen kabels. Veel meer diepte en details met de DC122 van VDH.

Ik denk dat ik mijn vrouw komende tijd vaker aardig moet aan kijken. JBL's zijn te scherp. ik ben overtuigt dat Marantz niet van JBL houdt!

dmeerpa

Ik zou toch eerst een andere speakers lenen, om te vergelijken, om zeker te zijn dat er geen defect is aan de AV8003 of MM8003.
Ik had vroeger op mijn SR8002 ook wel last dat het hoog net op het randje was, en bij een stevig volume ook net iets te scherp was. Door een ander probleem (plopjes bij HD audio) die te verhelpen was met een firmware upgrade, bleek dat de receiver hier geen last meer van had. Ik had er zelf geen melding van gemaakt, dus dit werd gereduceerd met een firmware upgrade.

Nu ik heb de AV8003 en MM8003 bezig gehoord bij THX-UltraII.
Ik weet dat hij toen last had van de PEAK indicator op AV8003 die in het rood ging bij gebruik van zijn CD speler.
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2313.msg24011.html#msg24011.
Maar hij omschreef dat het geluid echt 'distorted' klinkt.
Hij heeft mij toen CD's, DVD's en Blu-Ray laten zien, de klankkleur geleek strek op die van mijn SR8002, en heb op geen enkel moment zijn set als te scherp ondervonden.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25