Speaker upgraden....

Gestart door Musicman, september 04, 2010, 10:11:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Musicman

Hoi Forummers.

Ik heb in de afgelopen jaren, aardig veel met speakers gedaan.
Zowel zelf gebouwd, als het upgraden van bestaande concepten.

In het laatste geval, ging het om het vervangen van de standaard elco's op het filter.
Ik was hierover getipt, en na vervanging gaf dit inderdaad een veel beter geluidsbeeld.
Het concept klonk al lekker, maar na de upgrade werd het geluidsbeeld vloeiender.
Elke cent meer dan waard!!! :yes:

Mijn vraag aan jullie.......

Hebben jullie wat gedaan ("ge-upgrade") met een bestaand speaker concept?
Zo ja.......wat en waarom?   (maar ook.......wat is je ervaring en is van waarde mbt het geluid.)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, beleving en gedachtengang!!

Dus.......shoot!!



Gr, Pat

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

WimPeu

Ik ben zelf niet zo technisch dus ik laat dat aan andere mensen over.
Dat het geluid beter wordt is natuurlijk subjectief en bij een evt verkoop zal het ook moeilijker worden. Tenminste ik ga geen speakers overnemen waar de vorige eigenaar eigenhandig (hoe knap ook misschien) in heeft lopen solderen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Musicman

Hoi Wim.

Bedankt voor jouw reaktie!!
Ik begrijp je gedachtengang over solderen volkomen en respecteer dat. :wink:
Het gaat me niet alleen om het solderen.

Het gaat over alles wat met de speaker te maken hebt.
Bijv. manier van demping, spikes, reflectiepoort, bekebeling, enz,enz.

Gr, pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

WimPeu

OK, ...ja dan hebben we allemaal wel iets gedaan denk ik.
Ook hier ben ik vrij passief in allemaal trouwens. Ik gebruik geen spikes nu want 50kg speaker op spikes op een houten vloer gaat niet goed en het klinkt me nu ook al naar tevredenheid. Ook zou ik mijn speakers kunnen verzwaren dmv zand of lood oid in een daar voor speciaal aangemaakt compartement onder in de speakerkast. Ik zou dat wel eens willen proberen maar van wat ik op het net heb gelezen gaat dat weinig winst opleveren. Reflectie poorten afdichten kan idd nog wel eens winst opleveren. Heb dat gedaan met de B&W 704"s en toen kreeg ik een strakkere bas. Zou ik nog eens kunnen proberen met de Ushers maar de bas is al zo strak nu... :-D

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard


Na 2 visaton zelfbouw projecten heb ik m'n huidge luidsprekers gekocht. Ik bleef aan het het "verbeteren" :roll:.
De monitor audio RS6 vind ik erg goed, alleen ik mijn woonkamer zijn de lage tonen overheersend. Dus eerst gaan experimenteren met verzwakking van de 2e woofer (serie en parallel weerstand); geen succes, gaat teveel info verloren.

Na met demping te hebben geexperimenteerd heb ik gemerkt dat daarmee veel winst is te behalen om de laagweergave te optimaliseren. De RS6 is inwendig verdeeld in 4 ongelijke "kamers" die met elkaar verbonden zijn tot één ruimte. Ik heb de bovenste ruimte afgeloten van de onderste 3 waardoor de bovenste kamer (achter tweeter en bas/mid) ongeveer gelijk is aan de RS1. Ik heb de demping en de poort orgineel gelaten, klinkt precies goed, net als de RS1.

In de onderste 3 delen zit alleen de onderste woofer en een baspoort. Ik heb de demping aangepast(visaton) en de poort opnieuw afgesteld(langer). Ik heb nu een strak laag zonder overheersing en toch gaat het gehoormatig net zo diep. Kortom ze passen nu goed in mijn huidige woonkamer, ben erg blij met m'n aanpassingen  :-)

Een filter upgrade heb ik nog niet gedaan maar ben ik wel van plan, misschien later dit jaar.
Ik ben wel benieuwd wat betere/andere filter onderdelen toe kunnen voegen aan de weergave, ik heb er positieve dingen over gelezen.

Spikes, plaatsing, indraaien, voor/achteroverhellen ed. hebben uiteraard invloed op de weergave en zijn ook geoptimaliseerd naar mijn beleving.
Wel binnen de leefbaarheidsgrenzen van de woonkamer(WAF) :wink:

grt gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SMarcel

Hallo Pat,
Ik heb dit ooit gedaan met mijn Canton speakers. Zie hiervoor de bijgesloten link.

http://members.chello.nl/m.straatman/


Succes,

Marcel

Musicman

Citaat van: SMarcel op september 06, 2010, 12:30:43
Hallo Pat,
Ik heb dit ooit gedaan met mijn Canton speakers. Zie hiervoor de bijgesloten link.

http://members.chello.nl/m.straatman/


Succes,

Marcel

Jij bent goed bezig Mars!!  notworthy notworthy


Gr, pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Musicman

Hoi Mars.

Ik zal van de week op m'n gemak jouw hele site eens lezen.
Dat met die versterker ziet er schitterend uit man...... :kwijl:

Je speaker upgrade heb je erg netjes gedaan.....super!!
Ongetwijfeld zal je hiermee een beter resultaat hebben gekregen.

Ik heb een paar jaar geleden een concept gebouwd en het filter ook hoogwaardig opgebouwd met onderdelen van hetzelfde merk als jij hebt gebruikt.......mooi spul.

Vorig jaar heb ik m'n Dali's van betere componenten voorzien.....alleen de Elco's en de serie weerstanden.
(van de spoelen ben ik vanaf gebleven, omdat Dali deze speciaal wikkelt voor hun units)
Ik heb toen elco's gebruikt van een ander merk, omdat deze voor dit concept beter werken.
(tevens gebruikt Dali diezelfde voor hun Euphonia MS lijn....)

Voor mij persoonlijk een aanzienlijke verbetering, en meer dan z'n geld waard!! :wink:


GR, pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Musicman

Citaat van: gerard op september 05, 2010, 21:24:14
Na 2 visaton zelfbouw projecten heb ik m'n huidge luidsprekers gekocht. Ik bleef aan het het "verbeteren" :roll:.

Wel binnen de leefbaarheidsgrenzen van de woonkamer(WAF) :wink:

grt gerard


Hoi Gerard.

Bedankt voor je reaktie.

Leefbaarheid in de woonkamer blijft (ook) belangrijk he? haha clown1

Gr, pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Musicman

#9
Gerard.

Ik denk dat een (standaard) filter voorzien van betere componenten, een verbetering zou kunnen geven aan het geluid........maar helaas is dit niet altijd zo!!
Het ligt ook aan andere factoren.......het concept wat je hebt, wat je wilt bereiken en of je "goede" cd's draait.
(en ook, of het filter al goed is opgebouwd........soms geeft 1 elco in het signaalweg al een verbetering)

Er is op dit forum genoeg mensen met de nodige "know how" (met helaas ook de "nodige"discussies clown1) en ook genoeg internetsites die je op weg zouden kunnen helpen.

Het belangrijkste is om eerst na te gaan WAT je mist, en of dat wel zo is........ :?

Greetz, pat


Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

TurboMarco

Ik hou het enkel nog bij zelfbouw dus het voordeel is dat je niets hoeft te upgraden  :evil: ,kijk je kiest dan meteen voor een kast die zo min mogelijk resoneert dmv bracing en meerdere houtlagen en bitumen ,ook het dempingsmateriaal en de keuze vrijheid van poortlengte en diameter al dan niet met een trompetvorm ,vanaf heden kies ik ook voor filters die een eigen behuizing hebben,dus een los kastje zeg maar.
Nou verder heb je keuze uit verschillende aansluit terminals enz enz .....

Upgraden is zinvol maar zelfbouwen vind ik leuker om te doen  pompom

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Musicman

Citaat van: Marco op september 06, 2010, 23:05:08

Upgraden is zinvol maar zelfbouwen vind ik leuker om te doen  pompom

grtz Marco


Zeker weten.......het blijft een leuke en leerzame hobby!! :wink:

GR, Pat
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

gerard

Citaat van: Marco op september 06, 2010, 23:05:08
Ik hou het enkel nog bij zelfbouw dus het voordeel is dat je niets hoeft te upgraden  :evil:

Upgraden is zinvol maar zelfbouwen vind ik leuker om te doen  pompom

grtz Marco

:-)  uiteraard moet dan nog steeds blijken hoe die zelfbouw luidsprekers in je eigen luisterruimte klinken, ook na langere tijd.
Anders ga je alsnog "aanpassen" (=upgraden?) naar je eigen smaak.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

TurboMarco

Citaat van: gerard op september 07, 2010, 21:27:55
:-)  uiteraard moet dan nog steeds blijken hoe die zelfbouw luidsprekers in je eigen luisterruimte klinken, ook na langere tijd.
Anders ga je alsnog "aanpassen" (=upgraden?) naar je eigen smaak.
Je kan aanpassen ook afstellen noemen,denk aan afstellen om aan de akoestiek te gemoed te komen ......vergeet niet dat de akoestiek de reden vaak is dat een speaker niet altijd lekker klinkt .
Aan de hand van meet resultaten kan je ook voorspellen of iets goed gaat klinken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RonaldW

Ook ik heb mijn speakers van een kompleet nieuw filter voorzien http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3769.0.html
Totaal nieuw voor mij, maar met hulp van een marantz forum lid die bij speakers en co werkt
een zeer geslaagd project.
Interessant omdat ik maar een aanschafwaarde van 100 euro had.
Mogelijk volgende stap ? nieuwe kasten maar niet alleen voor de geluidsverbetering
maar ook voor de optische kant van de zaak.
Mogelijk van massief hout, eiken, of dat nog een positieve invloed heeft ten opzichte van MDF
weet ik (nog) niet.
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2