Na 2 visaton zelfbouw projecten heb ik m'n huidge luidsprekers gekocht. Ik bleef aan het het "verbeteren"
.
De monitor audio RS6 vind ik erg goed, alleen ik mijn woonkamer zijn de lage tonen overheersend. Dus eerst gaan experimenteren met verzwakking van de 2e woofer (serie en parallel weerstand); geen succes, gaat teveel info verloren.
Na met demping te hebben geexperimenteerd heb ik gemerkt dat daarmee veel winst is te behalen om de laagweergave te optimaliseren. De RS6 is inwendig verdeeld in 4 ongelijke "kamers" die met elkaar verbonden zijn tot één ruimte. Ik heb de bovenste ruimte afgeloten van de onderste 3 waardoor de bovenste kamer (achter tweeter en bas/mid) ongeveer gelijk is aan de RS1. Ik heb de demping en de poort orgineel gelaten, klinkt precies goed, net als de RS1.
In de onderste 3 delen zit alleen de onderste woofer en een baspoort. Ik heb de demping aangepast(visaton) en de poort opnieuw afgesteld(langer). Ik heb nu een strak laag zonder overheersing en toch gaat het gehoormatig net zo diep. Kortom ze passen nu goed in mijn huidige woonkamer, ben erg blij met m'n aanpassingen
Een filter upgrade heb ik nog niet gedaan maar ben ik wel van plan, misschien later dit jaar.
Ik ben wel benieuwd wat betere/andere filter onderdelen toe kunnen voegen aan de weergave, ik heb er positieve dingen over gelezen.
Spikes, plaatsing, indraaien, voor/achteroverhellen ed. hebben uiteraard invloed op de weergave en zijn ook geoptimaliseerd naar mijn beleving.
Wel binnen de leefbaarheidsgrenzen van de woonkamer(WAF)
grt gerard