Het akoestisch optimaliseren van mijn luisterruimte m.b.v. Toine Dingemans

Gestart door drees62, juni 26, 2010, 22:01:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlearmoes

Het zou kunnen dat de diffuser uit het plaatje bij André, die nu net voor het scherm staan, een evt plekje aan het plafond zouden kunnen krijgen om zo een deels demping te verkrijgen
Niet in het zicht en met een mooi kleurtje te integreren

Het plafond wordt zeeer dikwijls vergeten !!   (net als de vloer waarop een logisch kleedje al snel helpt)



Ik denk maar mee en volg dit op de voet  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

Citaat van: Vlearmoes op juni 28, 2010, 18:43:09
Het zou kunnen dat de diffuser uit het plaatje bij André, die nu net voor het scherm staan, een evt plekje aan het plafond zouden kunnen krijgen om zo een deels demping te verkrijgen
Niet in het zicht en met een mooi kleurtje te integreren

Het plafond wordt zeeer dikwijls vergeten !!   (net als de vloer waarop een logisch kleedje al snel helpt)



Ik denk maar mee en volg dit op de voet  :yes:
Heb recent gelezen dat het aandeel plafond betreft de akoestiek/reflecties te verwaarlozen is (?).


Sander.

drees62

Citaat van: xander32 op juni 28, 2010, 18:51:47
Heb recent gelezen dat het aandeel plafond betreft de akoestiek/reflecties te verwaarlozen is (?).


Sander.

Ik kan al wel verklappen dat er hier wel wat met het plafond gaat gebeuren. Je moet dan denken aan een verlaagd akoestisch plafond (-eiland) met absorberend materiaal. Dit helpt wel degelijk (volgens Toine) om de nagalmtijd te optimaliseren (in mijn geval dus verminderen). Het feitelijke, uitgewerkte advies moet nog mijn kant op komen maar het zal in grote lijnen uit de volgende aanpassingen bestaan:

- Weghalen van de kast op de rechtermuur en vervangen door de beroemde (beruchte :-D) Ikea rekjes
- Aanbrengen van absorptiemateriaal (in het zwart  :wink:) op wand rondom projectiescherm
- Aanbrengen van een verlaagd plafondeiland met absorptiemateriaal
- Aanbrengen van basstraps (werkzaam tot 35 Hz) op wand achter de luisterpositie
- Plaatsen van enkele diffusors op plekken waar dat mogelijk en zinvol is.

Het verplaatsen van de kast is met name ingegeven omdat deze het stereobeeld wat naar rechts trekt en aldus op deze wijze de kast hoorbaar is. Hierdoor ontstaat het fenomeen dat de stemmen soms wat uit het midden (naar rechts dus) staan.

xander32

Citaat van: drees62 op juni 28, 2010, 19:15:52
Ik kan al wel verklappen dat er hier wel wat met het plafond gaat gebeuren. Je moet dan denken aan een verlaagd akoestisch plafond (-eiland) met absorberend materiaal. Dit helpt wel degelijk (volgens Toine) om de nagalmtijd te optimaliseren (in mijn geval dus verminderen). Het feitelijke, uitgewerkte advies moet nog mijn kant op komen maar het zal in grote lijnen uit de volgende aanpassingen bestaan:

- Weghalen van de kast op de rechtermuur en vervangen door de beroemde (beruchte :-D) Ikea rekjes
- Aanbrengen van absorptiemateriaal (in het zwart  :wink:) op wand rondom projectiescherm
- Aanbrengen van een verlaagd plafondeiland met absorptiemateriaal
- Aanbrengen van basstraps (werkzaam tot 35 Hz) op wand achter de luisterpositie
- Plaatsen van enkele diffusors op plekken waar dat mogelijk en zinvol is.

Het verplaatsen van de kast is met name ingegeven omdat deze het stereobeeld wat naar rechts trekt en aldus op deze wijze de kast hoorbaar is. Hierdoor ontstaat het fenomeen dat de stemmen soms wat uit het midden (naar rechts dus) staan.
Een behoorlijk pakket aan maatregelen, geen half werk. Leest ook als veel euri`s :yes:.
Maar zoals jij al aangaf: wij moeten leren om de akoestiek te zien als een vast onderdeel van een set waarin je gaat investeren.


Sander.

drees62

Citaat van: xander32 op juni 28, 2010, 19:50:38
Een behoorlijk pakket aan maatregelen, geen half werk. Leest ook als veel euri`s :yes:.
Maar zoals jij al aangaf: wij moeten leren om de akoestiek te zien als een vast onderdeel van een set waarin je gaat investeren.


Sander.

Zal ook wel een meerjarenplan worden. Ik heb geen einddatum voor ogen maar heb nu wel een doel om naar toe te werken. Dat is het voordeel van zo'n (nul-) meeting plus bijbehorend advies.

Vlearmoes

Oei  mooie veranderingen in het verschiet André

Ik weet nog dat we het al eens over de kast hebben gehad
Maar is er geen oplossing/klachten voor het grootte raam achter je zit plaatsen in petto??
En welke betekenis heeft de toch ruime doorgang naar de kamer in het geheel ?

En waarom moet dit een erg duur grapje gaan worden??
Er zijn toch geluidsabsorberende platen te koop met een redelijke vierkante meter prijs?
die je kunt lijmen en voorzien van een gewenst kleurtje??


Ga zo door  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

lo

Mooie omschrijvingen gemaakt tot nu toe André. :yes:
Mooi om te lezen dat je in de basis toch al heel ver gekomen was, maar nog mooier om te lezen dat Toine toch, mbv toch nog redelijk simpele mogelijkheden, nog in staat is om de lat nog hoger te krijgen. Ik heb ook al meerdere keren de website van Toine afgestruind en ben er ook heilig van overtuigd geraakt dat akoetiek inderdaad ook als een compoment gezien moet worden in de weergave van een zo realistisch mogelijk geluid.
Ik heb met mijn vrouw ook al diverse malen gesproke over wand en plafond absorbtie panelen / diffusors, die op een aantrekkelijke manier zijn te inegreren in je huiskamer. Een voorbeeld is een verlaagd "akoestisch" plafond waarin direct eventueel weer spots zijn te integreren, of wandpanelen die zich laten aanzien als schilderijen oid.
Ik ben heel erg benieuwd naar de definitieve lijst met aanbevelingen van Toine. En inderdaad je hoeft niet alles in 1 keer aan te pakken maar je kunt het op een goede manier spreiden in de tijd, net als het bij elkaar vegaren van de voor jou meest geschikte gear.

Succes met het vervolg en je hebt een heleboel volglezers in dit topic.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

drees62

Citaat van: Vlearmoes op juni 28, 2010, 22:19:02
Oei  mooie veranderingen in het verschiet André

Ik weet nog dat we het al eens over de kast hebben gehad
Maar is er geen oplossing/klachten voor het grootte raam achter je zit plaatsen in petto??
En welke betekenis heeft de toch ruime doorgang naar de kamer in het geheel ?

En waarom moet dit een erg duur grapje gaan worden??
Er zijn toch geluidsabsorberende platen te koop met een redelijke vierkante meter prijs?
die je kunt lijmen en voorzien van een gewenst kleurtje??


Ga zo door  :yes:

Hoi Theo,

Raam blijft gewoon zitten, wil ook nog graag naar buiten kunnen blijven kijken  :wink:
Meestal zit hier een stoffen gordijn voor met luisteren/kijken.
Er komt nog wel iets anders, verduisterends voor te hangen. Wat weet ik nog niet precies.

De doorgang dichtmaken is (vooralsnog) een no-go. Ik wil niet teveel afbreuk doen aan de huidige indeling.
Wel dichtmaken kan voordelen bieden maar ook nadelen. Je kunt er zelfs een basprobleem bij krijgen of andere nagalmtijden.

Of het een duur grapje wordt weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat Toine van de aanbevolen materialen ook de absorptie of dempingsfactor weet en zo je een goed advies kan geven. Even afwachten dus.

drees62

Het advies (17 A4-tjes!) is binnen! Ik kan dus aan de slag  :wink:

Vond het natuurlijk wel prettig om het volgende van Toine te horen:

Relativerend en relaterend aan mijn referentiekader van luisterervaringen kan ik zeggen dat je het zeker niet slecht voor elkaar hebt daar! Tegelijk kan ik goed begrijpen dat je door mijn bezoek wilt weten wat er nog aan verbetering mogelijk zal zijn. Aan de maten van de ruimte is niets te doen, maar in feite is de inrichting en opstelling de best mogelijke en tegelijk praktisch haalbare oplossing onder de gegeven omstandigheden. . .

. . . Van tevoren had ik me enigszins ingesteld op een ruimte die over de gehele linie een behoorlijk lange nagalmtijd zou hebben. Als gauw blijkt dat het gehoormatig met de nagalmtijd van midden en hoog erg meevalt. Laat ik het zo zeggen: het kan veel erger in ruimtes met soortgelijke inhoud, indien de constructie vooral uit kaal en hard beton zou hebben bestaan. In dit geval zorgt de inrichting als geheel al voor een aanzienlijke breedbandige absorptie.
  :lol: :lol:


Allereerst dus maar eens het uitgangspunt, de nagalmmeting (RT-60):



De gemeten nagalmtijd is uitsluitend onder 125Hz aan de zeer lange kant. Alle tertsbanden boven 125Hz zijn weliswaar wat te lang, maar springen er bepaald niet uit zoals de onderste twee tertsbanden (en zonder twijfel ook die daar nog onder liggen, zijnde 63, 50, 40, 32 en 25Hz). Je kunt er van op aan dat die ook rond de twee seconden zullen liggen. Boven 8kHz ligt de curve binnen de target.
Het is verstandig om naar het realiseren van de middelste targetwaarden te streven. Dus naar 0,4 seconde voor alles tussen 250Hz en 2kHz. Daarboven mag het aflopen naar 0,3s op 8kHz en 0,2s op 10kHz. Onder 250Hz mag de nagalmtijd geleidelijk oplopen naar 0,6-0,7s zonder problematisch te zijn. Ik ga (op advies van Toine uiteraard) er naar streven om 0,3 tot 0,4 seconden van de algehele nagalmtijd boven 125Hz af te snoepen, maar tenminste een hele seconde van het laagste laag! Dat laatste is volgens Toine uiteindelijk slechts een kwestie van de juiste hoeveelheid laagabsorptie toevoegen. Dit kan stapsgewijs gebeuren en zal prima hoorbaar zijn, zodat Toine er alle vertrouwen in heeft dat ik de juiste balans hierin zelf kan vinden als je er maar de tijd voor neemt.

Daarnaast heeft Toine nog een aantal geluidsdrukmetingen gedaan. Op de luisterpositie, 80 cm ervoor en 50 cm erachter. Hierover in een volgende reactie meer.

Ook zal ik jullie, indien er op dat vlak wat gebeurt hier, op de hoogte houden van alle (akoestische) aanpassingen die hier zullen worden aangebracht.

HiFi gek

Citaat van: drees62 op juni 28, 2010, 19:15:52
Ik kan al wel verklappen dat er hier wel wat met het plafond gaat gebeuren. Je moet dan denken aan een verlaagd akoestisch plafond (-eiland) met absorberend materiaal. Dit helpt wel degelijk (volgens Toine) om de nagalmtijd te optimaliseren (in mijn geval dus verminderen). Het feitelijke, uitgewerkte advies moet nog mijn kant op komen maar het zal in grote lijnen uit de volgende aanpassingen bestaan:

- Weghalen van de kast op de rechtermuur en vervangen door de beroemde (beruchte :-D) Ikea rekjes
- Aanbrengen van absorptiemateriaal (in het zwart  :wink:) op wand rondom projectiescherm
- Aanbrengen van een verlaagd plafondeiland met absorptiemateriaal
- Aanbrengen van basstraps (werkzaam tot 35 Hz) op wand achter de luisterpositie
- Plaatsen van enkele diffusors op plekken waar dat mogelijk en zinvol is.

Het verplaatsen van de kast is met name ingegeven omdat deze het stereobeeld wat naar rechts trekt en aldus op deze wijze de kast hoorbaar is. Hierdoor ontstaat het fenomeen dat de stemmen soms wat uit het midden (naar rechts dus) staan.



U bent goed bezig  :yes:



Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

interessant verhaal  :yes:

Edwin is dit geen mooie volgende upgrade voor jou ?

HiFi gek

Citaat van: Marantz 81 op juli 06, 2010, 23:03:47
interessant verhaal  :yes:

Edwin is dit geen mooie volgende upgrade voor jou ?


Misschien ooit eens laten meten hoe het bij mij thuis is gesteld met de lage tonen weergave , die varieerd dus afhankelijk van de plek waar je je bevind in de woonkamer .

Akoestisch materiaal aanbrengen op het plafond en de muren zal ik echt nooit doen , hoogstens een paar bastraps hier en daar .


Groeten  EDWIN  B

drees62

Gisteren de 1e stap gemaakt in mijn akoestiekplan. De (te grote) kast in mijn luisterruimte met DVD's en CD's en nog veel meer troep gaat het veld ruimen en diens plaats wordt ingenomen door (voorlopig 5 van) de beroemde (beruchte  :-P) Benno-multimediarekjes van onze Zweedse dozenschuiver.
Hiermee wordt bereikt dat de zijkant van deze kast niet meer als reflectiewand staat mee te spelen voor mijn rechterluidspreker.

Zodra de rekjes op hun plaats staan zal ik weer een fotootje plaatsen  :wink:

drees62

Citaat van: HiFi gek op juli 08, 2010, 17:41:54

Misschien ooit eens laten meten hoe het bij mij thuis is gesteld met de lage tonen weergave , die varieerd dus afhankelijk van de plek waar je je bevind in de woonkamer .


Denk maar niet dat je de enige bent met dit probleem, belangrijk is dus om dit op de luisterplek goed te krijgen.

drees62

Gisteren ben ik teruggekomen van vakantie en nu gaat het "project akoestiek" dus echt beginnen. In de week voor mijn vakantie had ik al hout besteld en laten zagen voor diffusors. Deze zullen op diverse plaatsen in mijn luisterruimte dienst gaan doen. Ik heb mdf laten zagen voor in totaal 14 stuks.
Voor mijn vakantie al even snel ééntje in elkaar geschroefd of maten goed waren, ja dus  hello
Ze zullen worden gespoten in de kleur van de muur, zodat ze straks nauwelijks zullen opvallen.

Overigens zag ik een paar weken geleden een interview met Armin van Buren in zijn studio, die had ook allemaal van deze "letterbakken" aan de wand.

Ook zal het akoestisch materiaal deze week worden besteld, hiermede bereik je dat de nagalmtijd terug zal lopen.

effe fotootje van mijn huiswerk voor de komende weken: