Update 21 november 2010:
Wat is er inmiddels weer veranderd:
Ik heb inmiddels 8 stuks diffusers gebouwd en opgehangen naast het scherm. De beste plaats zou feitelijk op tweeterhoogte zijn tussen de speakers maar das best lastig bij het kijken van een filmpje
Daarom de tip van de master himself om het eens uit te proberen achter de speakers, daar had hij ze zelf ook staan.
Het effect van deze "letterbakken" was dusdanig dat ik eerst zoiets had van dit kan niet. Het resultaat is duidelijk waarneembaar, 2 x 2 van deze diffusers achter elke speaker doet mijn set doorgroeien naar iets wat ik tot nu toe nog niet als zodanig ervaren heb. Ik krijg er een podium voor terug dat zeker een meter meer de kamer instaat en dus echt 3d wordt. Naast wat uitbreiding in de ruimtelijkheid in de breedte is deze verandering best groot te noemen. Klinkt fantastisch, ook al omdat de instrumenten en stemmen nog beter hun "plaats" krijgen. dit alles schijnt te maken te hebben met het elimineren van de zgn. flutterecho.
Op de foto zie je ze hangen, rechts is inmiddels al zwart gespoten, links volgt binnenkort. De bedoeling is nog om er één gekanteld (boven en onder) aan toe te voegen. Kijken of dit nog verschil maakt.
De ruimte kan nu ook worden afgesloten met een velours gordijn. Het effect wat hiermee bereikt wordt is dat de akoestiek van de rest van de huiskamer niet meer mee doet. Je hebt nu als het ware een dichte box. Dit had ik veel eerder moet doen!
Voor de subwoofer heb ik een 4 cm dikke Belgisch hardstenen onderzetter gekocht. Mijn "mannetje" heeft van een stukkie afval weer een mooi stukje werk afgeleverd. Niet gedacht dat je hier nog zoveel winst mee kon boeken in het laag, vooral met film. Voor de stereoweergave, waar ik de sub onder de 42 Hz high level laat meespelen maakt het niet veel uit, voor film des te meer. Bas is veel strakker geworden en dreunt en bromt nu alleen als het ook moet
Wordt vervolgd . . .