Het advies (17 A4-tjes!) is binnen! Ik kan dus aan de slag
Vond het natuurlijk wel prettig om het volgende van Toine te horen:
Relativerend en relaterend aan mijn referentiekader van luisterervaringen kan ik zeggen dat je het zeker niet slecht voor elkaar hebt daar! Tegelijk kan ik goed begrijpen dat je door mijn bezoek wilt weten wat er nog aan verbetering mogelijk zal zijn. Aan de maten van de ruimte is niets te doen, maar in feite is de inrichting en opstelling de best mogelijke en tegelijk praktisch haalbare oplossing onder de gegeven omstandigheden. . .
. . . Van tevoren had ik me enigszins ingesteld op een ruimte die over de gehele linie een behoorlijk lange nagalmtijd zou hebben. Als gauw blijkt dat het gehoormatig met de nagalmtijd van midden en hoog erg meevalt. Laat ik het zo zeggen: het kan veel erger in ruimtes met soortgelijke inhoud, indien de constructie vooral uit kaal en hard beton zou hebben bestaan. In dit geval zorgt de inrichting als geheel al voor een aanzienlijke breedbandige absorptie. Allereerst dus maar eens het uitgangspunt, de nagalmmeting (RT-60):
De gemeten nagalmtijd is uitsluitend onder 125Hz aan de zeer lange kant. Alle tertsbanden boven 125Hz zijn weliswaar wat te lang, maar springen er bepaald niet uit zoals de onderste twee tertsbanden (en zonder twijfel ook die daar nog onder liggen, zijnde 63, 50, 40, 32 en 25Hz). Je kunt er van op aan dat die ook rond de twee seconden zullen liggen. Boven 8kHz ligt de curve binnen de target.
Het is verstandig om naar het realiseren van de middelste targetwaarden te streven. Dus naar 0,4 seconde voor alles tussen 250Hz en 2kHz. Daarboven mag het aflopen naar 0,3s op 8kHz en 0,2s op 10kHz. Onder 250Hz mag de nagalmtijd geleidelijk oplopen naar 0,6-0,7s zonder problematisch te zijn. Ik ga (op advies van Toine uiteraard) er naar streven om 0,3 tot 0,4 seconden van de algehele nagalmtijd boven 125Hz af te snoepen, maar tenminste een hele seconde van het laagste laag! Dat laatste is volgens Toine uiteindelijk slechts een kwestie van de juiste hoeveelheid laagabsorptie toevoegen. Dit kan stapsgewijs gebeuren en zal prima hoorbaar zijn, zodat Toine er alle vertrouwen in heeft dat ik de juiste balans hierin zelf kan vinden als je er maar de tijd voor neemt.
Daarnaast heeft Toine nog een aantal geluidsdrukmetingen gedaan. Op de luisterpositie, 80 cm ervoor en 50 cm erachter. Hierover in een volgende reactie meer.
Ook zal ik jullie, indien er op dat vlak wat gebeurt hier, op de hoogte houden van alle (akoestische) aanpassingen die hier zullen worden aangebracht.