Zelfbouw kan natuurlijk ook gewoon met bouwpakketjes van bv speaker&co.
Ik heb er velen gehoord, ik speel ze allen weg.... (Om maar even een term te gebruiken die al voorbij is gekomen).
Zelfbouw van een compleet nieuw concept, het echte zelfbouw, vereist wel wat kennis.
Vaak zijn zelfbouw speakers leuke speakers, de maker is er helemaal weg van. Hij heeft ze immers zelf in elkaar geknutseld en is daar terecht trots op.
Qua afwerking/uitstraling ben je enkel gelimiteerd door je eigen kundigheid van houtbewerking.
Met zelfbouw is niets mis!
Je moet er enkel wel zin en tijd voor hebben, als ik naar mezelf kijk is het een project wat al tijden klaar ligt maar nog steeds niet voltooid is.
Daarbij zou ik mijn huidige speakers moeten missen doordat ik die in een ander jasje wil steken.
Kwestie van tijd, dat heb ik weinig. Ja tijd wel, maar het gaat om vrijetijd.
Voor mij gaat het dus ook om een compleet nieuw concept, wel met één beproefde driver.....
Op papier zou het een topspeaker zijn, maar dat moet de praktijk nog gaan uitwijzen.
Ga je voor een degelijke speakerbouwer van weleer, dan ga je voor beproefde kwaliteit.
Alle moeite voor een goede weergave en karateristiek is al voor je gedaan, ja daar betaal je dan wat meer voor.
Ook hoef je je om de afwerking niet druk te maken, hij is immers al compleet afgebouwd.
Met echte zelfbouw weet je van te voren niet hoe hij gaat klinken, kan dus een hoop moeite voor niks zijn geweest.