Je kunt met zelfbouw natuurlijk voor een bestaand ontwerp kiezen, deze kun je eerst uitgebreid beluisteren bij Speakerland of Speakerenco. Dus je weet wat je koopt. Afschrijving is natuurlijk behoorlijk groot, ik zag laatst nog een stel 2de hand Vertigo's te koop staan voor 1800 euro. Die man heeft er waarschijnlijk zo rond de 3000 euro totaal voor betaald. Maar goed als je speakers nieuw in de winkel koopt, dan krijg je waarschijnlijk ook 50-60% van de nieuwwaarde terug wanneer je ze weer verkoopt.
Een bestaand model, bijv. een Reference Monitor, Vertigo, Ultimo etc..die zijn eventueel weer goed te verkopen. Check voor reviews maar eens de site
audiocomponents.nl. En een zelfbouw speaker niet mooi?
Ik vind de Scan Speak Vertigo een bijzonder geslaagd bouwpakket, vind het heel wat mooier dan die standaard vierkante kastjes
. Maar goed ieder zijn mening...ik wil ook niet iedereen ervan proberen te overtuigen dat je met zelfbouw het meeste waar voor je geld krijgt...
Het beste kun je natuurlijk een B&W speaker kopen, als je puur kijkt naar afschrijving en naamsbekendheid. Je kunt bij wijze van spreken vandaag een 2de hand B&W 804N kopen voor 1800 euro, en deze ben je volgende week weer kwijt voor dat geld via marktplaats...dat is echt het mooie van zulke speakers!
Maar ik begrijp dat je niet aan de zelfbouw wilt, dus dan kun je beste je versterker meenemen naar wat hifi zaken en de verschillende merken gaan beluisteren. Of thuis proberen, das natuurlijk het allerbeste!
Elac en Tannoy vind ik zelf ook wel erg mooi klinken op Marantz versterkers.