Speakers gezocht voor een Marantz PM15

Gestart door Rutger1, juni 25, 2010, 15:41:11

Vorige topic - Volgende topic

Rutger1

Beste Marantz liefhebbers,

Zojuist me hier op dit forum aangemeld... Na al een aantal maal als "guest" hier rondgesurfd te hebben  :-)

Onlangs heb ik mijn oude vertrouwde Marantz PM7200 versterker verruild voor een heuse Marantz PM15 versterker...
Dit is was voor mij een echte serieuze upgrade... En wat een bakbeest is dat zeg, 32kilo aan koper...

Voor degene die de versterker niet (meer) kennen:
http://www.marantzphilips.nl/marantz_pm15_reference_amplifier/

Hierop heb ik nu een Marantz DV7600 aangesloten middels een aantal MIT kabels en keurige powercords/filters.
De 7600 wil ik binnenkort (na de zomer) eigenlijk een upgrade gaan geven (middels een vM mod incl clock). Dan zou dit ook een heel net geluid moeten produceren.

De luisterruimte is gewoon de woonkamer ( 3,5 x 8 ) met een plafondhoogte van 3 meter. Het huis heeft houten vloeren en komt uit 1906. De kamer is verder gevuld met de normale zaken (banken/tafel etc) maar voor het luister ruimte heb ik nog een kleed gelegd.

Echter nu de speakers... Wat hieraan te hangen... Op dit moment hangen er nog oude B&W's aan (630i). Dit waren prima speakertjes voor een pm7200 maar doet de pm15 natuurlijk volledig onrecht...

Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

Stadium III

Wat zijn je wensen
We kunnen wel heel veel merken gaan opnoemen maar daar wordt je zo niet blij van

Dus wat wil je en wat is je buget ?
Verder kun je een DV 7600 upgrade maar ik denk dat een DV 7001 toch wel leuker is !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Welkom Rutger,

Mooie aankoop zeg notworthy.

Betreft de speakers heb je al enige info gegeven maar toch nog onvolledig;
* hoeveel ruimte heb je om de speakers te plaatsen - kan je  deze vrij opstellen (komen ze wel/niet dicht in een hoek/bij een wand te staan)
* wat is het budget
* gaat jouw voorkeur uit naar zuilspeakers of monitoren(al dan niet met ondersteuning van een sub)
* wat is jouw muzikale voorkeur
* wat is jouw voorkeur betreft klankkleur/karakter van de speakers (analytisch/neutraal/warm/upfront/direct/...)
* heb je al speakers kunnen beluisteren(nu/verleden) - welke spraken jou aan¿

Sander.

p.s. betreft dvd-mod: ga liever voor een seperate/dedicated cd-speler en behoud de 7600 voor de dvd`s!

Rutger1

Ok, wat meer achtergrond is idd wel handig...

Mmm qua budget zit ik nu eigenlijk niet heel ruim (iets teveel spullen gekocht afgelopen half jaar  :angel:)

Budget  : 1500 - 2000 euro
Wensen : Strak, dynamisch en open/ruimtelijk geluid

Ik luister met name, jazz/rock/klassiek. Ik kan het erg waarderen als er goed detail in de muziek zit...

Helpt dit? ;-)

Tav de dvd upgrade, ja daar zal ik na de zomer eens naar gaan kijken wat ik exact wil. Wellicht wel gewoon een losse CD speler.
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Rutger1

Citaat van: xander32 op juni 25, 2010, 16:08:59
Welkom Rutger,

Mooie aankoop zeg notworthy.

Betreft de speakers heb je al enige info gegeven maar toch nog onvolledig;
* hoeveel ruimte heb je om de speakers te plaatsen - kan je  deze vrij opstellen (komen ze wel/niet dicht in een hoek/bij een wand te staan)
- helaas kan ik ze niet echt vrij opstellen. Ze staan dan vrij in een hoek. De kamer is langwerpig. Ze komen dus vrij dicht bij de wand te staan (+/- 30cm)

* wat is het budget
- zoals net aangegeven 1500 - 2000 eur

* gaat jouw voorkeur uit naar zuilspeakers of monitoren(al dan niet met ondersteuning van een sub)
- Eerst had ik monitor speakertjes, daarna zuiltjes. Ik denk dat mijn voorkeur toch bij zuilspeakers is...

* wat is jouw muzikale voorkeur
- aangegeven, erg divers. Van klassiek, rock tot jazz

* wat is jouw voorkeur betreft klankkleur/karakter van de speakers (analytisch/neutraal/warm/upfront/direct/...)
- Strak, dynamisch en open/ruimtelijk geluid

* heb je al speakers kunnen beluisteren(nu/verleden) - welke spraken jou aan¿
- tot op heden spreken mij BWs en Focals erg aan...

Sander.

p.s. betreft dvd-mod: ga liever voor een seperate/dedicated cd-speler en behoud de 7600 voor de dvd`s!

Thx, zie antwoorden in je quote :-)

jowa

Welkom op dit forum en gefeliciteerd alvast met de aankoop van zo'n mooie versterker  pompom

De keuze van luidsprekers is erg persoonlijk en daarnaast spelen een  aantal belangrijke punten mee:

• Budget
  • Plaatsing speakers in de ruimte
  • Persoonlijke voorkeur voor vloerstaand of standgemonteerd
  • Uiterlijk speakers
  • Klankkleur welk jij mooi vindt

Mijn voorkeuren zijn o.a.:

• Xanadu: zeer mooie speakers om te zien en zeer eerlijke sound. Staat mooie te koop op hifi.nl: >klik<
  • Sonus Faber: zie hierboven, wel wat warmer. Nieuwer model wat te kop staat >klik<
  • Dynaudio
  • Audio Physic

Wat betreft je DVD-speler, ik zou eerder een nieuwe en beter bron kopen dan in deze investeren.
Hier is ook zeer veel winst mee te behalen.

Succes met zoeken en keuzes maken  :-)

jowa

Citaat van: Rutger1 op juni 25, 2010, 16:10:37

Mmm qua budget zit ik nu eigenlijk niet heel ruim (iets teveel spullen gekocht afgelopen half jaar  :angel:)

Ik luister met name, jazz/rock/klassiek. Ik kan het erg waarderen als er goed detail in de muziek zit...

Helpt dit? ;-)

Tav de dvd upgrade, ja daar zal ik na de zomer eens naar gaan kijken wat ik exact wil. Wellicht wel gewoon een losse CD speler.

Ik vind je budget echt niet laag, kan je dus mooi die Xanadu's voor kopen (zie link hierboven)

Stadium III

Hoppa nu weten we meer

Ga eens idd kijken voor Dynaudio/Focal/Acoustic Energy/Monitor Audio/Totem

Die maken allemaal mooie zuil luidsprekers en je buget is daar wel voor geschikt !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: Rutger1 op juni 25, 2010, 16:10:37

Helpt dit? ;-)

`t helpt wel iets ja, maar jouw muzikale voorkeur is de uitdaging; rock vraagt wat andere eigenschappen dan een klassiek stuk. Met rock wil je een wat meer live-geluid met een lekkere punch in de bass, en een wat agressiever hoog, met klassiek wil je detail, oplossingsvermogen, een goede dynamiek, een goede mid (acoustische instrumenten) en een zacht(rond) hoog t.b.v. de strijkkers en het koperwerk.

Een uitdaging; vraagt haast om een alround speaker, een neutrale speaker zonder echt uitgesproken karaktertrekken. Enne: `t budget zal niet het probleem zijn; daarvoor is wel iets moois te vinden.

Sander.

Rutger1

Sander, klopt idd. Waar ik idd echt naar zoek is een alleskunner...

Verder thx voor de suggesties so far... Mmm er is werkelijk zoveeeel te kiezen...

De Xanadu speakers zagen er overigens qua design wel mooi uit zeg... Past mooi bij de Samsung Tv.. Hoe is het geluid van deze? In zijn ad geeft hij aan dat het laag iets te kort schiet... Jullie hier ervaringen mee?

Marvin

Een echt goede speaker IS een alleskunner, speakers met voorkeur zou je eigenlijk gelijk moeten vergeten...

jowa

Citaat van: Rutger1 op juni 25, 2010, 16:21:58
Sander, klopt idd. Waar ik idd echt naar zoek is een alleskunner...

Verder thx voor de suggesties so far... Mmm er is werkelijk zoveeeel te kiezen...

De Xanadu speakers zagen er overigens qua design wel mooi uit zeg... Past mooi bij de Samsung Tv.. Hoe is het geluid van deze? In zijn ad geeft hij aan dat het laag iets te kort schiet... Jullie hier ervaringen mee?

Ik zou zelf gaan luisteren bij hem. Wat ik van de nieuwste series heb meegekregen is dat deze zeer neutraal klinken. Laag zal je voor mijn gevoel niets te kort komen gezien de grootte van je kamer.

MadVillain

Pffff wat een versterker! Mocht je ervan af willen  :wink:

Deze versterker vraagt imo naar een hoogwaardige bron en dikke speakers:

Von Schweikert staat nu te koop voor een fijne prijs:
http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/80129/VR4-JR-VON-SCHWEIKERT.html

En als bron zou ik minimaal de cd14 van marantz pakken. Maar eerder de cd 15 dan pas het qua uiterlijk en anders biedt deze pm15 veel groeimogelijkheden.

Heb je hem al na laten kijken? Vooral omdat het toch al een oudje is en hij op laag volume in klasse-a speelt, veel warmte ontwikkeling daardoor.

jowa

Ook zeer gave luidsprekers die Von Schweikert, je moet er alleen een eind naar toe rijden voor het beluisteren.  :?

Marvin

En dan nog is het veel belangrijker ze thuis te beluisteren....
Er zijn veel goede speakers op te noemen, ik waag me er bewust niet aan, maar niet alle speakers doen het evengoed in eenzelfde ruimte. De ruimte is het belangrijkst in de weergave, dus thuis beluisteren is een pré....