Verlengd topic met vragen ex. zelfbouw speakers

Gestart door Janver, april 26, 2010, 10:55:17

Vorige topic - Volgende topic

Janver

Ik heb even gekeken bij zelfbouw speakers vanwege de mooie prijs die eraan hangt.

Zo'n speaker kost rond300 Euro inclusief MDF bouwpakket wat natuurlijk goedkoper is dan een B&W 684/Focal 7xxV/W/Dali Ikon 6 of M.A. RX6. Natuurlijk wel een beetje zelf werk, maar ik ben toch nog een paar weken vrij dus een paar dagen klussen is geen probleem.

Maar, nu heb ik de Vifa Carat gezien, vrij mooie speaker en relatief veel bewonderd. 285 inclusief bouwpakket. Maar deze heeft 4 Ohm. heb de Marantz SR6004 met 8 Ohm/110 W. & 6 ohm/ 130 W. Doet de 6004 ook 4 Ohm? Zo ja, is het ook slechter voor de receiver? Gaat het sneller kapot?

Hoe zit het eigenlijk?

Ik begin in de komende dagen in ieder geval met luistersessies van meerdere speakers.
Hier kan uw reclame staan!

xander32

Citaat van: Janver op april 26, 2010, 10:55:17
Ik heb even gekeken bij zelfbouw speakers vanwege de mooie prijs die eraan hangt.

Zo'n speaker kost rond300 Euro inclusief MDF bouwpakket wat natuurlijk goedkoper is dan een B&W 684/Focal 7xxV/W/Dali Ikon 6 of M.A. RX6. Natuurlijk wel een beetje zelf werk, maar ik ben toch nog een paar weken vrij dus een paar dagen klussen is geen probleem.

Maar, nu heb ik de Vifa Carat gezien, vrij mooie speaker en relatief veel bewonderd. 285 inclusief bouwpakket. Maar deze heeft 4 Ohm. heb de Marantz SR6004 met 8 Ohm/110 W. & 6 ohm/ 130 W. Doet de 6004 ook 4 Ohm? Zo ja, is het ook slechter voor de receiver? Gaat het sneller kapot?

Hoe zit het eigenlijk?

Ik begin in de komende dagen in ieder geval met luistersessies van meerdere speakers.
Beste Jan, de door fabrikanten opgegeven waarden betreft impedantie zijn vaak gemiddelden. Met de 4 Ohm v.d. Carat`s zal de SR6004 geen moeite hebben mits deze niet onder de 2 a 3 Ohm gaat dippen.

Echter, of de SR voldoende stroom kan leveren om de Carat`s onder controle te houden / echt goed tot uiting te laten komen vraag ik mij af: gezien de grote van de speakers (en 2 x 17 cm drivers) en diens rendement :?.

Sander.

thom

komt wel goed met de carat's, zijn geen moeilijke speakers om aan te sturen voor een versterker.

gerard

2e hands ook een mogelijkheid?  bijv. paar MA RS6 voor €600 op MP.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Janver

Bedankt! De ohms deden mij in ieder geval afschrikken. Ik weet niet hoeveel fluctuatie zit in de weerstand vraag van speakers.
Ik zal ze nog steeds in overweging nemen. In ieder geval de Carat of eventueel de Limnis(8 ohm opgegeven) blijven in overweging, te koop bij een bekende winkel van zelfbouw speakers in Rotterdam.

morgen maar even een of meerdere audio winkels voorbij gaan, misschien dan al zo overtuigd van een andere speaker dat ik geeneens meer wil proberen. Anders ga ik later in de week even in Rotterdam kijken aan de Bergweg bij 2 zeer zeker algemeen bekende winkels.

2de hands is wel enigzinds een mogelijkheid, hoewel ik wel een beetje sterk een 'nieuw'fetish heb.
Maar dan moeten de speakers(toen ze nieuw) uit een hogere prijsklasse(= meestal betere) komen zodat het wel een voordeel heeft. Een annder punt is: ik heb geen auto! Ik kan er wel ééntje huren, maar niet zo direct van plan.

xander32

Citaat van: thom op april 26, 2010, 18:13:27
komt wel goed met de carat's, zijn geen moeilijke speakers om aan te sturen voor een versterker.
Beste Jan, bovenstaande forumlid is de echte deskundige in deze - hij geeft aan dat de SR i.c.m. de Carat`s goed zal gaan.

Sander.

JohnWx

Citaat van: thom op april 26, 2010, 18:13:27

88db  :?

alleen is de dempingsfaktor volgens mij niet zo heel hoog van de SR6004

probeer het is een keer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Janver

redface

Ik lees net de voetnote van Thom!

Hoe zit het met de minimum bouwtijd van zo'n pakket eigenlijk?

Hout in een dagje in elkaar gezet, beetje drogen, dan nog eventuele vulling een dagje. Daarna electro doen weer een dag. Dus al in al 5 werkdagen?

Gruss,

Jan

thom

hout parketten zijn kant en klaar, als je een paar 90 graden hoeken heb en een paar lijm tangen of span banden met goede houtlijm kan je de kasten in uurtje klaar hebben. als ze verlijmd zijn is de lijm met 30min droog en bewerkbaar.

dan is het maar net hoever je wilt gaan, een keer scheuren kan je een uurtje voor uittrekken, als je ook gaat plamuren kan je er een dag van maken met drogen. en dan nog een keer scheuren de volgende dag.

dan kan je gaan verven 1 keer gronden meestal, hankt van de verf af, dit een dag laten drogen. dan met je kleur eroverheen die ze moet worden, dit moet je meestal 2 keer doen als het echt goed dekken(hankt ook weer af van de verf).

als dat droog is kan je het filter en de demping erin doen, filter is al kant en klaar en je hoeft enkel de kabels aan de units zelf te solderen. dit is voor iemand die dit nooit doet denk 2 uurtjes werk.

je bent er iid zoon 5 dagen mee bezig, meer meestal maar een paar uurtjes per dag

Janver

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Zelfbouw wordt in ieder geval even uitgesteld.

Ik heb vandaag in eerste instantie geluisterd naar verschillende speakers(B&W 684,Focal 714V & 716V, Monitor Audio RX6, Audio Physics Yara II en een paar Elac's). Eerder al een keer geluisterd: kef IQ 50/70/90, Dali Ikon 5&6 en B&W 683 & Cm7, verschillende Cantons en Quadrals.

Daarbij kwamen de B&W 684 en beide Focals als favoriet eruit.

B&W 684: Heerlijk rustige speaker waarnaar je heel ontspannen kan luisteren maar gaf ook geen kick bij snellere nummers en in het hoge. Ideaal in hele rustige muziek die we meehadden maar totaal ongeschikt voor pop/dance. Ik had het gevoel dat er een hik zat tussen bepaalde woofers of tweeter. Bij een bepaalde stemverandering(Alessandro Safina in Luna die van redelijk laag een paar octaven omhoog gaat) leek net dat er een fout in de cd zat. Maar bij andere speakers verliep die overgang geleidelijker.
Vriendin vond het design mooi. Belangrijke observatie!

Focal 716V: Mooie tonen,sprankelend maar ook nerveus. Maar heerlijk bij snellere nummers en mooie stemmen, maar het nerveuze stoort wel een beetje. Lekker bij vlottere muziek ala pop & dance.
Vriendin vond het design minder mooi dan B&W, maar nog steeds ok.

Focal 714V: Zelfde geluid als de grote, rustiger, maar minder volume, teweinig volume voor ons, denken wij.

De verkoper raadde ons nog de Monitor Audio RX8 aan, tikkeltje duurder. Het was een mix van B&W en Focal 716 V waarbij de er wel rust was en toch vlot. Vreemd genoeg maakte mij de speaker nerveus door ernaar te luisteren(kijken ook, speaker zelf vonden wij ook niet zo mooi, het oog wil ook wat). Ik vond in ieder geval het prijsverschil 490/500 --> 660 het niet waard.

De 716V beviel me het meeste, maar....helaas hadden ze de Focal 716W niet staan. Deze had ik wel willen testen, zeker na het horen van de 716V. Ik had al een keer een review gezien van beide speakers op Hifi.nl en die heb ik in de winkel nog even snel gelezen. De beschreven belevenis van 716V heb ik ervaren en daardoor leek mij de 716W beter voor mij dan de 716V. Ik heb 'op de gok' de 716W besteld welke een demo model is. Die wordt hopelijk eind deze week geleverd. Ik geloof dat ik daarin de juiste keuze heb gemaakt.

Ik ga misschien nog wel eens eigen speakers maken, maar ik ben nog jong(28 jaar) en heb dus nog wel tijd daarvoor. Het bespaart misschien veel kosten, maar het risico van een mislukkig(ook bij bouwpakket) wil ik niet aangaan.

Nogmaals bedankt! and now we wait.....

Gruss,

Jan

xander32

De 716V beviel me het meeste, maar....helaas hadden ze de Focal 716W niet staan. Deze had ik wel willen testen, zeker na het horen van de 716V. Ik had al een keer een review gezien van beide speakers op Hifi.nl en die heb ik in de winkel nog even snel gelezen. De beschreven belevenis van 716V heb ik ervaren en daardoor leek mij de 716W
Citeerbeter voor mij dan de 716V. Ik heb 'op de gok' de 716W besteld welke een demo model is. Die wordt hopelijk eind deze week geleverd. Ik geloof dat ik daarin de juiste keuze heb gemaakt.

Ik ga misschien nog wel eens eigen speakers maken, maar ik ben nog jong(28 jaar) en heb dus nog wel tijd daarvoor. Het bespaart misschien veel kosten, maar het risico van een mislukkig(ook bij bouwpakket) wil ik niet aangaan.

Nogmaals bedankt! and now we wait.....

Gruss,

Jan
Mooie keuze, gefeli hello. De 716 W is meer in balans dan de V-versie.

Sander.

drees62

Citaat van: xander32 op april 27, 2010, 18:52:33
De 716V beviel me het meeste, maar....helaas hadden ze de Focal 716W niet staan. Deze had ik wel willen testen, zeker na het horen van de 716V. Ik had al een keer een review gezien van beide speakers op Hifi.nl en die heb ik in de winkel nog even snel gelezen. De beschreven belevenis van 716V heb ik ervaren en daardoor leek mij de 716W Mooie keuze, gefeli hello. De 716 W is meer in balans dan de V-versie.

Sander.

Inderdaad, en ik kan het weten  :-)
Gefeliciteerd, is een hele andere speaker dan de V-serie. Denk dat je een van de laatste setjes hebt.

Janver

Ja, het is een demo model bij de winkel met een muziekinstrument als naam, één van de laatste 3.

Ik heb nog geeneens mijn 2 speakers binnen en ik denk al aan uitbeiding.

Ik woon in een appartement en kan daarom niet teveel lawaai maken.
Maar wat is nu de beste uitbreidingsmogelijkheid voor 5.0/5.1:
Eerst center speaker(cc 700 v), daarna als er weer geld is 2 surround,705/706V ( en dan eventueel nog een subwoofer).
of is het misschien toch beter om te wachten met de center speaker totdat ik in ieder geval budget heb voor de 2 surround speakers?

Ik weet dat subwoofers lekker knalt en mijn oude passieve kon er ook wat van, maar mijn buren klaagden toen al en zullen van een actuele(nog grotere sub) niet zo gelukkig worden. Dus eigenlijk wil ik dat laten totdat ik eens ga verhuizen naar een ruimer huis.

ik zie trouwens dat in het buitenland het veel cheaper is dan Nederland, ook voor Focal.

Gruss,

Jan

xander32

Mijn keuze zou zijn: eerst center, dan rears dan sub.

Betreft sub: een goede en goed geintegreerde sub zal niet meer overlast veroorzaken, ongeacht diens grootte, dan jouw voormalige passieve.

Sander.

drees62

Ik heb nog een hele mooie, bijpassende Focal Sub (technisch identiek aan SW 700 V) in de aanbieding:

http://link.marktplaats.nl/342673822

PM me maar voor een speciale forumprijs als je belangstelling hebt. Is te beluisteren met 716W's!