Nogmaals bedankt voor de hulp.
Zelfbouw wordt in ieder geval even uitgesteld.
Ik heb vandaag in eerste instantie geluisterd naar verschillende speakers(B&W 684,Focal 714V & 716V, Monitor Audio RX6, Audio Physics Yara II en een paar Elac's). Eerder al een keer geluisterd: kef IQ 50/70/90, Dali Ikon 5&6 en B&W 683 & Cm7, verschillende Cantons en Quadrals.
Daarbij kwamen de B&W 684 en beide Focals als favoriet eruit.
B&W 684: Heerlijk rustige speaker waarnaar je heel ontspannen kan luisteren maar gaf ook geen kick bij snellere nummers en in het hoge. Ideaal in hele rustige muziek die we meehadden maar totaal ongeschikt voor pop/dance. Ik had het gevoel dat er een hik zat tussen bepaalde woofers of tweeter. Bij een bepaalde stemverandering(Alessandro Safina in Luna die van redelijk laag een paar octaven omhoog gaat) leek net dat er een fout in de cd zat. Maar bij andere speakers verliep die overgang geleidelijker.
Vriendin vond het design mooi. Belangrijke observatie!
Focal 716V: Mooie tonen,sprankelend maar ook nerveus. Maar heerlijk bij snellere nummers en mooie stemmen, maar het nerveuze stoort wel een beetje. Lekker bij vlottere muziek ala pop & dance.
Vriendin vond het design minder mooi dan B&W, maar nog steeds ok.
Focal 714V: Zelfde geluid als de grote, rustiger, maar minder volume, teweinig volume voor ons, denken wij.
De verkoper raadde ons nog de Monitor Audio RX8 aan, tikkeltje duurder. Het was een mix van B&W en Focal 716 V waarbij de er wel rust was en toch vlot. Vreemd genoeg maakte mij de speaker nerveus door ernaar te luisteren(kijken ook, speaker zelf vonden wij ook niet zo mooi, het oog wil ook wat). Ik vond in ieder geval het prijsverschil 490/500 --> 660 het niet waard.
De 716V beviel me het meeste, maar....helaas hadden ze de Focal 716W niet staan. Deze had ik wel willen testen, zeker na het horen van de 716V. Ik had al een keer een review gezien van beide speakers op
Hifi.nl en die heb ik in de winkel nog even snel gelezen. De beschreven belevenis van 716V heb ik ervaren en daardoor leek mij de 716W beter voor mij dan de 716V. Ik heb 'op de gok' de 716W besteld welke een demo model is. Die wordt hopelijk eind deze week geleverd. Ik geloof dat ik daarin de juiste keuze heb gemaakt.
Ik ga misschien nog wel eens eigen speakers maken, maar ik ben nog jong(28 jaar) en heb dus nog wel tijd daarvoor. Het bespaart misschien veel kosten, maar het risico van een mislukkig(ook bij bouwpakket) wil ik niet aangaan.
Nogmaals bedankt! and now we wait.....
Gruss,
Jan