Demagnetiseren of ontmythologiseren

Gestart door Mexicaanse Hond, april 20, 2010, 08:41:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Maurice

Ok, ik ben best wel sceptisch over bepaalde zaken, en zal er niet snel een oordeel over vellen als ik het niet zelf gehoord heb.

Maar kan iemand toelichten wat er in een cd-speler gevoelig is van eventuele statische electriciteit van een CD? Want er zover ik weet geen metaal in een CD, en iets wat niet van metaal is kan niet magnetisch worden en iets wat niet magnetisch is kun je volgens mij niet demagnetiseren?

Bij kabels was ik ook sceptisch, maar dan kan ik nog enige logica in vinden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

renes59

Niemand kan dat uitleggen, daarom is zo'n ding flauwekul. Of je moet er in geloven.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

jowa

Citaat van: Maurice op april 20, 2010, 20:01:23
Ok, ik ben best wel sceptisch over bepaalde zaken, en zal er niet snel een oordeel over vellen als ik het niet zelf gehoord heb.

Maar kan iemand toelichten wat er in een cd-speler gevoelig is van eventuele statische electriciteit van een CD? Want er zover ik weet geen metaal in een CD, en iets wat niet van metaal is kan niet magnetisch worden en iets wat niet magnetisch is kun je volgens mij niet demagnetiseren?

Bij kabels was ik ook sceptisch, maar dan kan ik nog enige logica in vinden.

Ik weet vanuit de praktijk dat elektrostatisch ladingen behoorlijk hoog op kunnen lopen en dat kan ook op plastic.
We hebben bij ons op het werk sinds kort ESD veilige ruimtes ingericht voor het werken aan open apparatuur.

Tijdens metingen, voordat we de ruimte hadden ingericht, op spullen in deze ruimtes, kwamen we bijv waardes tegen van 3k tot 12 kV op verpakkingsmaterialen die daar lagen en stoelen die niet meer aan de richtlijnen voldeden.

Het belang van ontladen kan ik me goed voorstellen, alleen is de lading al weg als je de CD in de lade legt.
Mocht dit niet gebeuren, door een ontwerpfout en de CD is geladen (dit kunnen enkele kV's zijn, merk je zelf niets van) en er is een onderdeel in het loopwerk gevoelig, dan kan je schade oplopen zoals in onderstaande afbeelding:



Gelukkig wordt in bijna alle spelers hier goed rekening mee gehouden, vandaar dat je vaak extra aarding ziet rond een loopwerk.

Wat betreft het Furutech apparaat, kan ik echt niet uitleggen waarom deze zou werken.
Vind de kreet magnetische lading wel leuk...  :schater:

Mexicaanse Hond

Citaat van: renes59 op april 20, 2010, 20:18:31
Niemand kan dat uitleggen, daarom is zo'n ding flauwekul. Of je moet er in geloven.
Als je erin gelooft, dan kun je ook het niet uitleggen. Dan geloof je er gewoon in.  :wink:
En bedenk dat er ook veel sceptici waren toen Einstein met zijn speciale en later algemene relativiteitstheorie kwam. Die gingen tegen de intuïtie in, maar bleken wel waar bij latere metingen.

viceadmiraal61

ik gebruik al een hele tijd de densen de magic cd ..elke week een keer..het werkt.......

Marvin

Joh, verwonderlijke constatering.....  :-D

Maurice

Citaat van: jowa op april 20, 2010, 20:21:15
Ik weet vanuit de praktijk dat elektrostatisch ladingen behoorlijk hoog op kunnen lopen en dat kan ook op plastic.
We hebben bij ons op het werk sinds kort ESD veilige ruimtes ingericht voor het werken aan open apparatuur.

Tijdens metingen, voordat we de ruimte hadden ingericht, op spullen in deze ruimtes, kwamen we bijv waardes tegen van 3k tot 12 kV op verpakkingsmaterialen die daar lagen en stoelen die niet meer aan de richtlijnen voldeden.

Het belang van ontladen kan ik me goed voorstellen, alleen is de lading al weg als je de CD in de lade legt.
Mocht dit niet gebeuren, door een ontwerpfout en de CD is geladen (dit kunnen enkele kV's zijn, merk je zelf niets van) en er is een onderdeel in het loopwerk gevoelig, dan kan je schade oplopen zoals in onderstaande afbeelding:



Gelukkig wordt in bijna alle spelers hier goed rekening mee gehouden, vandaar dat je vaak extra aarding ziet rond een loopwerk.

Wat betreft het Furutech apparaat, kan ik echt niet uitleggen waarom deze zou werken.
Vind de kreet magnetische lading wel leuk...  :schater:
Hier ben ik het volledig mee eens, statische elektriciteit kan ik mij wat bij voorstellen, maar dat is niet hetzelfde als magnetisme.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: viceadmiraal61 op april 20, 2010, 20:48:28
ik gebruik al een hele tijd de densen de magic cd ..elke week een keer..het werkt.......

Tja, na die irritante tonen klinkt zelfs mijn gezang ineens beter  :schater:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jowa

Citaat van: Maurice op april 20, 2010, 21:19:01
Hier ben ik het volledig mee eens, statische elektriciteit kan ik mij wat bij voorstellen, maar dat is niet hetzelfde als magnetisme.

Statische elektriciteit is zeker niet hetzelfde als magnetisme.
Ik weet wel dat zeer grote magnetische velden gevaarlijk kunnen zijn, maar een CD kan die kracht niet bevatten. Snap daarom ook niet wat een Furutech demag doet met een CD.

renes59

Citaat van: viceadmiraal61 op april 20, 2010, 20:48:28
ik gebruik al een hele tijd de densen de magic cd ..elke week een keer..het werkt.......

Jij gelooft erin.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

gerard

Citaat van: Maurice op april 20, 2010, 20:01:23
Maar kan iemand toelichten wat er in een cd-speler gevoelig is van eventuele statische electriciteit van een CD? Want er zover ik weet geen metaal in een CD, en iets wat niet van metaal is kan niet magnetisch worden en iets wat niet magnetisch is kun je volgens mij niet demagnetiseren?




Deel van de cd is aluminium.
Polycarbonaat is een plastic wat ook enig vocht kan bevatten, daardoor kan een cd (het aluminium) ook gaan oxideren.
Bij wrijving kan polycarbonaat ook erg statisch worden. (dus waarschijnlijk ook bij het draaien in de cd speler..)

( uit wiki...)
Het is een goede geleider, het is niet ferromagnetisch, maar kan bij het in contact komen met een hele krachtige magneet wel zijn eigen zwerfstroom en zo een tegengesteld magnetisch veld opwekken

Zwerfstromen zijn elektrische stromen die een andere weg nemen dan de gewenste stroomkring. Ze kunnen ook een iets andere betekenis hebben, ze kunnen namelijk ook ontstaan in een niet-ferromagnetisch metaal. Wanneer bijvoorbeeld een sterke magneet langs een plaatje aluminium wordt gehouden ontstaat ook een zwerfstroom. (einde citaten)
Wat zo'n zwerfstroom dan weer doet weet ik ook niet  :-P  :roll:

Aluminium is niet ferromagnetisch dus kan het ook niet gedemagnetiseerd worden
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Ik heb de Densen cd zelf, maar gebruik hem nooit. Ik hoor wel verschil direct na gebruik, maar dat komt omdat alles mooier klinkt dan dat irritante geluid van de cd. Verder nooit meer echt verder getest.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: gerard op april 20, 2010, 22:33:07



Deel van de cd is aluminium.
Polycarbonaat is een plastic wat ook enig vocht kan bevatten, daardoor kan een cd (het aluminium) ook gaan oxideren.
Bij wrijving kan polycarbonaat ook erg statisch worden. (dus waarschijnlijk ook bij het draaien in de cd speler..)

( uit wiki...)
Het is een goede geleider, het is niet ferromagnetisch, maar kan bij het in contact komen met een hele krachtige magneet wel zijn eigen zwerfstroom en zo een tegengesteld magnetisch veld opwekken

Zwerfstromen zijn elektrische stromen die een andere weg nemen dan de gewenste stroomkring. Ze kunnen ook een iets andere betekenis hebben, ze kunnen namelijk ook ontstaan in een niet-ferromagnetisch metaal. Wanneer bijvoorbeeld een sterke magneet langs een plaatje aluminium wordt gehouden ontstaat ook een zwerfstroom. (einde citaten)
Wat zo'n zwerfstroom dan weer doet weet ik ook niet  :-P  :roll:

Aluminium is niet ferromagnetisch dus kan het ook niet gedemagnetiseerd worden
Kijk, dit is weer interessante materie!  notworthy
Polycarbonaat kan dus zwerfstromen opwekken als deze in contact komt met een krachtige magneet? Waar kunnen we die magneet vinden?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

lo

Citaat van: Maurice op april 20, 2010, 22:33:59
Ik heb de Densen cd zelf, maar gebruik hem nooit. Ik hoor wel verschil direct na gebruik, maar dat komt omdat alles mooier klinkt dan dat irritante geluid van de cd. Verder nooit meer echt verder getest.

Misschien nog eens een paar keer proberen en zo objectief mogelijk proberen te beoordelen. Ik ben wel heel erg benieuwd eigenlijk naar jou oordeel :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

Gestoord word je ervan, die zwerfstromen.  :lol: