Citaat van: Maurice op april 20, 2010, 20:01:23
Ok, ik ben best wel sceptisch over bepaalde zaken, en zal er niet snel een oordeel over vellen als ik het niet zelf gehoord heb.
Maar kan iemand toelichten wat er in een cd-speler gevoelig is van eventuele statische electriciteit van een CD? Want er zover ik weet geen metaal in een CD, en iets wat niet van metaal is kan niet magnetisch worden en iets wat niet magnetisch is kun je volgens mij niet demagnetiseren?
Bij kabels was ik ook sceptisch, maar dan kan ik nog enige logica in vinden.
Ik weet vanuit de praktijk dat elektrostatisch ladingen behoorlijk hoog op kunnen lopen en dat kan ook op plastic.
We hebben bij ons op het werk sinds kort ESD veilige ruimtes ingericht voor het werken aan open apparatuur.
Tijdens metingen, voordat we de ruimte hadden ingericht, op spullen in deze ruimtes, kwamen we bijv waardes tegen van 3k tot 12 kV op verpakkingsmaterialen die daar lagen en stoelen die niet meer aan de richtlijnen voldeden.
Het belang van ontladen kan ik me goed voorstellen, alleen is de lading al weg als je de CD in de lade legt.
Mocht dit niet gebeuren, door een ontwerpfout en de CD is geladen (dit kunnen enkele kV's zijn, merk je zelf niets van) en er is een onderdeel in het loopwerk gevoelig, dan kan je schade oplopen zoals in onderstaande afbeelding:
Gelukkig wordt in bijna alle spelers hier goed rekening mee gehouden, vandaar dat je vaak extra aarding ziet rond een loopwerk.
Wat betreft het Furutech apparaat, kan ik echt niet uitleggen waarom deze zou werken.
Vind de kreet magnetische lading wel leuk...