Ik heb B&W gebeld en die verwezen mij door naar de importeur. Die besteld gewoon nieuwe originele bij B&W in Engeland.
Kosten waren 135 euro voor 2 tweeters. Enige verschil is dat de oude tweeters heel donker paars gekleurd waren en de nieuwe mat zwart. Verder zijn ze exact hetzelfde.
Ik heb ze er zelf ingezet. Je verwijderd de rubberen rand om de gele kevlar speaker (gewoon eraf trekken) en schroeft de schroefjes eruit. Vervolgens haal je de kevlar speaker eruit (let op met het laatste schroefje, anders valt de speaker er gewoon uit. Deze is erg zwaar!) en je trekt de kabeltjes eraf. Daarna doe je je hand in het gat en drukt zo met je vingers de tweeter van achter uit de luidspreker (tweeter zit alleen geklemd en niet vastgeschroefd/gelijmd). Dan haal je ook daarvan de kabeltjes lost en haal je de tweeter uit de kunststof behuizing.
Enige dat je nodig hebt is een grote kruiskop schroevendraaier en gezond verstand. Dit kan iedereen zelf
.
Ik moet erbij zeggen, mijn tweeters waren echt slecht. De nieuwe klonken direct al een stuk beter, maar waren nog erg stug. Inmiddels zijn ze ingespeeld en weer wat "losser". De medewerker van B&W zei zelf ook dat ze echt nog even moesten inspelen. Let trouwens wel op als je nieuwe tweeters besteld: ga met je vingers niet op de nieuwe tweeters drukken, op het metalen kapje. Hier gaan ze juist stuk van.
Als je wilt zoek ik de naam van de importeur en het telefoonnummer even op, heb de factuur nog liggen. Ik hoor het wel.
P.S 1: met nieuwe tweeters kunnen ze zeker weer jaren mee (jaartje of 10). De mid/bass speakers slijten niet echt. Als je verder zuinig bent op de speakers is er dus niks aan de hand.
P.S 2: Leuk is dat veel mensen niet weten dat de tweeters eigenlijk gaar waren (met name merkbaar op mid/hoog gebied) tot ze ze vervangen. Mij viel het na een paar dagen de P5's in bezit te hebben op omdat mijn P4's precies dezelfde tweeters hebben en die beter klonken op dat gebied. Dit vond ik vreemd en ben met B&W gaan bellen en heb op hun terechte advies de tweeters vervangen. 1 van de 2 tweeters was er zelfs "erg" aan toe, deze was helemaal vastgelopen. Zat geen beweging meer in als je er voorzichtig op ging drukken.