Is mijn versterker nu van mij heen gegaan?

Gestart door carbest, april 02, 2010, 22:29:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

carbest

Hallo Allen!

Het is een treurig moment. Het regent buiten en mijn versterker houdt het voor gezien. Wat deed ik op het moment dat 'het' gebeurde?

Ik was lekker muziek aan het luisteren op mijn PM82. Ik had mijn hele installatie van mijn kamer naar mijn ouderlijk huis getransporteerd. Aangesloten en hij deed het perfect. :yes: Dat was om 19.30 heden avond. Dat ging 2,5 uur goed. Ik verschoof rond een uurtje of 10 de luidspreker iets. En toen! Ploef, geluid weg, maar het kwam weer terug. En weer weg en weer terug. De versterker iets zachter gezet, speelde op een lekker luisterniveau, 1/3 van de volumeknop. De versterker uitgezet en gevoeld of hij erg warm was. Viel mee. Weer aanzetten en wachten op de klik. Hij deed het weer en ik voerde het volume weer iets op. Weer viel die uit! Weer uitgezet en de bekabeling na gelopen. Geen rarigheden. Weer aangezet en wachten op de klik, die na lang wachten niet bleek te komen! Weer uitgezet, stekker eruit, wachten en stekker er weer in. Aan gezet en weer geen klik.  :no:  

Nu zit ik dus dit verhaaltje te typen maar is er nog wat te redden? Heeft de versterker te maken met een ouderdoms kwaaltje die met een "peacemaker" wel weer spelend te krijgen valt? Of moet ik hem onder de perenboom begraven? Ik ben nu echt een beetje uit mijn hum! Maar dat kunnen jullie je wel voorstellen. HLP

Groeten,
Carbest          
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Sander

Dat is vervelend joh kheb geen technische ondergrond wat audio betreft maar wees pas echt getreurd als iemand die er wel verstand van heeft zegt dat tie dood is.  Enaan de andere kant als tie wel dood is kun je weer upgraden  :mrgreen:
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Maurice

Je verschoof de speakers en toen viel het geluid weg? Aan één kant of beide kanten?
Indien aan één kant, dan kan het zijn dat er een breuk in de kabel zit.

Heb je trouwens al de zekering van de versterker gecontroleerd? Deze "verslijt" namelijk ook met de tijd.
Zoek achterop of je ergens "fuse" tegenkomt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

Balen joh maar misschien gaat `t toch nog meevallen als het idd. een zekering of kabelbreuk betreft :yes:.
Anders ff wachten op een reactie van/overleggen met HAL9000.


Sander.

carbest

Zo, ik ben de schrik al weer te boven en dank jullie wel voor de steunbetuigingen  :lol:

CiteerJe verschoof de speakers en toen viel het geluid weg? Aan één kant of beide kanten?
Indien aan één kant, dan kan het zijn dat er een breuk in de kabel zit.

Ja, ik verschoof hem en toen viel de de rechterspeaker, die ik dus verschoof, gevolgd door de andere. Ik heb de speakers ook op een andere versterker aangesloten en ook daar deed de rechter speaker het niet. Ik heb de bekabeling en de aansluitingen bekeken en verbeterd. Het zijn B&O speakers en die hebben van die pluggen. En ik had in het begin ook gedonder met die pluggen en toen had ik nieuwe gekocht. Maar blijft dus een zwakke schakel. Beide doen het dus wel weer op die andere versterker. Problem solved!

Nu weer terug naar de PM82. Ik hem nu op speakers aangesloten die het zeker weten deden. Geen leven in de PM82. Hij 'klikt' dus niet.
CiteerHeb je trouwens al de zekering van de versterker gecontroleerd? Deze "verslijt" namelijk ook met de tijd.
Zoek achterop of je ergens "fuse" tegenkomt.

Ik heb de achterkant bekeken en ik kwam geen 'fuse' tegen. Ik heb maar de bovenplaat eraf gedraaid en een paar fotootjes van gemaakt. Misschien is de zekering binnen handbereik en kan die door de technische mannen/vrouwen 'even' aangewezen worden. Zal wel fijn zijn!




CiteerAnders ff wachten op een reactie van/overleggen met HAL9000.
Ik ben sowieso van plan om het te repareren en een servicebeurtje te laten geven. Hij is ook vrij stoffig van binnen. Het is een mooie amp  :yes: en om echt weer een stap verder te gaan moet ik echt met een paar 100 euro over de balk komen en dan is repareren wellicht goedkoper. Nieuwe luidsprekers en een goede CD speler staan ook nog op het verlanglijstje.

Fijne paasdagen!

Groet,
Carbest         
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Maurice

Op de foto's kan ik niets ontdekken, maar zoek eens naar een glazen buisje met metalen einden, ik gok in de buurt van de transformator.
Anders gewoon een afspraak maken met vakkundig iemand en het hem laten uitzoeken.

Wel balen, die connectors zou ik echt wat aan gaan doen, desnoods een normale ls-terminal op de speakers monteren. Kan zijn dat die brakke connectors de nodige schade hebben opgeleverd.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

carbest

Citeermaar zoek eens naar een glazen buisje met metalen einden
Nou, die heb ik gevonden.


Aan de andere kant zit er nog één. Dus totaal 3 stuks in de buurt van de transformator. Ze zien er nog goed uit. Als een zekering door is gebrand dan zou het glaasje toch bruinig of zwart moeten zijn? Verder zie ik ook dat het draadje in de zekering(en) niet 'gebroken' is. Ik had stil de hoop dat dit het was.
Het brengen naar een kenner is idd een beter plan.

CiteerKan zijn dat die brakke connectors de nodige schade hebben opgeleverd.
Dat denk ik ook! De B&O's van mijn vader hebben ook van die brakke dingen. Leuk vader en zoon klusje  :lol: om er andere aansluitingen op te zetten. 

Wat zou een reparatie ongeveer kunnen kosten? Ik heb de versterker eigenlijk niet nodig want ik ga weer ff thuiswonen. Wanneer ik weer een eigen huisje & baan heb kan ik hem altijd weer laten fixen. Tenzij het financieel 'niet handig' is.   

Groet,
Carbest
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Maurice

Indien de zekering defect is, dan is het draadje gebroken. Glaasje hoeft niet zwart te zijn.
Pak ze er eens uit en kijk goed, misschien zijn ze gebroken achter het metalen gedeelte.

Reparatiekosten hangen echt af van hoe eenvoudig het defect gevonden kan worden en wat er daadwerkelijk defect is.
Gaan er nog wel ledjes branden als je de versterker aanzet?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

carbest

Maurice, thanks voor je snelle reply! pompom

Ik heb twee van de drie zekeringen eruit gehaald en ik kan niet ontdekken dat hij gebroken is. Eén zekering is lastig eruit te halen. Moet ik echt even voor gaan zitten.
De ledjes branden wel gewoon. Power, Tape 1 en de, in dit geval, CD. Het is echt de tweede klik die hij niet maakt. De klasse A schakeling had ik uit staan toen het gebeurde. Ik weet niet of dit uitmaakt, maar ik meld het er maar bij. 
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

EJT

Die 2e klik is van het speakerrelais. Die is dus ter bescherming van de speakers.
Dat die aan/uit is gegaan kan 2 oorzaken hebben.
1 in het protectiecircuit bij dat relais is de elco stuk die over het relais staat.
2 De eindtorren hebben een klap gehad en dan staat er gelijkspanning op dit relais..
Daarom staat dat relais dan ook uit.
Anders...speakers violent1
Die zijn nog goed zeg je dus of torren of een paar elcotjes.
In geval 1 benje vooe een paar pleuros klaar. :yes:
Geval 2 is duurder.
Ik zou persoonlijk de voedingselcos (die grote bij de trafo ook vervangen)




Marantz CD10
Accuphase C222
Accuphase P260
B&W 801 Matrix S3

carbest

Het klinkt inderdaad als een relais dat dus niet werkt. De rest van het verhaal van EJT kan ik dus weinig uit wijs worden maar ik geloof het meteen! Toch wel fijn van die kenners op het forum! :lol:

Maar weet iemand nog een goede reparateur in de omgeving van Doetinchem? Ik weet nog niet of ik hem direct wil laten repareren maar een adresje waar goede ervaringen mee zijn opgedaan is altijd wel makkelijk om te hebben! 
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Maurice

Citaat van: carbest op april 07, 2010, 23:15:44
Het klinkt inderdaad als een relais dat dus niet werkt. De rest van het verhaal van EJT kan ik dus weinig uit wijs worden maar ik geloof het meteen! Toch wel fijn van die kenners op het forum! :lol:

Maar weet iemand nog een goede reparateur in de omgeving van Doetinchem? Ik weet nog niet of ik hem direct wil laten repareren maar een adresje waar goede ervaringen mee zijn opgedaan is altijd wel makkelijk om te hebben! 
Audioservice te Elst is de officiële marantz garantie reparateur. Verder zit er in de omgeving niet veel voor zover ik weet.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

carbest

Audio Service in Elst is nog 3 kwartier rijden! Das niet bepaald naast de deur! Iemand ervaring met Versloot Hifi uit Arnhem? Volgens mij repareren die ook. Althans, dat heb ik begrepen toen ik daar eens aan het rondkijken was. 
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

JohnWx

Citaat van: carbest op april 07, 2010, 23:34:43
Audio Service in Elst is nog 3 kwartier rijden! Das niet bepaald naast de deur! Iemand ervaring met Versloot Hifi uit Arnhem? Volgens mij repareren die ook. Althans, dat heb ik begrepen toen ik daar eens aan het rondkijken was. 

Dan komt hij toch nog in Elst  :|
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Citaat van: Maurice op april 07, 2010, 23:19:13
Audioservice te Elst is de officiële marantz garantie reparateur. Verder zit er in de omgeving niet veel voor zover ik weet.

Ze zullen het wel druk hebben  :-D
Ik zit in Rotterdam, heb net een PM80MKII af, Deze heeft een euvel in de voeding...
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!