verschil tussen cinch en dure cinch/ XLR en dure XLR

Gestart door bonbon, maart 07, 2010, 10:51:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

bonbon

Toen ik 10 jaar geleden mijn eerste duurdere cinch kabel kocht verklaarde iedereen me voor gek dat ik 50 gulden uitgaf aan een kabeltje van IXOS .....

5 jaar geleden kocht ik  een REAL reference cinch kabel  met als tussen stappen 2 vd hull kabels (   en weer was er een groot verschil in geluid hoorbaar.

nu mijn  instalatie ook met XLR aangesloten kan worden toch besloten een wat goedkopere XLR kabel te proberen. ( Burmester LILA 3 , die overigens nu te koop staat elders op het forum ) en het verschil was weer enorm. Ik weet dat veel leden op het forum toch voor een cinch kiezen maar zelf snap ik dat niet omdat het verschil in klank echt enorm is...
Het enige nadeel is wellicht dat geluid wat harder is en je dus voorzichter moet zijn met de volume knop.
Verder veel meer rust en detailering.


Sinds n week heb ik nu de cardas golden reference XLR ... heb hem een paar dagen laten inspelen ook al was hij niet nieuw maar dat raden ze vanuit Cardas toch aan...


Ik heb gelezen dat er vanuit diverse bronnen wordt gesuggereerd dat het verschil tussen een goedkopere en duurdere XLR niet zo groot zou zijn als tussen cinch en goedkope XLR.

NOu, mijn ervaring is heel anders. Ik heb weer een nieuwe geluidsinstalatie......... Het geluid heeft zoveel meer rust, detail en vooral transparantie... dat ik er versteld van sta....... Ik ben super blij met deze upgrade......
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

lo

Moet ik ook nog eens proberen als ik de kans krijg :yes:
Toch weer mooi meegenomen deze up-grade.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Ik wou dat ik dat ook eens had..1 nieuwe kabel en alles is als nieuw. Ik probeer van alles. Heb net een ABX met mijn vrouw gedaan tussen de CD-16 met €35,- RCA kabel en Burmester netkabel en de CD-14 met XLR van €450,-. Redelijke verschillen zou je zeggen maar wij konden allebei met de beste wil van de wereld geen verschillen horen. Als ze er al zijn zijn ze zo klein dat je tijdens het switchen tussen CD 1 en 2 je het al weer kwijt bent...

Ik heb ook nog de lens van de 16 eerst schoongemaakt (had de kap er toch af voor de foto's) maar verschil horen  :no: laat staan het gevoel van een compleet nieuwe installatie.

Ik begin mij af te vragen of ik wel met de juiste hobby bezig ben.  nopompom
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op maart 07, 2010, 16:39:53
Ik wou dat ik dat ook eens had..1 nieuwe kabel en alles is als nieuw. Ik probeer van alles. Heb net een ABX met mijn vrouw gedaan tussen de CD-16 met €35,- RCA kabel en Burmester netkabel en de CD-14 met XLR van €450,-. Redelijke verschillen zou je zeggen maar wij konden allebei met de beste wil van de wereld geen verschillen horen. Als ze er al zijn zijn ze zo klein dat je tijdens het switchen tussen CD 1 en 2 je het al weer kwijt bent...

Ik heb ook nog de lens van de 16 eerst schoongemaakt (had de kap er toch af voor de foto's) maar verschil horen  :no: laat staan het gevoel van een compleet nieuwe installatie.

Ik begin mij af te vragen of ik wel met de juiste hobby bezig ben.  nopompom



Tja Wim , het kan maar 2 dingen betekenen uiteindelijk .

1 - je hebt er de installatie niet naar om de verschillen te kunnen waarnemen , maar dat lijkt mij sterk want ik        denk dat jij de installatie er wel degelijk naar hebt .

2 - je hebt er de oren niet naar .
     Om verschillen te kunnen horen en deze op de goede manier te omschrijven vergt ook de nodige training .
     Niet ieder persoon zal de verschillen kunnen waarnemen die een ander persoon ook waarneemd .



Groeten  EDWIN  B

WimPeu

#4
Je kunt daar best wel gelijk in hebben Edwin, maar tussen een verschil waarnemen, of het idee hebben dat er godijnen voor je speakers verdwijnen of een compleet nieuwe set te hebben is nog al groot. Ik bedoel daarmee dat ik toch op zijn minst een verbetering zou moeten horen.

Ik hoor best wel verschil in CD spelers (SA-7001 of de CD-14) is echt wel door mij waar te nemen. Maar het gevoel van een nieuwe set te hebben na de overschakeling naar een duurdere kabel of een lens schoon maken... :no:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bonbon

Citaat van: WimPeu op maart 07, 2010, 17:04:59
Je kunt daar best wel gelijk in hebben Edwin, maar tussen een verschil waarnemen, of het idee hebben dat er godijnen voor je speakers verdwijnen of een compleet nieuwe set te hebben is nog al groot. Ik bedoel daarmee dat ik toch op zijn minst een verbetering zou moeten horen.

Ik hoor best wel verschil in CD spelers (SA-7001 of de CD-14) is echt wel door mij waar te nemen. Maar het gevoel van een nieuwe set te hebben na de overschakeling naar een duurdere kabel of een lens schoon maken... :no:

soms is het inderdaad alsof je geen verschil hoort... herinner me nog toen ik het luisteren was naar het verschil tussen SA-1 en CD 14.... ik hoorde heel weinig verschil......

met die kabel was gewoon groot en die lens tja, heb het al heel vaak gedaan , ook bij mijn andere spelers en toen viel het me niet zo op eerlijk gezegd... zal vast ook een gedeelte met mijn stemming van het moment te maken
en de optelsom van nieuwe kabel, nieuwe foamranden voor de speakers, schone lens en de rust om er echt van te genieten ..........
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

WimPeu

Citaat van: bonbon op maart 07, 2010, 17:37:54
soms is het inderdaad alsof je geen verschil hoort... herinner me nog toen ik het luisteren was naar het verschil tussen SA-1 en CD 14.... ik hoorde heel weinig verschil......

met die kabel was gewoon groot en die lens tja, heb het al heel vaak gedaan , ook bij mijn andere spelers en toen viel het me niet zo op eerlijk gezegd... zal vast ook een gedeelte met mijn stemming van het moment te maken
en de optelsom van nieuwe kabel, nieuwe foamranden voor de speakers, schone lens en de rust om er echt van te genieten ..........


Hmmm da's idd al weer een stuk genuanceerder. :|
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Citaat van: WimPeu op maart 07, 2010, 16:39:53
Ik wou dat ik dat ook eens had..1 nieuwe kabel en alles is als nieuw. Ik probeer van alles. Heb net een ABX met mijn vrouw gedaan tussen de CD-16 met €35,- RCA kabel en Burmester netkabel en de CD-14 met XLR van €450,-. Redelijke verschillen zou je zeggen maar wij konden allebei met de beste wil van de wereld geen verschillen horen. Als ze er al zijn zijn ze zo klein dat je tijdens het switchen tussen CD 1 en 2 je het al weer kwijt bent...

Ik heb ook nog de lens van de 16 eerst schoongemaakt (had de kap er toch af voor de foto's) maar verschil horen  :no: laat staan het gevoel van een compleet nieuwe installatie.

Ik begin mij af te vragen of ik wel met de juiste hobby bezig ben.  nopompom

Ik denk het wel hoor :-D (juiste hobby hè)
Op zich niet erg toch dat je die verschillen (nu)  niet waarneemt! (Misschien zijn ze er ook wel helemaal niet tussen de kabels die je vergeleken hebt)
Zoals al meer gezegd, kabels zijn volgens mij de sluitschakel in het geheel. Je krijgt er absoluut geen "nieuwe set mee. Het kan wel het potentieel wat al aanwezig is meer naar voren halen. ( in het negatieve geval zelfs verslechteren) Gewoon lekker blijven luisteren naar wat in jou / jullie oren het beste klinkt, en belangrijker nog jezelf er niet druk om maken en lekker genieten.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

renes59

Citaat van: WimPeu op maart 07, 2010, 16:39:53
Ik wou dat ik dat ook eens had..1 nieuwe kabel en alles is als nieuw. Ik probeer van alles. Heb net een ABX met mijn vrouw gedaan tussen de CD-16 met €35,- RCA kabel en Burmester netkabel en de CD-14 met XLR van €450,-. Redelijke verschillen zou je zeggen maar wij konden allebei met de beste wil van de wereld geen verschillen horen. Als ze er al zijn zijn ze zo klein dat je tijdens het switchen tussen CD 1 en 2 je het al weer kwijt bent...

Ik heb ook nog de lens van de 16 eerst schoongemaakt (had de kap er toch af voor de foto's) maar verschil horen  :no: laat staan het gevoel van een compleet nieuwe installatie.

Ik begin mij af te vragen of ik wel met de juiste hobby bezig ben.  nopompom
Ja hoor je hebt de juiste hobby. Je moet nu naar cd's gaan luisteren en naar dvd's gaan kijken.
Op een gegeven moment vindt je het allemaal wel goed met dat tweaken, je komt erachter dat het allemaal niet zoveel helpt. Ik denk dat het wisselen van luidsprekers en de ruimte aanpassen wel een groot verschil kan maken Maar de rest, ik weet het niet, volgens mij hoor je dat niet. Zitten en genieten zou ik zeggen. Af en toe naar Groningen om nieuwe cd's te kopen en draaien maar. ( volgens mij kun je in Emmen niet echt goed terecht om cd's te kopen)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

joep

Citaat van: WimPeu op maart 07, 2010, 16:39:53
Ik wou dat ik dat ook eens had..1 nieuwe kabel en alles is als nieuw. Ik probeer van alles. Heb net een ABX met mijn vrouw gedaan tussen de CD-16 met €35,- RCA kabel en Burmester netkabel en de CD-14 met XLR van €450,-. Redelijke verschillen zou je zeggen maar wij konden allebei met de beste wil van de wereld geen verschillen horen. Als ze er al zijn zijn ze zo klein dat je tijdens het switchen tussen CD 1 en 2 je het al weer kwijt bent...

Ik heb ook nog de lens van de 16 eerst schoongemaakt (had de kap er toch af voor de foto's) maar verschil horen  :no: laat staan het gevoel van een compleet nieuwe installatie.

Ik begin mij af te vragen of ik wel met de juiste hobby bezig ben.  nopompom


Met een Marantz AV-8003 moet je natuurlijk niet te veel aan stereo gaan denken! Daar is hij niet voor gemaakt door Marantz. Of je gaat voor surround of je gaat voor stereo. Haal dit a.u.b. niet door elkaar.

WimPeu

#10
Citaat van: joep op maart 07, 2010, 18:38:35

Met een Marantz AV-8003 moet je natuurlijk niet te veel aan stereo gaan denken! Daar is hij niet voor gemaakt door Marantz. Of je gaat voor surround of je gaat voor stereo. Haal dit a.u.b. niet door elkaar.

Nou ja zeg hier zakt me de broek van af hoor... frusty Heb je wel eens naar de AV geluisterd??
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

eddy

Citaat van: WimPeu op maart 07, 2010, 18:54:07
Nou ja zeg hier zakt me de broek van af hoor... frusty Heb je wel eens naar de AV geluisterd.



stupid
sony kdl 46w4000 full hd.
marantz av 8003.
marantz mm 8003.
marantz ud 8004.
b&w htm1.
b&w 803 m2.
silverstone cw02.
x box elite.
sony ps3 120g.

Dennis E36

#12
En ik denk dat die foamranden bij Bonbon heel erg veel invloed heeft op het "nieuwe" geluid.
Als je meerdere wijzigingen in een korte tijd doorvoert, is het moeilijk om een verandering toe te wijzen aan bijv.
een kabel of schone lens.
Die foamranden hebben ook weer een hoop uurtjes inspeeltijd nodig. Mijn mening is dat kabels de puntjes op de i
zetten en niet de hele set veranderen.

Een slechte set maak je ook niet goed met een exotische XLR kabel.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Bearke65

Tja boys;

Om nog eens terug te komen op het wel of niet horen van verschillen: dit blijft altijd een interessante discussie waar we ook nooit helemaal zullen uitkomen. Volgens mij hebben we bij het horen van verschillen) te maken met minstens 4 variabelen (er zijn er meer maar die laat ik nu even buien beschouwing);

- 1.) Het kwaliteitsniveau van de set,
- 2.) De systeemmatch tussen de componenten
- 3.) De waarneemervaring van de luisteraar en
- 4.) De kwantificeerbaarheid van de objectief waarneembare verschillen.

3 en 4 zijn altijd heel interessante punten en hebben een duidelijke relatie met elkaar. Als analogie: ik speel al 40 jaar piano en dientengevolge ken ik mijn eigen instrument of de vleugels waar ik soms op speel erg goed. Toch luister mijn pianostemmer op een net wat andere wijze naar mijn instrument als hij het stemt. Hem vallen dingen aan individuele noten beter op tijdens het stemmen dan dat ik dat kan. Ik hoor de kleine stemcorrecties aan de individuele snaren niet (zo) goed. Tijdens het spelen van een geheel stuk hoor ik echter meteen wat er is veranderd.

Daarbij hoor ik (dankzij het feit dat ik mijn instrument door en door ken) de invloed van de vochtigheid en temperatuur van de ruimte waar hij staat tijdens het spelen. Mijn pianostemmer zal die verschillen, ook omdat hij mijn instrument in zijn geheel niet zo kent als ik, wat minder goed waarnemen. Dankzij de ervaring die we beiden hebben met pianoklanken kunnen we echter, beiden vanuit een eigen perspectief, goed beoordelen of een piano goed klinkt cq goed is gestemd.

Dit als analogie van punt 3. Vwb punt 4: het horen van verschillen is een ander punt dan het kwantificeren ervan! Nog los van de verschillen in perceptie mbt de pianoklant die mijn pianostemmer en ik hebben is de betekenisgeving ervan voor ons ieder anders. Wat voor de één een grote verbetering is is voor de ander van minder betekenis: zo zal mijn pianostemmer meer letten op de individuele klanken terwijl ik meer op het samenspel van de klanken ín een muziekstuk letten. In veel gevallen zijn verschillen voor ons beiden hoorbaar: het "gewicht" dat we er aan geven is voor beiden verschillend!

Ergo conclusio: hele fora worden er volgeschreven over het wel of niet horen van verschillen tussen CD-spelers, versterkers, kabels, tweaks etc etc. Ik heb me nooit in die discussies willen mengen omdat meningen vaak te ver uit elkaar liggen en discussies verzanden in welles nietes spelletjes. Ik hoop dat ik met deze post een mogelijke verklaring kan geven van het mechanisme achter die discussies. Ik hoop dat ik met mijn post een bijdrage lever aan het kweken van onderling respect en acceptatie van ieders mening. Ieder beleeft immers zijn (audio) hobby op volstrekt persoonlijke wijze in zijn eigen context.

Have fun

AJ

Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

bonbon

Citaat van: Dennis E36 op maart 07, 2010, 21:12:30
En ik denk dat die foamranden bij Bonbon heel erg veel invloed heeft op het "nieuwe" geluid.
Als je meerdere wijzigingen in een korte tijd doorvoert, is het moeilijk om een verandering toe te wijzen aan bijv.
een kabel of schone lens.
Die foamranden hebben ook weer een hoop uurtjes inspeeltijd nodig. Mijn mening is dat kabels de puntjes op de i
zetten en niet de hele set veranderen.

Een slechte set maak je ook niet goed met een exotische XLR kabel.


dat is absoluut waar !!!   en als je daar nog de wijze woorden van Bearke  aan toe voegt........


Toch heb ik zojuist nog even de kabels nog even verwisseld en hoor nog steeds een heel groot verschil................ veel meer rust..in het geluid
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon