Tja boys;
Om nog eens terug te komen op het wel of niet horen van verschillen: dit blijft altijd een interessante discussie waar we ook nooit helemaal zullen uitkomen. Volgens mij hebben we bij het horen van verschillen) te maken met minstens 4 variabelen (er zijn er meer maar die laat ik nu even buien beschouwing);
- 1.) Het kwaliteitsniveau van de set,
- 2.) De systeemmatch tussen de componenten
- 3.) De waarneemervaring van de luisteraar en
- 4.) De kwantificeerbaarheid van de objectief waarneembare verschillen.
3 en 4 zijn altijd heel interessante punten en hebben een duidelijke relatie met elkaar. Als analogie: ik speel al 40 jaar piano en dientengevolge ken ik mijn eigen instrument of de vleugels waar ik soms op speel erg goed. Toch luister mijn pianostemmer op een net wat andere wijze naar mijn instrument als hij het stemt. Hem vallen dingen aan individuele noten beter op tijdens het stemmen dan dat ik dat kan. Ik hoor de kleine stemcorrecties aan de individuele snaren niet (zo) goed. Tijdens het spelen van een geheel stuk hoor ik echter meteen wat er is veranderd.
Daarbij hoor ik (dankzij het feit dat ik mijn instrument door en door ken) de invloed van de vochtigheid en temperatuur van de ruimte waar hij staat tijdens het spelen. Mijn pianostemmer zal die verschillen, ook omdat hij mijn instrument in zijn geheel niet zo kent als ik, wat minder goed waarnemen. Dankzij de ervaring die we beiden hebben met pianoklanken kunnen we echter, beiden vanuit een eigen perspectief, goed beoordelen of een piano goed klinkt cq goed is gestemd.
Dit als analogie van punt 3. Vwb punt 4: het horen van verschillen is een ander punt dan het kwantificeren ervan! Nog los van de verschillen in perceptie mbt de pianoklant die mijn pianostemmer en ik hebben is de betekenisgeving ervan voor ons ieder anders. Wat voor de één een grote verbetering is is voor de ander van minder betekenis: zo zal mijn pianostemmer meer letten op de individuele klanken terwijl ik meer op het samenspel van de klanken ín een muziekstuk letten. In veel gevallen zijn verschillen voor ons beiden hoorbaar: het "gewicht" dat we er aan geven is voor beiden verschillend!
Ergo conclusio: hele fora worden er volgeschreven over het wel of niet horen van verschillen tussen CD-spelers, versterkers, kabels, tweaks etc etc. Ik heb me nooit in die discussies willen mengen omdat meningen vaak te ver uit elkaar liggen en discussies verzanden in welles nietes spelletjes. Ik hoop dat ik met deze post een mogelijke verklaring kan geven van het mechanisme achter die discussies. Ik hoop dat ik met mijn post een bijdrage lever aan het kweken van onderling respect en acceptatie van ieders mening. Ieder beleeft immers zijn (audio) hobby op volstrekt persoonlijke wijze in zijn eigen context.
Have fun
AJ