CD 14 als voorversterker ??

Gestart door bonbon, februari 20, 2010, 00:38:55

Vorige topic - Volgende topic

bonbon

beste mede forum leden,
Ikkreeg vandaag deze vraag van een geintereseerde..... wie weet het antwoord?? notworthy

aangezien deze speler een volume regeling heeft, weet u ook of deze speler rechtstreeks aangesloten kan worden op een eindversterker en zo dus ook als voorversterker dienst doen?
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

ll0ll

Ja, je kunt de cd14 rechtstreeks op een eindversterker aansluiten en de volume afregelen via de cd14. Als het ware fungeert ie dan als voorversterker :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Pjotr27

Ja alleen lijkt me niet dat dat echt goed gaat klinken.
Als een cd speler een volumeregeling heeft wordt dat meestal digitaal gedaan.
Je gaat dus resolutie inleveren als je je volume terug draait en dat zal wel moeten wil je niet te hard binnen komen bij je eindversterkers.
Daarnaast heeft een cd speler maar ongeveer 2v  uitgangsspanning terwijl een eindversterker eigenlijk meer nodig heeft.
Een beetje voorversterker heeft al snel 6 v uitgangsspanning.

Dennis E36

Citaat van: ll0ll op februari 20, 2010, 08:04:02
Ja, je kunt de cd14 rechtstreeks op een eindversterker aansluiten en de volume afregelen via de cd14. Als het ware fungeert ie dan als voorversterker :)

Het wordt alleen afgeraden. Er wordt gezegd dat als je de speler dempt er dan resolutie verloren gaat. De volumeregeling zit in het digitale domein. Ikzelf heb dit nooit waargenomen. Ik heb veel met die speler op -10dB gespeeld. Ik heb niet het idee gehad informatie te verliezen.

Verder is het uitkijken als je de CD14 als VV wil laten dienen. Als je de speler uitzet en weer inschakeld staat het volume gewoon weer maximaal!
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Dennis E36

Citaat van: Pjotr27 op februari 20, 2010, 09:05:58
Je gaat dus resolutie inleveren als je je volume terug draait en dat zal wel moeten wil je niet te hard binnen komen bij je eindversterkers.
Daarnaast heeft een cd speler maar ongeveer 2v  uitgangsspanning terwijl een eindversterker eigenlijk meer nodig heeft.

Je was me net voor :-D

Vraagje over die uitgangsspanningen. Bij mijn PM14 heeft de pre-out een spanning van 1.8v. Ik neem aan
dat dit de uitgangsspanning van de voorversterker is toch?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

ll0ll

In een eerder topic (volgens mij hier op het forum) werd aangeraden het volume van de CD14 (en ook de CD17) juist niet op max te zetten, omdat ie dan als-het-ware overstuurd speelt.
Kan het topic alleen zo snel niet terugvinden...
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

ll0ll

Overigens, ik neem aan dat iemand die geinteresseerd is in de CD14 dit vraagt. Het antwoord is dan toch simpelweg 'ja'? Het kan, dus de geinteresseerde kan het volume via de CD14 afregelen. Klaar toch? :)

Mexicaanse Hond

Citaat van: ll0ll op februari 20, 2010, 09:55:48
Overigens, ik neem aan dat iemand die geinteresseerd is in de CD14 dit vraagt. Het antwoord is dan toch simpelweg 'ja'? Het kan, dus de geinteresseerde kan het volume via de CD14 afregelen. Klaar toch? :)
Even indenken dat jij de aspirant-koper bent en dan de vraag nog eens beantwoorden.   

ll0ll

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 20, 2010, 10:00:37
Even indenken dat jij de aspirant-koper bent en dan de vraag nog eens beantwoorden.   

Dan nog, als ik zo'n cd14 zou verkopen en iemand vraagt me of ik via de speler (aangesloten aan een eindversterker) het volume af kan regelen, dan is het antwoord daar gewoon 'ja' op.
Ik lees hier nou wel dat de kwaliteit van het geluid achteruit gaat als je de volume van de cd14 zachter zet, maar ik heb dat ding gehad, en eerlijk ben ik een andere mening toegedaan.

Mexicaanse Hond

Citaat van: ll0ll op februari 20, 2010, 10:03:45
Dan nog, als ik zo'n cd14 zou verkopen en iemand vraagt me of ik via de speler (aangesloten aan een eindversterker) het volume af kan regelen, dan is het antwoord daar gewoon 'ja' op.
Ik lees hier nou wel dat de kwaliteit van het geluid achteruit gaat als je de volume van de cd14 zachter zet, maar ik heb dat ding gehad, en eerlijk ben ik een andere mening toegedaan.
Dat laatste verandert de zaak. Ik ging uit van de situatie dat je weet dat het kan, maar dat je ook weet dat het resultaat dan niet optimaal is. In dat geval vind ik het niet netjes om die informatie achter te houden.  

mahansz

daarbij nog een praktisch punt: ik heb dit destijds geprobeerd, maar hij kon bij mij niet zacht genoeg... in die zin dat het laagste volumeniveau nog best wel hard was (achtergrondmuziekje is er niet bij  nopompom)
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Bearke65

Citaat van: bonbon op februari 20, 2010, 00:38:55
beste mede forum leden,
Ikkreeg vandaag deze vraag van een geintereseerde..... wie weet het antwoord?? notworthy

aangezien deze speler een volume regeling heeft, weet u ook of deze speler rechtstreeks aangesloten kan worden op een eindversterker en zo dus ook als voorversterker dienst doen?
Hoi Koen

Ik ook raad het af om de CD14 als VV dienst te laten doen: de argumenten zijn hier al benoemd. In technische zin zou je er wel een EV mee kunnen aansturen, echter zijn uitgangsspanning en impedantie verre van optimaal zodat je inlevert op kwaliteit. Nog even los van het feit dat je gaat dempen in het digitale domein (bij mij wel hoorbaar, noisefloor neemt duidelijk toe naarmate de volume op de CD14 lager gaat). En als je één keer vergeet de volume naar beneden te draaien nadat je hem weer hebt aangezet kun je wel eens problemen krijgen ... 0 Db aansturen is niet zo fijn voor versterker / luidsprekers. never nooit doen dus.

Grt

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

gerard

Citaat van: Pjotr27 op februari 20, 2010, 09:05:58

Als ik jou set zie speel je zelf ook met een cd-speler als VV en 2 eindbakken.
Hebben jou eindversterkers een gezamelijke volume regeling? of regel jij het ook met je cd-speler?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Pjotr27

Citaat van: gerard op februari 20, 2010, 12:11:48
Als ik jou set zie speel je zelf ook met een cd-speler als VV en 2 eindbakken.
Hebben jou eindversterkers een gezamelijke volume regeling? of regel jij het ook met je cd-speler?

Op mijn eindversterkers zitten volumeregeling....
Maar een voorversterker zal het ( nog) beter laten klinken....
Op zacht opgenomen cd`s heb je nu te weinig volume..
Maar als mijn nieuwe speakers erzijn wordt dat weer gecompenseerd door het hoge rendement ( 97 db ipv 90 db)

ll0ll

Hier het topic over de volume afregeling van oa de CD14, en de positieve reacties op het zachter zetten van de volume van je cdspeler:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2284.msg23504.html#msg23504