Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Stadium III

Wen maar aan het geluid heb ik hier ook
Alleen ik heb hem niet ingeregeld
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

still life

Citaat van: mike tol op februari 06, 2011, 20:08:25
Audessey van de av 7005 geeft na meerdere auto instellinging een altijd vrij hoge output van de hoge tonen.
had daar van de nr1501 geen last van?
nr 1501 gaf naar mijn idee mooier en voller geluid dan de nieuwe av 7005??

bedoel je niet de SR7005?
en je claimt dat de NR beter klinkt, dat is vreemd...

Citeerprijs verschil is niet gering. iemand enig idee wat er aan de hand is?
er valt heel wat in te stellen op zo'n SR, een beetje onhandigheid daarbij & het wordt al snel beroerd
zo kan het zijn dat je op pure direct zit weer te geven, dat kan super klinken icm een goeie akoestiek
helaas is dat vaak niet echt het geval.. nopompom

belangrijke info/ondersteuning daaromtrent valt o.a. in dit topic te lezen..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Wizzzard

Allereerst even voorstellen want dit is m'n first post;

Nick: Wizzzard
Naam: Frank
Versterker: NR1601
Speakers: 5.1 opstelling Mordaunt Short Alumni
Sweetspot situatie; hoekbank tegen de achterwand waarvan de zit postie (in de hoek) is. LA speaker 0,5m en RA 1,5 m vanaf de zit postie. LF en RF staan langs de TV en de C ervoor.

Bovenstaande is mijn eerste ervaring met een HC set.
Nu heb ik me al aardig ingelezen op internet over de mogelijkheden m.b.t. het inregelen van je HC set.
En ben er achter dat de meningen en mogelijkheden hier nogal verdeeld over zijn. Wat uiteindelijk ook weer een beetje op persoonlijke smaak gebaseerd is.

Nu heb ik mijn set de eerste keer ingeregeld middels de audyssey microfoon en ben al zeer te spreken over het resultaat. Echter wil ik toch altijd het beste eruit proberen te halen wat erin zit. Dus heb ik onlangs een analoge  Db meter gekocht om hier eens mee aan de slag te gaan.

Ik wil de huidige instellingen resetten en hem opnieuw inregelen met de Audyssey Mic. Om hem vervolgens met meetlint en Db meter in te stellen en het resultaat te vergelijken.

Nu heb ik dit topic al 2x doorgelezen en heb ik toch nog een aantal vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

Situatie 1 inregelen audyssey;

Vanwege de niet al te ideale zit opstelling heb ik ervoor gekozen het geluid enkel voor de sweetspot in te regelen. Ook omdat mijn vriendin hier weinig waarde aan hecht en ik hem niet voor mijn bezoek ga optimaliseren.

Is het nu beter om 1x de audyssey setup te doen op de sweetspot of toch de aanbevolen 6x? En deze dan net om de sweetspot heen? 20cm?

Moet ik rekening houden met weerkaatsing van de muur? Omdat de speakers aan de achterwand bevestigd zijn.

Situatie 2 inregelen met meetlint en Db meter;

Als ik hem handmatig ga instellen waar kan ik dan het beste de multEQ optie op zetten?
Kan ik hem ook 1x instellen met de audyssey mic en hem daarna finetunen met db meter?
In het menu staan de instellingen van mijn LFE op 120Hz. Wat gebeurd er als ik hem hoger of lager zet?

Verder nog even wat reacties op eerdere posts;

@Vlearmoes; je geeft in een post aan dat je tijdens een manuele meeting je versterker op 75db moet zetten. Wat verstra je hier precies onder? (wat ik er uit op maak is dat je een testtoon op LF zet en het volume opschroeft tot de db meter een waarde van 75db aanslaat?)

@Gerrit-Smith; thanks voor je opmerking m.b.t. het CHlvl knopje... Ik vroeg me al af hoe ik de db waardes per speaker kon aanpassen zonder de testtoon van de versterker te horen. Dus met een testtoon van een dvd bijv. Althans ik ga er vanuit dat het CHlvl knopje hetzelfde aanpast als in het menu speaker setup Channel Level??

Nou dat was me even een lap tekst.

Hopelijk kunnen jullie me ondersteunen met het optimaliseren van mij set.

Alvast mijn dank voor de moeite.

Groet,
Frank

Perfect_audio

Citaat van: mike tol op februari 06, 2011, 20:08:25
Audessey van de av 7005 geeft na meerdere auto instellinging een altijd vrij hoge output van de hoge tonen.
had daar van de nr1501 geen last van?
nr 1501 gaf naar mijn idee mooier en voller geluid dan de nieuwe av 7005??
prijs verschil is niet gering. iemand enig idee wat er aan de hand is?

Hoi,
Heb ik vaker gehoord/gelezen.
Ik zou het graag eens zelf willen horen, zou dat kunnen?
Waar woon je (ongeveer)?

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Wizzzard

Niemand die mij kan helpen?  redface

Wil niet te opdringerig zijn maar wil er graag mee aan de slag  :lol:

Stadium III

Citaat van: Wizzzard op februari 20, 2011, 10:53:11
Niemand die mij kan helpen?  redface

Wil niet te opdringerig zijn maar wil er graag mee aan de slag  :lol:

Tuurlijk kunnen mensen je helpen  :-D

Als je hem laat inregelen kun je idd 1 plek pakken en daar de instellingen zo goed mogenlijk op laten afstellen

Verder kun je hem idd handmatig instellen dus alles weer terig naar 0 EQ af en regelen maar
Als je dan de testtone opzet zal ie bij links voor beginnen en de reciever master volume zal dan op -0 db staan

Dit volume geeft een waarde aan op de db meter c slow gemeten

De rest van de speakers behoren dan ook even hard te staan
De luidspreker afstanden meet je ook vanuit luidspreker tot sweet spot en zo regel hem dan

Je zou dan eventueel met EQ aan de slag kunnen gaan om het voor jezelf wat te tweaken
Ik zelf heb het uit staan maar dat is persoonlijk

Verder zou ik alles speakers op small zetten en een crossover zoeken van 120 /100/80 hz
Hoe lager de frequentie hoe makkelijker de subwoofer is weg te zetten
Let wel op dat je geen gat laat vallen tussen monitoren en subwoofer met het frequentie berijk -3db  punt is al een verzwakking dus zeker daar al op gaan pakken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Ff naargeken maar zeker niet lager gaan zitten als 100 hz met de crossover als je de 2 hebt en de center gaat ook tot 100 hz

Je zou idd eventueel kunnen proberen te spelen met 100 en 120 hz

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Perfect_audio

#127
Citaat van: Wizzzard op februari 20, 2011, 10:53:11
Niemand die mij kan helpen?  redface

Wil niet te opdringerig zijn maar wil er graag mee aan de slag  :lol:

Volgens mij staan alle antwoorden al op dit forum, maar jij wilt ze graag voor je op een rij.
Allereerst, waarom nog handmatig instellen als je al Audyssey gebruikt? Waarom vertrouw je niet op de resultaten van Audyssey.

Je zitpositie (in een hoek) is de slechts denkbare. Metingen die je hier doet zullen tot een verkeerd resultaat leiden. Metingen moeten minimaal 1m van de wand en 1,5m uit de hoek gebeuren. Je zult dus met een compromis moeten leven.
Audyssey meting:
Altijd alle 6 de metingen doen, de eerste op de zitplaats op oorhoogte (of in jouw geval iets er vanaf), de overige metingen op minimaal 50 cm daaromheen met een kleine variatie in de hoogte. De microfoon op een statief plaatsen, de kamer en omgeving stil maken, ramen dicht, geen verkeershinder (vrachtwagens, motoren drukken de bas weg). Hoe meer metingen, hoe meer gegevens Audyssey heeft om te rekenen, des te beter het resultaat.
Het enige dat je na de meting nog zou kunnen (=moeten) doen, is controleren of alle speakers op small staan. Zo niet, dan toch op small zetten.
Handmatig meten: forget it! Een standaard dB meter heeft enorme afwijkingen vooral in het laag. Verder is nameten met een meetlint zinloos want het gaat niet om de afstand maar om de tijdvertraging.

Dat neemt niet weg dat je wel kunt experimenteren in de EQ manual stand. Maar laat de Audyssey gegevens ongemoeid en neem de tijd om het te waarderen.

Ron

PS. Subwoofer met max. crossover en continu aan tijdens de metingen. Je AVR regelt de juiste crossovers voor alle speakers.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Wizzzard

Allereerst thanks voor jullie reacties!!

@StadiumIII;
Ik had inderdaad ook naar de specs gekeken van mijn satellite speakers (de 2 idd) welke maar een bereik hebben tot 100Hz dus had mijn crossover al ingesteld op 100Hz en ben nu ook aan het testen met 120Hz.

Alleen heb ik in een ander menu van mijn versterker ook de optie LPF for LFE staan. Deze staat op 120Hz maar wat doet deze dan?

En wat bedoel je precies met; "Let wel op dat je geen gat laat vallen tussen monitoren en subwoofer met het frequentie berijk -3db  punt is al een verzwakking dus zeker daar al op gaan pakken"?

@Perfect_Audio;
Ik twijfel absoluut niet aan de resultaten van de Audyssey echter zou ik de resultaten wel graag willen vergelijken met een handmatige meeting. Dit komt voornamelijk omdat ik het idee heb niet helemaal het middelpunt te kunnen zijn van mijn speaker set up. Of heeft dit te maken met mijn zitpositie? Valt dit nog met instellingen te compenseren? Alle speakers zijn op mij gericht dus met de Db en afstand instellingen moet je toch het geluid redelijk kunnen plaatsen? (ik ben geen kenner dus correct me if i'm wrong)

Je zegt dat nameten met een meetlint zinloos is omdat het niet om de afstand maar de tijdvertraging gaat. Echter wordt de tijdvertraging toch berekent aan de hand van de afstand? Want mijn Audyssey meeting komt met afstanden die nagenoeg gelijk zijn aan de werkelijke afstanden gemeten met meetlint.

Als ik de EQ op manual zet en handmatig ga instellen moet ik hem dan per speaker instellen of kan ik hem centraal instellen? Dus dat de waardes voor iedere speaker gelden? Want als ik naar de Audyssey EQ resultaten kijk heeft hij voor iedere speaker andere EQ waardes.

Ook geef je aan buiten de EQ de Audyssey instellingen te laten zoals ze gegenereerd worden. Maar wat wordt hier buiten de vertraging, crossover en speaker format nog meer automatisch ingesteld?

Groeten,
Frank

Perfect_audio

Citaat van: Wizzzard op februari 21, 2011, 12:24:29
@Perfect_Audio;
Ik twijfel absoluut niet aan de resultaten van de Audyssey echter zou ik de resultaten wel graag willen vergelijken met een handmatige meeting. Dit komt voornamelijk omdat ik het idee heb niet helemaal het middelpunt te kunnen zijn van mijn speaker set up. Of heeft dit te maken met mijn zitpositie? Valt dit nog met instellingen te compenseren? Alle speakers zijn op mij gericht dus met de Db en afstand instellingen moet je toch het geluid redelijk kunnen plaatsen? (ik ben geen kenner dus correct me if i'm wrong)

WRONG
Citaat van: Wizzzard op februari 21, 2011, 12:24:29
Je zegt dat nameten met een meetlint zinloos is omdat het niet om de afstand maar de tijdvertraging gaat. Echter wordt de tijdvertraging toch berekent aan de hand van de afstand? Want mijn Audyssey meeting komt met afstanden die nagenoeg gelijk zijn aan de werkelijke afstanden gemeten met meetlint.

Het is precies andersom: de tijdvertraging wordt gemeten en dan vertaald naar een afstand omdat de AVR's met een afstandinstelling werken. Dat is nl wat de consument kan meten. Jij geeft de afstand in en de AVR vertaalt het naar tijd. Maar audyssey meet meteen de tijdvertraging.
Het feit dat Audyssey precies de juiste 'afstand' berekent, geeft aan hoe nauwkeurig hij de meting uitvoert.
Een afwijking zie je meestal bij speakers met ingewikkelde (c.q. foute) filters en bij subwoofers.

Citaat van: Wizzzard op februari 21, 2011, 12:24:29
Als ik de EQ op manual zet en handmatig ga instellen moet ik hem dan per speaker instellen of kan ik hem centraal instellen? Dus dat de waardes voor iedere speaker gelden? Want als ik naar de Audyssey EQ resultaten kijk heeft hij voor iedere speaker andere EQ waardes.

Juist, ieder speaker zijn eigen waarden meten en instellen.

Citaat van: Wizzzard op februari 21, 2011, 12:24:29
Ook geef je aan buiten de EQ de Audyssey instellingen te laten zoals ze gegenereerd worden. Maar wat wordt hier buiten de vertraging, crossover en speaker format nog meer automatisch ingesteld?

Oh een heleboel. Audyssey berekent voor ieder speaker een correctiecurve (van 20 tot 20.000 Hz) om alle akoestische interacties van de kamer te compenseren. En dat op vele honderden punten in het frequentiebereik. Dat kan geen enkele equalizer.
Op basis van alle metingen worden de optimale instellingen per speaker bepaald om ze op elkaar te laten aansluiten en zo een homogeen geluid te maken.
Verder moet je weten dat Audyssey ook in het tijddomein meet, d.w.z. dat alleen het eerst aankomend signaal wordt gebruikt voor de berekening. Alle reflecties worden uitgesloten. Daarmee krijg je een veel zuiverder beeld. Wil je er meer over weten lees dan eens op http://www.audyssey.eu/mooiergeluid/EQ/index.html.

Nu begrijp je ook waarom meten met een dB meter anders is: je meet alle geluid, niet alleen de bron maar ook de reflecties in je kamer. En, hoe houd je de meter vast? In de hand of met statief? Met de microfoon naar de speaker gericht of naar het plafond?
Zomaar een paar aspecten die een grote rol spelen bij het zelf meten.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marvin

En welk type filter is volgens jou dan ingewikkeld of fout?

Wizzzard

Ik wil niet tussen de strijd Audyssey is beter dan handmatig inregelen of andersom komen te liggen!

Ik wil weten hoe ik beide methodes zo optimaal mogelijk kan uitvoeren en dan zelf oordelen welk resultaat het beste bij mij aansluit.

Het maakt mij uiteindelijk niet uit hoe ik tot dit resultaat kom.

@Perfect_audio;
Jij als voorstander van Audyssey hebt ervaring met kwalitatief hoogstaande audyssey apparatuur. Vallen deze überhaupt te vergelijken met de Audyssey die ingebouwd is in de Marantz versterkers? (Ik heb namelijk ergens gelezen dat dit de minst beschikbare Audyssey oplossing is?)

still life

Citaat van: Wizzzard op februari 21, 2011, 15:00:52
(Ik heb namelijk ergens gelezen dat dit de minst beschikbare Audyssey oplossing is?)

same here, maar daar moeten we het dus ff mee stellen  clown1

kort samengevat:
kun je best audyssey op 6 punten laten inmeten & die meting opslaan (het gaat vooral om de EQ setup)
daarna loop je alles nog even na & kun je nog afstellen naar wens: bvb speakers large/small
maar meestal moet ik enkel de kanalen in db nog wat dichter bijeen afregelen

CiteerHet maakt mij uiteindelijk niet uit hoe ik tot dit resultaat kom.

hiermee krijg je vrij makkelijk & snel een mooie sound & zo'n beetje the best of both worlds..
het kan ook zonder dat alles maar dan zal je het akoestisch verhaal goed voor elkaar moeten hebben
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Het maakt mij totaal niet uit hoe iemand z'n geluid afregeld, ik vraag me enkel af wel type filter als ingewikkeld en/of fout worden aangemerkt. Vraag heb ik al vaker gesteld, krijg enkel geen antwoord.. :-)

still life

 
Citaat van: marvin op februari 21, 2011, 14:12:13
En welk type filter is volgens jou dan ingewikkeld of fout?

mja, ik ben P_A niet
maar vermoedelijk doelt hij op verlies in bandbreedte door de filters..

als je het mij vraagt:
ben ik eender welke speaker die ingewikkelde en/of foute passieve filters heeft liever kwijt dan rijk.. :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300