Speaker vullen met zand

Gestart door Michiel, februari 08, 2010, 00:29:52

Vorige topic - Volgende topic

Michiel

Ik heb Tannoy R3 speakers. Die zijn van een apart compartiment voorzien om de speaker te verzwaren. Daardoor krijgt deze een betere stabiliteit, etc.

Welke soort zand is het best geschikt om het compartiment mee te vullen? Ik lees op verschillende fora zilverzand, maar ook vogelzand. Dat zand is echter verrijkt met anijsolie en dat lijkt mij niet echt goed.
Ook lees je over loodkorrels, maar daar lijkt mij in grote hoeveelheden lastig aan te komen.

PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Vlearmoes

Hoe makkelijk is het compartiment te bereiken?
Hier kon ik het er onderuit schroeven en heb het vol gemaakt met plakken lood die de metselaars gebruiken
en makkelijk verkrijgbaar zijn  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

ll0ll

Zitten er geen plastic zakken oid in de compartimenten? Dat hadden de missions 733i's die ik ooit heb gehad wel. Het zand zat in de zakken in de compartimenten en voorkomt dat het hout gaat rotten.
Ik heb destijds in ieder geval droog speelzand van de gamma gebruikt :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Michiel

Het is een speciaal / apart compartiment dat met een rubberen stop wordt afgesloten. Het gat heeft een doorsnede van 1 - 1,5 cm. Er valt niets open te schroeven. Ik heb geen idee of er plastic in zit. Volgens mij niet. Kan natuurlijk wel proberen er een zak in te krijgen, maar dat zal nog wel een hele klus worden.

PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

ll0ll

Citaat van: Michiel op februari 08, 2010, 08:31:23
Het is een speciaal / apart compartiment dat met een rubberen stop wordt afgesloten. Het gat heeft een doorsnede van 1 - 1,5 cm. Er valt niets open te schroeven. Ik heb geen idee of er plastic in zit. Volgens mij niet. Kan natuurlijk wel proberen er een zak in te krijgen, maar dat zal nog wel een hele klus worden.

Het ander voordeel van een zak in het compartiment is dat je de opening van de zak er een stuk uit kunt trekken zodat je een soort-van trechter hebt waar je het zan in kunt gooien.
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

bonbon

Citaat van: Michiel op februari 08, 2010, 08:31:23

ik heb bij mijn dali 350 het zelfde systeem. alleen is het gat 2,5 cm,

heb er al jarengewwon droog zandbak zand in gedaan en nooit problemen gehad..................

wel een verbetering in sound geconstateerd . uiteraard veel stabieler
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

gerard

Als je wat rijstkorrels door het zand mixed trekt het eventueel aanwezige vocht in de rijstkorrels.  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

MadVillain

alligator

Ik heb in mijn spectral stands schelpenzand gebruikt met anijskorrels, daar merk je niets van en is niet duur.
Wat rijst erbij is een goede tip... thanks.

Alligator
Marantz - PM15S1 / SA15S1 / ST6003 champagne
Weber & Maurer - AC-01 / LS-03
Bowers & Wilkins - CM5 gloss black

thepioneer

Ik zou inderdaad zilverzand pakken, en andere optie is quarts zand. Dat is nog fijnes. Gewoon met een trechter erin gooien, komt helemaal goed.

Is wel te verkrijgen bij een professionele bouwproducten leverancier en vaak veel goedkoper als een gamma of soortgelijke bouwmarkt.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

audiofreak1

Vogelzand werkt perfect, heb 2 zakken van 5 kg gekocht en in iedere speaker 5 kg gedaan. Resultaat, strak laag.
Het zand is al gedroogd.
Marantz PM15, SA15, ST15, Sony RDRHX900, Mission M53, Audioquest Diamondline and Sidewinder interlinks, Hyperwire silverline speakercable

SMarcel

Ik kwam op dit topic en dacht hier kan ik nog wel een aanvulling (van 20 kilo) bij doen.

Ik heb mijn EPOS M15 een paar maanden geleden gekocht maar er ontbraken de afsluitdoppen voor de zand compartimenten. En laat dit nu een zeer ongelukkige maat zijn van 64 mm doorsnee. Na een zoektocht ben ik toch aan 2 doppen gekomen. Ik heb EPOS in Engeland nog gemaild, maar die voeren geen spare parts meer van de M15. Lijkt mij sterk maar ja, het zal wel.

Heb vandaag een zak schelpenzand van 20 kilo gehaald in een fourage handel (groothandel dieren  benodigdheden). Voordeel is, zoals al eerder genoemd, het is al droog en koste geen drol.

En ik kan zeggen, per EPOS speaker ging er dus gewoon 10 kilo zand in.

Resultaat?? Toch een wat meer beheerst laag, Ik had al heel weinig last van bonken/dreunen maar dat is nu eigenlijk geƫlimineerd.

Dus heb je de mogelijkheid om zand te vullen in je speakers, ik zeg DOEN. Bevalt het niet kan het er altijd nog uit. 

Groeten,

Marcel

xander32

Citaat van: SMarcel op januari 26, 2013, 17:15:47
Ik kwam op dit topic en dacht hier kan ik nog wel een aanvulling (van 20 kilo) bij doen.

Ik heb mijn EPOS M15 een paar maanden geleden gekocht maar er ontbraken de afsluitdoppen voor de zand compartimenten. En laat dit nu een zeer ongelukkige maat zijn van 64 mm doorsnee. Na een zoektocht ben ik toch aan 2 doppen gekomen. Ik heb EPOS in Engeland nog gemaild, maar die voeren geen spare parts meer van de M15. Lijkt mij sterk maar ja, het zal wel.

Heb vandaag een zak schelpenzand van 20 kilo gehaald in een fourage handel (groothandel dieren  benodigdheden). Voordeel is, zoals al eerder genoemd, het is al droog en koste geen drol.

En ik kan zeggen, per EPOS speaker ging er dus gewoon 10 kilo zand in.

Resultaat?? Toch een wat meer beheerst laag, Ik had al heel weinig last van bonken/dreunen maar dat is nu eigenlijk geƫlimineerd.

Dus heb je de mogelijkheid om zand te vullen in je speakers, ik zeg DOEN. Bevalt het niet kan het er altijd nog uit.

Groeten,

Marcel
... en je hebt met een beetje geluk een heerlijke en gratis anijsgeur in jouw vertrek.

P.s. Betreffende zand is lang niet altijd echt goed droog, voordat je het ergens in gaat gooien, wel ff daarop goed checken :yes:.

cz79

Ik heb destijds mijn Monitor Audio's gevuld met vogelzand, ruikt lekker, is goedkoop en bij ieder dierenwinkel te verkrijgen

Whisper.nl

Zowel mij vorige Totem Arro (2,5 kg elk)  en de huidige Totem Sttaf (5kg elk) afgevuld met schelpenzand.

Bevalt me prima.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet