Zo, he, he, eindelijk even tijd om mijn ervaringen even aan jullie toe te vertrouwen.
Inderdaad 's ochtends bij het ontwaken voelde ik al een stukje gezonde spanning!
Eindelijk na maanden in mijn agenda deze datum te hebben gezien, was eindelijk deze zaterdag aangebroken.
En ja, hoor wat alle weerklimatologen ook voorspellen met opwarming enzo (tweaken die ook hun glazen weerbol?) het was weer wit hier aan de kust. Enfin, dan maar wat vroeger vertrekken en de eerste halfuur glibberend en glijend vertrokken naar Montfoort.
Via de A9/A2/A12 kwam ik zonder problemen in Montfoort aan. Aldaar natuurlijk 2x de afslag naar Krekenburg gemist, dat lag aan mij niet aan mijn Heinz-Heinz. Ik dacht een weg aan te treffen i.p.v. een oprit naar een soort bedrijventerreintje.
Het bedrijventerreintje opgereden en werd door een vriendelijke dame naar de achterkant verwezen van een grote loods. Daar stond een klein deurtje open en ....... via diverse containers en opslagkisten kwam ik in een heus klein theatertje.
Fritz verwelkomde mij direct en ik kreeg natuurlijk direct een invitatie om zijn nieuwe speakers te komen luisteren
, dat kom ik zeker een keer doen Fritz!
Hierbij een foto van deze zaal:
Fritz begon met een inleidend praatje, en ondertussen kwamen meer en meer liefhebbers binnen. Sander was inderdaad direct te zien aan de hand van zijn gescheurde broek en daarna stelde ook Lo zich voor! Daarnaast was de importeur van de zeer fraaie luidsprekers van indianaline aanwezig. Fritz verontschuldigde dhr. v/d Hul in verband met aktiviteiten elders in de wereld, maar de mooie kabels konden wij later bewonderen.
En nadat er in allerijl nog een tiental stoelen bij geplaatst werden kon de show beginnen!
Erik de speakerman van de groep Circle Percussion stelde zijn groep voor en vertelde volop allerlei wetenswaardigheden over het japans trommelen. Roland heeft daar al veel over geschreven (leuk stuk!) Daarna gingen zij los met drukstokjes tot aan knuppels die normaal gebruikt worden bij het honkballen
Het ritme en de impact van de trillingen voelde je dwars door je heen gaan. Op een gegeven moment stond alles mee te trillen, behalve een zware houten tafel (mmm, toch demping door hout
) Ik deed mij ogen dicht om goed te concentreren en bemerkte dat ik de verschillende soorten trommels wel kon plaatsen, maar dat er geen sprake is van een breed of hoog beeld, het kwam als het ware als een groot vlak op je af!
Na een drietal nummers was het aan de opgestelde installatie om deze muziekgeweld even na te doen.
Dat lukte deels, natuurlijk zal het in een kleinere ruimte vele malen beter klinken, maar de diepe, diepe bassen van zo'n kodo drum kan je bijna niet natuurgetrouw uit je speakers laten komen. Zoals Roland ook al schreef bleef ik mij vooral verbazen over de klank van deze fraai afgewerkte speakers van indianaline die de klanken van de verschillende trommels toch wel erg goed overbracht (helemaal toen ik achteraf! het prijsplaatje onder ogen kreeg, aandachtspuntje is wel waarom deze speakers niet in het zwart te verkrijgen zijn?)
Hierna was het weer tijd om verder te gaan met het trommelen!
Het plezier druipte van de groep af, net zoals hun zweet!
Wat een power en een performance, ik heb zoiets al eerder in Carré gezien (Yamamoto), maar we mogen terecht trots zijn dat dit in Nederland ook gemaakt kan worden. Hierbij nog wat foto's van de kodo drum:
Tussen al dit fraai muzikale geweld door was er een pauze waarin je vragen kon stellen en zelf op de kodo trommel mocht slaan om te ervaren wat zo'n trommel met je doet! Zoals Erik al vertelde: "Het mooie van een trommel is de stilte, als je niets doet, doet hij ook niets"
, maar owee als je er op slaat.....
Ondertussen bij Fritz betere wederhelft een paar fraaie cd's gescoord:
George Carlo - A music dreamer (zeer fraaie stem en natuurlijk haarscherp door STS op cd gezet)
Eleonora's Holiday - 12 o'clocktales (lekkere cd voor 's avonds laat!)
Marantz demo Sacd 12 (Fraaie geluidsniveau en leuke wisselende muziek)
en de uitdeel cd van Fritz: The very best of STS Digital in MW coding process!
Met Roland, Sander en Fritz nog even over Marantz gepraat en Fritz heeft mij behoorlijk aan het twijfelen gebracht (hij weet wel waarom
) in ieder geval en ben ik thuis al het een en ander aan het masseren....
Hierna kregen wij nog een spetterende finale van de Circle Percussion groep, waarbij zij helemaal los gingen.
Wij kregen de gelegenheid om in te schrijven voor hun nieuwsbrief en uiteraard hun dvd aanschaffen (hebben we massaal gedaan) zo te zien, want de heren van circle percussion hadden een "big smile" en zagen er tevreden uit en die reden hadden zij ook m.i.
Rond de klok van vieren rondde Fritz de oorblaasdag af en eenieder kreeg een oorverdovend applaus voor de zeer geslaagde middag. Ik was blij dat ik de sneeuw (die achteraf 100% mee viel) geen spelbreker heb laten zijn en een bijzonder leuke middag heb mogen meemaken.
Hierbij wil ik een ieder (STS Digital, Circle Percussion, Indianaline, en anderen) hellohartelijk bedanken voor deze bijzondere middag en ben weer een super ervaring rijker! Dit is voor herhaling vatbaar!
Fritz wat is je vogende project
Jammer, dat een aantal mede forummers niet konden komen, zij hebben heel heel veel gemist!