Naar aanleiding van mijn bezoek van afgelopen woensdag aan Frits de with.
Hij had gezien dat ik gereageerd had hier op het forum op de topic over de "houten blokjes"
Ik had in dit topic geschreven dat ik niet uitsloot dat het plaatsen van houten blokjes onder je apparatuur effect kan hebben, maar dat het voor mij wel typisch een gevalletje was van eerst horen en dan pas geloven.
Afgelopen maandag kreeg ik in eens een prive berichtje van Fritz de With.
Das best grappig dacht ik, ik ken de beste man niet eens.
Hij nodigde me uit om bij hem langs te komen en de proef op de som te nemen.
Nou uuuuhh jha....... wat zeg je daar nou op als beginnende audio liefhebber.
Ik hoefde er dus niet lang over na te denken om in te gaan op zijn uitnodiging.
Nog wat berichtjes gestuurd over tijd en lokatie en een vriend gecharterd om te rijden en daar ging ik.
Na 1.5 uur rijden vanuit wieringerwerf en de nodige besprekingen in de auto over wat nou te verwachten waren we dan eindelijk in amersfoort.
Er werd opengedaan door een klein jongetje welke ons vriendelijk naar binnen liet.
Het bleek het zoontje van Frits te zijn.
Niet even later kwam Frits zelf naar beneden.
Hij liet ons binnen in zijn luister ruimte.
Wat me meteen al opviel waren de akoestieke aanpassingen in zijn luister ruimte.
Piepschuim blokjes en reepjes in een zo ongelijkmatig mogelijk patroon geplakt aan het plafond.
De gordijnen links en rechts van de luister positie, en natuurlijk het tapijt op de vloer.
En natuurlijk de set.
Nog nooit zo'n mooie set gezien in zo'n intieme setting.
De Marantzen glinsterden mijn kant op.
Je kan echt zien dat er alles aan gedaan was om het beste resultaat te halen uit de set.
Frits gebaarde ons te gaan zitten en na een korte voorstelling aan elkaar kon de luister sessie beginnen.
Hij vertelde dat we eerst maar eens naar wat muziek moesten gaan luisteren om aan de set te wennen.
We zijn begonnen met een cd van Roger Water ik meen Amused to death om ons nou eens echt het 3d effect van stereo te laten horen.
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik een Hond achter mij hoorde blaffen.
Aangezien ik in de sweet spot zat werd er nog even gewisseld van stoel zodat Michel ook deze ervaring kon mee maken.
We hebben ongeveer een 1.5 uur geluisterd naar diverse muzikanten en muziek stijlen.
Te veel om op te noemen en helaas te onthouden.
Dus Frits als je je geroepen voelt mag je nog een kleine selectie voor me maken
Frits heeft ons slechte en goede opnamen laten horen, ik had zelf ook nog een cdtje mee genomen van Norah Jones (Not Too Late )welke mij thuis altijd behoorlijk kan bekoren, ik dacht jha das best een goede opname die kan ik wel mee nemen.
Helaas tegen mijn verwachtingen in klonk het plat schel en scherp.
Tsja de nadelen van een mooie set.(maar ik zou er meer dan genoegen mee nemen)
De referentie is gezet en we zijn gewend aan de set.
Na een korte pauze voor een drankje was het dan eindelijk zo ver.
De Blokjes Blacwood en Padouk werden verwijderd.
Ik ging zitten in de sweetspot en frits zette zijn set aan en het viel meteen op.
Het verschil was groter dan verwacht.
Ik kan het niet verklaren, maar er is zoveel ruimtelijkheid weg.
Het lijkt wel of de muziek ineens tussen de speakers is weggekropen en de scheiding van artiesten is een stuk moeilijker te maken.
Begrijp me niet verkeerd, de set die daar staat klinkt echt niet ineens slecht hoor ik wou dat ik het thuis had staan.
Maar t.o.v. dat wat ik in de uren daarvoor gehoord heb konden ik Frits en Michel alleen maar tot de conclusie komen dat we de blokjes maar weer gouw terug moesten plaatsen.
Zo gezegd zo gedaan.
Nog wat geluisterd en toen was het helaas tijd om afscheid te nemen we moesten nog naar wieringerwerf en het was alweer half 11.
Gouw nog ff 2 cd's gekocht, de 12th edition High end cd van Marantz en de cd van Circle Percusion.
We gaven mekaar een hand en hebben afgesproken 30 januari te komen naar de opname van Kodo.
Frits bedankt voor deze geweldige ervaring.
grtz Sander
Ik wil via deze weg ook nog even duidelijk maken dat het echt de moeite is om naar de opname te komen 30 januari.