Advies keuze versterker Rotel RB991 of RB1080 ?

Gestart door dmeerpa, januari 04, 2010, 19:02:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Naar aanleiding van mijn topic waarom een "eindversterker" het stereo gebeuren op een HT set naar een hoger niveau kan tillen heb ik inmiddels een lijstje van potentiële kandidaten:

Geïntegreerde versterkers:
Vincent Class A SV-234 (door de digitale volume indicatie valt het nog mee om die af te regelen in een HT set, wel 1600€)
Classé CAP-151 met Phonotrap (1200€ 2e hands)
De2e hands Marantz PM15S1 is weg, dus geen optie meer, en was 90Watt/8Ohm voldoende, één van de verkopers die mijn speakers kent, rade toch minstens 150Watt/8Ohm aan om het maximum uit de speakers t ehalen)

eindversterkers:
2e hands Rotel RB991 (als ik goed heb begrepen 250€ en dat voor 2*200Watt/8Ohm THX certified wel geen trigger)
2e hands Rotel RB1070 (als ik goed heb begrepen 500€ maar met voorversterker van ROTEL erbij, maar kan besproken worden om die weg te laten wel geen trigger)
EDIT : ROTEL RC972 voorversterker met ''phonotrap'' RPB-1M en het kan dat die samengaat met de Rotel RB991 en 500€ moet kosten en de RB1070 250...

Demo Rotel RB1080 (900€ indien nog beschikbaar)
Rotel RB1572 (1100€)
Rotel RB1582 (1350€)
NAD C 275BEE (1199€, maar kan er weinig over terugvinden)
Advance Acoustic MAA406 (849€, maar de verlichting van de mooie volume meters kan niet uit)
Atoll AM200 (1230€)


Ik vermoed dat de mooiste koop de Rotel RB991 is, indien de vraagprijs 250€ is, valt mss nog te bespreken, gezien hij er al een tijdje staat.
Wat denken jullie ?
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Maurice

De 991!
Zeer mooie prijs als dat klopt, normaal zeker €350
Heeft gebalanceerde ingangen en is zeer stabiel. Het is het verbeterde ontwerp van de eindversterker die ik heb. Het is dat ik geen budget heb, anders had ik hem graag willen hebben voor dat bedrag!

Edit: de 991 is van betere kwaliteit dan de 1070 meen ik. Dit geldt in ieder geval voor de voorversterker uit die serie.
Een 1090 is wel weer enorme top, maar die vindt je niet voor een schappelijke prijs.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Maar om stereo naar een hoger plan te krijgen, zul je eigenlijk wel een betere voorversterker moeten hebben. Heb ik al eens gezegd dat ik een fan van Classé ben? Laat die Vincent dan maar staan. De Classé is ook veel waardevaster.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

joep

Wat is het rendement van de De Wharfedale Opus 2?

xander32

Over Vincent (SV 234) kan je maar weinig vinden aan reviews/feedback - zegt ook iets. Het betreft een hybride amp. (buisjes) welke voor een (groot) deel klasse-A speelt en dus echt heel erg warm gaat worden - iets om rekening mee te houden als deze in een kast komt te staan. Een lid van het HT-forum vond deze amp. erg donker klinken, alsof er een doek over diens speakers hing.

Rotel ken ik alleen van mijn ex RB1070 - niets mis mee - veel amp. voor het geld. Een RB1080 of een RB1090(W&W - Enschede) spelen weer een stap hoger.

Classe ken ik alleen van reviews/feedback gebruikers en die zijn steevast positief.


Sander.

dmeerpa

Citaat van: Maurice op januari 04, 2010, 19:40:22
Maar om stereo naar een hoger plan te krijgen, zul je eigenlijk wel een betere voorversterker moeten hebben. Heb ik al eens gezegd dat ik een fan van Classé ben? Laat die Vincent dan maar staan. De Classé is ook veel waardevaster.

Moet voor mezelf wel een limiet (€ en WAF) stellen. Ik kan daarenboven nog een externe DAC, losse voor en losse eindversterker, maar waar eindigt het. Bijvoorbeeld die Classé CAP-151 is direct 4 maal duurder dan de Rotel RB991. Zal zeker beter klinken. Maar dat zal een Marantz SC-7S2 met twee Marantz MA-9S2 ook doen enn dan kan je bijna niet zonder de Marantz SA-7S1 :-D
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

xander32

Citaat van: dmeerpa op januari 04, 2010, 19:51:40
Moet voor mezelf wel een limiet (€ en WAF) stellen. Ik kan daarenboven nog een externe DAC, losse voor en losse eindversterker, maar waar eindigt het. Bijvoorbeeld die Classé CAP-151 is direct 4 maal duurder dan de Rotel RB991. Zal zeker beter klinken. Maar dat zal een Marantz SC-7S2 met twee Marantz MA-9S2 ook doen enn dan kan je bijna niet zonder de Marantz SA-7S1 :-D

stupid

Gelijk heb je hoor.

Sander.

dmeerpa

Citaat van: joep op januari 04, 2010, 19:48:44
Wat is het rendement van de De Wharfedale Opus 2?

Wharfedale Opus 2
Transducer Complement 3 Way
Normal Impedance 6 Ohm
Impedance variation 4.5–37 Ohms
SPL 1W@1M van 90dB
Distortion 20 – 600Hz 100dB@1m >3%
600 – 50kHz >1%
Continuous Programme 250 Watt
Recommended Amplifier Power 100-500 Watt
Max Peak SPL 115 dB
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: xander32 op januari 04, 2010, 19:49:44
Rotel ken ik alleen van mijn ex RB1070 - niets mis mee - veel amp. voor het geld. Een RB1080 of een RB1090(W&W - Enschede) spelen weer een stap hoger.
Volgens wat ik lees op het internet verschillen de RB881 en de RB1070 intern bijna niet (de RB1070 zou een trigger hebben, maar deze heb ik niet gezien op dat 2e hands model) klankmatig zou er zelfs (bijna) geen verschil zijn. het zelfde zou gelden voor de RB991 en de RB1080
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

joep

#9
Citaat van: joep op januari 04, 2010, 19:48:44
Wat is het rendement van de De Wharfedale Opus 2?

PM-15 is inderdaad aan de krappe kant. Een PM-11 zou wat voor jou zijn.
Maar een Marantz SC-7S2 met twee Marantz MA-9S2 is nog beter!

Maurice

Citaat van: dmeerpa op januari 04, 2010, 19:51:40
Moet voor mezelf wel een limiet (€ en WAF) stellen. Ik kan daarenboven nog een externe DAC, losse voor en losse eindversterker, maar waar eindigt het. Bijvoorbeeld die Classé CAP-151 is direct 4 maal duurder dan de Rotel RB991. Zal zeker beter klinken. Maar dat zal een Marantz SC-7S2 met twee Marantz MA-9S2 ook doen enn dan kan je bijna niet zonder de Marantz SA-7S1 :-D

Ik heb net de specs van de Opus opgezocht, en die zien er niet moeilijk uit. Impedantie curve redelijk recht, de Opus2-2 dipt naar 4,5 Ohm op 6 Ohm nominaal. Je 8002 zou dat in principe goed aan moeten kunnen.
De 991 is voor 250 een goede koop, ongeacht of deze het gewenste effect heeft of niet. Je kunt deze makkelijk voor hetzelfde geld weer kwijt.
Ik kom nog wel eens in Aalter, dat is niet ver van Brugge. Indien ik er naar toe ga kan ik eventueel wel een keer mijn pre meenemen (mits ik de volgende/vorige dag in Bornem zit en dus een hotel boek). Kun je ervaren waar het meeste verschil in zit.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

Citaat van: dmeerpa op januari 04, 2010, 19:51:40
Moet voor mezelf wel een limiet (€ en WAF) stellen. Ik kan daarenboven nog een externe DAC, losse voor en losse eindversterker, maar waar eindigt het. Bijvoorbeeld die Classé CAP-151 is direct 4 maal duurder dan de Rotel RB991. Zal zeker beter klinken. Maar dat zal een Marantz SC-7S2 met twee Marantz MA-9S2 ook doen enn dan kan je bijna niet zonder de Marantz SA-7S1 :-D


oi dmeerpa,

Ik krijg morgen een naim nait 5i binnen, maar als ik over twee maanden een classe cap-151 voor een lief prijsje zie dan gaat de naim zo weer de deur uit.
Ik bedoel hier alleen maar  mee te zeggen , dat ik de iets oudere classè's wel heel erg waardeer ( en ik heb al veel amps gehad en gehoord hoor)
.

Maar even nuanceren , want ik zeg wel dat de naim zo weg zou gaan, maar als die echt zo goed is als ze zeggen dan ..........euhhhhhhh neem ik toch weer een classè hahaha nee hoor ik weet het niet.
Wat ik wel fijn vind bij de naim nait 5i en de classe-cap 151, is dat ze een theater pass trough hebben.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Citaat van: Maurice op januari 04, 2010, 20:06:21
Ik heb net de specs van de Opus opgezocht, en die zien er niet moeilijk uit. Impedantie curve redelijk recht, de Opus2-2 dipt naar 4,5 Ohm op 6 Ohm nominaal. Je 8002 zou dat in principe goed aan moeten kunnen.
De 991 is voor 250 een goede koop, ongeacht of deze het gewenste effect heeft of niet. Je kunt deze makkelijk voor hetzelfde geld weer kwijt.
Ik kom nog wel eens in Aalter, dat is niet ver van Brugge. Indien ik er naar toe ga kan ik eventueel wel een keer mijn pre meenemen (mits ik de volgende/vorige dag in Bornem zit en dus een hotel boek). Kun je ervaren waar het meeste verschil in zit.

Altijd welkom met en zonder pre. Vanaf de afrit Aalter tot bij mij thuis is net geen 15 minuten.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

#13
Citaat van: mars op januari 04, 2010, 20:06:55
oi dmeerpa,

Ik krijg morgen een naim nait 5i binnen, maar als ik over twee maanden een classe cap-151 voor een lief prijsje zie dan gaat de naim zo weer de deur uit.
Ik bedoel hier alleen maar  mee te zeggen , dat ik de iets oudere classè's wel heel erg waardeer ( en ik heb al veel amps gehad en gehoord hoor)
.

Maar even nuanceren , want ik zeg wel dat de naim zo weg zou gaan, maar als die echt zo goed is als ze zeggen dan ..........euhhhhhhh neem ik toch weer een classè hahaha nee hoor ik weet het niet.
Wat ik wel fijn vind bij de naim nait 5i en de classe-cap 151, is dat ze een theater pass trough hebben.

Bij de buren staat ook nog een Classé CA-300 te koop, maar hij vraagt 1800€, terwijl ik een topic van hem vond dat hij hem zelf voor die prijs kocht in 2005.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32949.msg455520#msg455520

Net PM van hem gehad, hij gaat voorlopig niet onder de 1800€, en dat geef ik zeker niet alhoewel ik geld hier heb liggen  :-D

Ik ga er nog even over nadenken, maar denk dat ik momenteel ga voor de Rotel RB991 (ik vermoed dat de verkoper die geen Rotel doet, denkt dat de RB1070 een duurder model is, maar in feite is het enkel een recenter maar lichter model. Als hij daardoor mist, doe ik nog wat voordeel. Voor 250 zal ik alvast heel wat extra power in huis halen, wat normaal ook extra controle met zich mee zal brengen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

mars

Citaat van: dmeerpa op januari 04, 2010, 20:27:57
Bij de buren staat ook nog een Classé CA-300 te koop, maar hij vraagt 1800€, terwijl ik een topic van hem vond dat hij hem zelf voor die prijs kocht in 2005.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32949.msg455520#msg455520


oi,

De CA-300 ken ik persoonlijk niet en ik weet ook niet wat de winkelprijs van deze machine was.
Maar ik vind wel dat die robbiedobbie , een beetje het onderste uit de kan wil hebben , door te proberen om de classè na 3 jaar gebruikt te hebben zonder verlies weer door te verkopen.
En dat nog wel op zijn ''homebase'' ( htforum) nope niet netjes nonono



edit; je hebt dan ook groot gelijk dat je die 1800 er niet voor geeft dmeerpa :yes:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun