advies over goede interlink

Gestart door grendel, januari 04, 2010, 09:33:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SmauG

Nou ik vind het allemaal prima  hello
Ik heb zojuist besloten dat ik ga beginnen met de interlinks.
Deze zullen bestaan uit twee stukken aircell 7 coax kabel, OFC koper voor zowel binnenader als mantel, een set knappe pluggen w.s. die van viablue (vind ik wel mooi) en wat andere visuele opsmuk zoals een mooi gevlochten manteltje, krimpkous etc.

U hoort van mij wat deze peperdure, super haaai end topkabel teweeg gaat brengen. Te verwachten kosten: +/- 50 euro

Geen houtjes voor mij hor  :no:

jrm

Citaat van: SmauG op januari 17, 2012, 15:44:07
Nou ik vind het allemaal prima  hello
Ik heb zojuist besloten dat ik ga beginnen met de interlinks.
Deze zullen bestaan uit twee stukken aircell 7 coax kabel, OFC koper voor zowel binnenader als mantel, een set knappe pluggen w.s. die van viablue (vind ik wel mooi) en wat andere visuele opsmuk zoals een mooi gevlochten manteltje, krimpkous etc.

U hoort van mij wat deze peperdure, super haaai end topkabel teweeg gaat brengen. Te verwachten kosten: +/- 50 euro

Geen houtjes voor mij hor  :no:

hello

Juist, door zelf kabels te maken kan je het zo mooi en leuk maken als je zelf wil (Nog afgezien van de juiste lengte!)

JohnWx

Citaat van: SmauG op januari 17, 2012, 15:44:07
Nou ik vind het allemaal prima  hello
Ik heb zojuist besloten dat ik ga beginnen met de interlinks.
Deze zullen bestaan uit twee stukken aircell 7 coax kabel, OFC koper voor zowel binnenader als mantel, een set knappe pluggen w.s. die van viablue (vind ik wel mooi) en wat andere visuele opsmuk zoals een mooi gevlochten manteltje, krimpkous etc.

U hoort van mij wat deze peperdure, super haaai end topkabel teweeg gaat brengen. Te verwachten kosten: +/- 50 euro

Geen houtjes voor mij hor  :no:

Je hebt 8 euro over t.o.v de Profigold dus er kan nog iets op  :-P

succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SmauG

#79
Haha  stupid
Ik doe het ook een beetje voor de "leuk" van het zelf maken! Ben wel zeer benieuwd wat de resultaten zullen zijn.
Ik houd jullie op de hoogte, tevens gaat zatedag eindelijk het meubel in de verf! he-he! dus foto's zullen binnenkort ook op het forum verschijnen.  :yes:

B.t.w.
Spulletjes zijn besteld; voor 2 stukjes rca kabel van pak'm'beet 80cm ben ik nog onder 50eu kwijt.
Heb alleen wat meer kabel besteld voor het geval ik er, of een zooitje van maak, of dat het zo goed bevalt dat ik later ook andere bronnen wil aansluiten  :angel:

cz79

Succes! Ik heb ook eens een stuk coax (RG59 u) gebruikt om een interlink van te maken, maar dat was bij mij geen succes, het geluid knapte er niet van op, hou ons op de hoogte van het resultaat aub!

Zweef

Citaat van: SmauG op januari 17, 2012, 18:19:20
B.t.w.
Spulletjes zijn besteld; voor 2 stukjes rca kabel van pak'm'beet 80cm ben ik nog onder 50eu kwijt.
Heb alleen wat meer kabel besteld voor het geval ik er, of een zooitje van maak, of dat het zo goed bevalt dat ik later ook andere bronnen wil aansluiten  :angel:
Ben benieuwd, maar het geeft ook aan dat de onderdelen best aan de prijs zijn!

De pluggen i presume?
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

JohnWx

Citaat van: cz79 op januari 17, 2012, 19:26:02
Succes! Ik heb ook eens een stuk coax (RG59 u) gebruikt om een interlink van te maken, maar dat was bij mij geen succes, het geluid knapte er niet van op, hou ons op de hoogte van het resultaat aub!

Beeld wel  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Ja kan het ook voor gebruikt worden, ik ken de RG59u uit de satteliet wereld (militaire inmarsat)

SmauG

#84
De kabel welke ik nu gebruikt heeft koper als main en alu/ijzer als mantel. is dus verre van ideaal.
Daar er in eerste instantie weinig verschil was te merken vind ik de coax toch prettiger klinken.
Aircell 7 is een een antennekabel met blank koperen geleiders en is redelijk buigzaam.

Aircom kabel wordt ook her en der beschreven maar is dikker, buigt minder goed en de kern is groter in doorsnede en massief.
Belden 89259 is ook een goed alternatief. maar weer wat dunner als de aircell 7.

Bij vergelijk van de datasheets (specs, elektrotechnisch) heb ik besloten om de aircell te verkiezen boven de andere 2 omdat de omse weerstand van de mantel en de kern bij deze nagenoeg gelijk zijn (scheelt 1ohm/km) en dus het meest symetrisch is qua opbouw. Hoe de verschillende waarden zich gedragen in het geluid is mij volledig onbekend. Bijkomend voordeel is dat deze het mooist in de pluggen past en goed buigbaar is.

@Zweef; Ik heb bij hifisupply de soldeerpluggen van Viablue genomen. Deze vond ik mooi, en prijstechnisch even wat vriendelijker als de WBT0144 welke ik in eerste instantie op het oog had.
In principe voldoet elke qualitatief goede plug en hebben deze t.o.v. de kabel het minst invloed op de signaalweg mits goed gesoldeerd met zilversoldeer.

SmauG

#85
Citaat van: cz79 op januari 17, 2012, 19:26:02
Succes! Ik heb ook eens een stuk coax (RG59 u) gebruikt om een interlink van te maken, maar dat was bij mij geen succes, het geluid knapte er niet van op, hou ons op de hoogte van het resultaat aub!

FYI. De RG59u is een kabel voor video zoals je het thuis gebruikt en hebben een karakteristieke impedantie van 75ohm. de RG58u familie is voor antennes/zenders/radio e.d en hebben een karakteristieke impedantie van 50ohm.
De coax kabel die ik nu gebruik (Belden 3092A RG-6/u) valt in de eerste catagorie.
De Aircell en Aircom vallen in deze laatste catagorie.
For what its worth.  :mrgreen:

cz79

Ja is helemaal waar maar waar ik dus de RG59U van ken is dat wij die gebruikten op uitzendingen voor de satteliet zend/ontvangers (puur naar de antenne/schotel), de 50/52 Ohm werd inderdaad gebruikt voor de HF/VHF/UHF installaties

JohnWx

weer wat geleerd dacht dat coax altijd 75ohm was
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SmauG

#88
Wat deze "impedantie" voor de toepassing van analoge interlinks betekend en hoe het evt. het geluid wel/niet beinvloed weet ik niet.
Voor toepassing in het digitale domein; netwerken, CCTV etc. is deze wel van belang. datastroom dient dan ook altijd te worden afgesloten met een afsluitweerstand (terminator) van 75ohm. Lagere karakteristieke impedantie KAN leiden tot reflectie in de kabel en veroorzaakt jitter (vschillen in de bitstroom, vergeleken tussen vertrek en aankomst) Maargoed, dat is technisch geneuzel welke nu niet van toepassing is.
Digitale interlinks voor audio toepassing zijn ook altijd 75ohm!
Er schijnen wel D/A converters te zijn welke met een BNC connector aangesloten kunnen worden. Dit is een typisch voorbeeld van toepassing van 75ohm kabel welke netjes afgesloten kan worden.

Leuke materie heh.
Stiekum kan ik niet wachten tot mn spulletjes binnen zijn. Begin steeds meer benieuwd te raken of het uberhoubt effect heeft  :zzz:

cz79

Digitale interlinks voor audio toepassing zijn ook altijd 75ohm!.....


Niet altijd AES/EBU is 110 Ohm en is ook een digitale audioverbinding, maar de normale kabels zijn 75Ohm