Citaat van: xander32 op april 12, 2018, 06:43:19
Een noob vraag, maar wanneer een buis niet stil is, wat hoor je dan?
Dit zijn buizen voor op de voorversterker. Als je geen muziek draait kun je het wel eens horen ruisen of knisperen, als je dat op je luisterplaats kunt horen is dat vervelend en wil je niet. Als je muziek draait hoor je dat niet maar hoe minder des te beter. Dit zijn buizen die 78 jaar oud zijn, ze zijn nieuw in de doos maar ze zijn oud, ontwikkeld in de jaren 30. Gewoon controleren hoe ze er aan toe zijn. Die oude buizen kunnen microfonisch zijn, als je er tegenaan tikt geeft dat een plop in de luidsprekers, ook als je tegen de kast van de versterker aantikt. Dat hebben eigenlijk al die oude buizen maar de één meer als de ander. Als je de keus hebt om de stille eruit te zoeken moet je dat niet laten. Als je 2 koopt heb je geen keus maar ik had nu de keus om uit 35 VT37'ers de goede te zoeken. Ruisen, knisperen en microfonisch zijn wel 2 verschillende dingen.
Niet op het eerste moment afgaan wel wachten tot de buis op temperatuur is, dit duurt een minuut of 15 tot 30. Luisteren is dan de remedie. Direct na het aanzetten hoor je ze wel maar dat gaat als het goed is snel voorbij. Ik heb ook wel gehad dat als er een rumoerige buis in zit deze stiller wordt naarmate de vv langer aan staat. Ben ik vergeten de vv uit te doen en kom dan een dag later op zolder blijkt de buis ineens stiller is. Niet dat de buis opeens beter is geworden de volgende keer na het aanzetten is de ruis er weer. Om nu de versterkers constant aan te laten staan is ook niet de bedoeling.
Waarom die oude buizen? De ontwerper en de maker van de versterkers vindt het een uitdaging om met niet alledaagse buizen iets te maken. Op mijn ev zitten RS1003 buizen, zendbuizen, maar hij heeft een versterker ontworpen met deze buizen die het erg goed doet.