Ik zag het eigenlijk wel aankomen. De bakkerij waar ik werkte heeft 2 jaar geleden een bakkerij overgenomen. Die bakkerij verloor vorig jaar een grote klant, Emté. Nu in het nieuws door de overname door Jumbo.
Bij een overname vallen altijd slachtoffers aan beide zijden, nu ook. Ik werkte op basis van payroll met best wel een hoog uurloon voor in de bakkerij. Als er dan mensen over zijn gaan de duurste het eerst, mijn contract werd niet verlengd. Men heeft het liefst nulurencontracten tegen minimum loon, dat had ik niet.
Ben destijds aangenomen om mee te helpen om het kwaliteitssysteem te verbeteren, dit vanwege mijn kennis van HACCP, BRC, IFS en GMP ( diervoeder). Dat is er niet van gekomen omdat er een gebrek aan productiepersoneel kwam op dat moment. Ben daardoor in de productie terecht gekomen, waar nu een overschot is aan personeel.
Financieel geen centje pijn want de € 300 reiskosten per maand waren voor mijzelf, die heb ik niet meer. Beide dochters hebben ondertussen met succes van het HBO afgesloten, dit zonder studieschuld en hebben werk. Dat scheelt ons een hele slok op de borrel in de maand.
Ben natuurlijk op zoek naar werk, een fatsoenlijke baan in de bakkerijwereld maar die liggen niet voor het oprapen. Wat is een fatsoenlijke baan zul je vragen, productontwikkeling, kwaliteitswerk, procestechnoloog, leidinggevende en misschien zijinstromen in het onderwijs. Of uiteindelijk toch iets voor mezelf beginnen.