Apparatuur ontkoppelen d.m.v. blokjes African Blackwood

Gestart door HiFi gek, januari 02, 2010, 11:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 14:34:03
Jij luistert naar de luidsprekers ik naar de koptelefoon. Ik heb dan ook te maken met de resonanties. Doe er wel een lange kabel aan en ga naar een andere kamer.

Dat werkt dus niet,ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt.
Toen ik tijdens de luister sessie buiten een peukje opstak hoorde ik ondanks de geluidswerende maatregelen die getroffen waren nog steeds geluid,en dat in die mate dat het invloed zou uitoefenen op de koptelefoon,met andere woorden je bent als je van kamer gaat veranderen alsnog naar 2 dingen tegelijk aan het luisteren.

Wat ik wel voorstel (en dat kan ook bij mij thuis) is om naar 2 verschillende koptelefoons te gaan luisteren,daarvoor neem ik 2 dezelfde cd spelers waarbij de ene blokjes heeft en de andere niet,de uitslag kan ik wel naar raden.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op februari 25, 2010, 14:54:37
Dat werkt dus niet,ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt.
Toen ik tijdens de luister sessie buiten een peukje opstak hoorde ik ondanks de geluidswerende maatregelen die getroffen waren nog steeds geluid,en dat in die mate dat het invloed zou uitoefenen op de koptelefoon,met andere woorden je bent als je van kamer gaat veranderen alsnog naar 2 dingen tegelijk aan het luisteren.

Wat ik wel voorstel (en dat kan ook bij mij thuis) is om naar 2 verschillende koptelefoons te gaan luisteren,daarvoor neem ik 2 dezelfde cd spelers waarbij de ene blokjes heeft en de andere niet,de uitslag kan ik wel naar raden.

bij Fritz op youtube staat een verhaal van Menno van der Veen over "schoon geluid" volgens hem moet het geluid ook niet te clean zijn oftewel zonder fouten want dan haak je af met je interesse in het geluid

is interessant en kan je op veel manieren verstaan zijn uitleg

ik denk dat blokjes onder de cd speler met een koptelefoon niks uitmaakt want je hebt niet dat vervelende laag wat vibreert in de omgeving
heb wel zelf ervaren althans dat dacht ik dat de stem iets veranderde met blokjes maar weet niet of je dan dichter bij de werkelijkheid of verder af.

het blijft wel een fascinerende materie Fritz zijn blokkendoos

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

renes59

#167
Citaat van: jwx op februari 25, 2010, 15:19:02
bij Fritz op youtube staat een verhaal van Menno van der Veen over "schoon geluid" volgens hem moet het geluid ook niet te clean zijn oftewel zonder fouten want dan haak je af met je interesse in het geluid

is interessant en kan je op veel manieren verstaan zijn uitleg
Waarom zegt Menno van der Veen dat, hij maakt en ontwerpt buizenversterkers. Die vervormen, daarom klinken ze anders, die zijn niet schoon. Daarom heb ik ook buizenversterkers, vind ze mooier klinken. Het zal door de vervorming niet natuurgetrouw zijn wat je hoort, maar ik vind het wel lekker om naar te luisteren. Heb er ook dingetjes onder gehad tegen de trilling, maakt voor mij niets uit.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

Fritz ,

We kunnen mijn monitoren zowel buiten als binnen plaatsen,ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe op de dikke marantz set presteren,wie weet hoor ik dan wel verschil met en zonder blokjes .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HiFi gek

#169
Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 13:34:48
Waarom?, als je het niet kunt horen via een koptelefoon dan wel door luidsprekers?
Lijkt mij sterk dat de werking van de blokjes afhankelijk is van de gebruikte luidsprekers of koptelefoon.


Aan een koptelefoon heb je helemaal niets , alleen met luidsprekerboxen kun je zoiets op de juiste manier  beoordelen .

En het is heel simpel waarom dat zo is .

Met een koptelefoon zit je helaas naar 2 maal een mono signaal te luisteren , het signaal links en signaal rechts worden apart van elkaar aan onze oren aangeboden  .
Je hersenen zullen dit ervaren als 2 aparte mono signalen .

Met een koptelefoon zul je om die reden dan ook nooit diepte ,breedte en een hoogte afbeelding in een geluidsbeeld kunnen waarnemen .
Wat je ook nooit zal kunnen horen is of een stem exact in het midden tussen de boxen staat of uit het midden .
De stem wordt namelijk in beide oren apart en los van elkaar ingevoerd , waardoor je bovengenoemde nooit kunt waarnemen .
Ook kun je niet horen of die stem op realistische hoogte wordt afgebeeld , dus dat de stem boven het audiorack staat .
En of de stem horizontaal of vertikaal wordt uitgesneden , ik bedoel hiermee een breed geplaatste stem of een smal geplaatste stem die meer gecentreerd wordt uitgesneden .
De plaatsing van de muziek instrumenten in het geluidsbeeld zul je ook niet kunnen waarnemen .


En het diepte beeld is heel belangrijk om een realistisch podium te verkrijgen waarin je duidelijk kunt waarnemen waarin de artiesten staan t.o.v. elkaar .


Voor al deze genoemde punten zul je een stereo beeld nodig hebben om dat op een correcte manier te kunnen beoordelen /waarnemen .
Met 2 aparte luidspreker boxen krijg je uiteraard wel een correct stereo beeld , dan zijn deze genoemde punten wel correct weer te geven .


Waar een koptelefoon wel met uitstek voor geschikt is , is om de invloed van de woonkamer/luisterruimte akoestiek uit te schakelen .
Zo kun je heel mooi diverse installaties beoordelen op hun eigen specifieke klankkleur zonder dat de genoemde kamer akoestiek van invloed wordt op het geluidsbeeld .
Micro informatie zul je met een koptelefoon ook beter kunnen waarnemen omdat de 2 aparte signalen direct op je oren wordt aangeboden waardoor die micro informatie niet zal kunnen vervagen door de omgeving waarin je je bevindt en door eventuele omgevings lawaai en dergelijke factoren .




Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Nog even een aanvulling op mijn posting hierboven .



De koptelefoon krijgt natuurlijk wel altijd een stereo signaal aangeboden , dit even ter aanvulling om misverstanden te voorkomen .

Het probleem is enkel dat wij mensen dat ervaren als 2 aparte mono signalen omdat deze los van elkaar en apart per oor worden aangevoerd .
Om die reden zul je het nooit als een stereo beeld kunnen ervaren .



Groeten  EDWIN  B


lo

Goed verwoordt hoor Edwin. Ken Ishiwata had in Rotterdam (correct) vorig jaar dezelfde verklaring.
Een aanvulling misschien: De speakers van je stereo set geven natuurlijk elk dezelfde informatie als de afzonderlijke "schelpen" van je koptelefoon. Echter om dat je ervoor zit (voor de speakers dus)  ontvangen beide oren van beide speakers een signaal, alleen op een iets ander moment om dat het ene oor op een andere plaats zit dan het andere oor tov de speakers. Hierdoor is dus breedte diepte en ja zelfs hoogte waarneembaar voor onze hersenen.(die computer moet het per slot van rekening verwerken)

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

#172
Lo , bedankt voor je aanvulling .

Ik had er geen erg in om dat ook nog aan te halen , hiermee is dus verklaard waarom je enkel met luidspreker boxen een stereo beeld kunt ervaren .
Onze hersenen kunnen het dan wel omzetten zodat de mens het dan wel als stereo zal ervaren .



Groeten  EDWIN  B

renes59

#173
Ik kan dus prima met een koptelefoon de werking van de blokjes beoordelen. Je wilt toch niet zeggen dat het podium, plaatsing etc allemaal door die blokjes wordt beinvloed.
Als je luidsprekers te ver uit elkaar staan heb je hetzelfde probleem.
Staat een stem altijd midden tussen de luidsprekers, geloof er niks van. Het is de eerste keer dat ik hoor dat er met een koptelefoon geen stereobeeld is. Als ik luister heb ik wel degelijk een stereobeeld en plaatsing wat waar aan de hand is.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 15:46:29
. Heb er ook dingetjes onder gehad voor de trilling, maakt voor mij niets uit.
Misschien eens dingetjes tegen de trilling proberen?  :wink:

renes59

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 25, 2010, 19:39:08
Misschien eens dingetjes tegen de trilling proberen?  :wink:
Posting veranderd, zodat nu iedereen begrijpt wat ik bedoel.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

ll0ll

Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 19:31:30
Het is de eerste keer dat ik hoor dat er met een koptelefoon geen stereobeeld is. Als ik luister heb ik wel degelijk een stereobeeld en plaatsing wat waar aan de hand is.

CiteerAlthough modern headphones have been particularly widely sold and used for listening to stereo recordings since the release of the Walkman, there is subjective debate regarding the nature of their reproduction of stereo sound. Stereo recordings represent the position of horizontal depth cues (stereo separation) via volume differences of the sound in question between the two channels. When the sounds from two speakers mix, they create the phase difference the brain uses to locate direction. Through most headphones, because the right and left channels do not combine in this manner, the illusion of the phantom center can be perceived as lost. Hard panned sounds will also only be heard only in one ear rather than from one side. This latter point is of particular importance for earlier stereo recordings which were less sophisticated, sometimes playing vocals through one channel and music through the other.
en verder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Headphones bij Benefits and limitations
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

HiFi gek

#177
RENES59                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Ik zeg ook niet dat al deze door mij genoemde punten door de blokjes zullen veranderen .

Ik gaf enkel aan wat je met een koptelefoon niet kunt waarnemen t.o.v. luidsprekerboxen .


En inderdaad wat je zelf ook aanhaald , als je boxen te ver uit elkaar staan heb je hetzelfde probleem .


Als je je boxen correct opsteld zodat er geen opstakels e.d. voor staan , en een zo goed als mogelijk symetrische opstelling t.o.v. de diverse muren , dan zul je ervaren dat bij vrijwel alle cd's ongeacht het label de stem precies in het midden staat .
Dat is uiteraard vooral ook afhankelijk van de kamer akoestiek , als je bij 1 van de zijmuren bijvoorbeeld veel negatieve reflexies ondervind en bij de andere zijmuur niet , dan zal het geluidsbeeld scheef wegtrekken .
Wat ook van groot belang is is dat beide boxen op de juiste manier ingedraaid zijn t.o.v. elkaar , dus niet de ene box 10 % indraaien en de andere 15 % indraaien ( ook dat is weer lichtelijk afhankelijk van de akoestiek en of de kamer symetrisch is ) .
Een lastige materie is mijn eigen bevinding , maar het is goed te krijgen mits je er de moeite voor wilt nemen




Groeten  EDWIN  B
 

Jeroen

Citaat van: lo op februari 25, 2010, 18:52:06
Goed verwoordt hoor Edwin. Ken Ishiwata had in Rotterdam (correct) vorig jaar dezelfde verklaring.
Een aanvulling misschien: De speakers van je stereo set geven natuurlijk elk dezelfde informatie als de afzonderlijke "schelpen" van je koptelefoon. Echter om dat je ervoor zit (voor de speakers dus)  ontvangen beide oren van beide speakers een signaal, alleen op een iets ander moment om dat het ene oor op een andere plaats zit dan het andere oor tov de speakers. Hierdoor is dus breedte diepte en ja zelfs hoogte waarneembaar voor onze hersenen.(die computer moet het per slot van rekening verwerken)

groet,

lo


Vorig jaar toen we met Marantzforum bij Marantz zijn geweest heeft Ken het hier ook over gehad, hij noemde dit panorama.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

lo

Eigenlijk wel een mooie verwoording door Ken. Tsja dat kennie wel. notworthy

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.