Citaat van: lo op oktober 15, 2009, 18:37:19
Dank je,
Heel voorzichtig ben ik daar ook van overtuigd, dus ben heel voorzichtig mijn horizon weer aan het verbreden maar zoals ik eerder al aangaf is er altijd een "kosten baten" plaatje. Gelukkig dat er aanbiedingen, demo modellen en een 2e hands markt is/zijn. Voorlopig speelt de PM 14 nog uitstekend en zit ik niet op een schopstoel om het maar eens zo te zeggen.
Eventuele tips om de SA7 nog verder te verbeteren zie ik graag tegemoet. Heb al wel diverse post van je gelezen waarin je onder andere de modificaties van Fritz de With aanhaalt.
Ik zie het graag tegemoet.
Groet,
lo
Ik zou je nog wat tips geven om de SA7-S1 klankmatig nog wat te verbeteren , de meeste zul je al weten inmiddels van diverse postings van mij zoals jezelf al aangeeft .
Voor weergave van cd en sacd kun je kiezen uit 3 verschillende filter karakteristieken .
Voor sacd weergave gebruik ik filter 1 omdat deze de opname ongemoeid laat , dus deze wordt niet bewerkt .
Voor cd weergave gebruik ik ook filter 1 omdat dit filter de beste prestaties neerzet , de 3 filter opties voor cd weergave bewerken dan wel alle 3 de weergave karakteristieken , dit in tegenstelling tot de sacd filters .
Als je de digitale uitgang niet gebruikt kun je die permanent uitschakelen en eventueel ook weer inschakelen via de afstands bediening , dit wordt in het geheugen vastgehouden .
Als je de digitale uitgang niet gebruikt en je sluit hem dus af krijg je een duidelijke verbetering , is echt aan te raden .
Hier wordt je ook op gewezen in de gebruiks aanwijzing van de cd speler .
Op de afstands bediening kun je helemaal onderop de toetsen vinden voor de : NOISE SHAPER en het DC FILTER .
Deze kun je het beste alle 2 uitschakelen omdat dat ook de geluidskwaliteit ten goede komt .
Achter op het chassis vind je de externe DAC input , dit is een BNC aansluitplug .
Koop een BNC 75 ohm afsluit weerstand bij een elektronica winkel van ongeveer 1.50 euro en schuif die in de externe DAC aansluiting .
Ook hier berijk je winst mee in de weergave .
Leg het chassis van de SA7-S1 aan aarde met een extern draadje .
Je hebt nodig een randaarde stekker , een stuk draad , een oogampje van Ø4mm , draai 1 van de parkers van de kast behuizing achter op het chassis los en bevestig daar de kabel met het oogampje aan .
De stekker in een randaarde stopkontakt steken , uiteraard de kabel alleen aansluiten op de aarde pen van de stekker .
Het heeft vreemd genoeg wel een flink aantal uren nodig voordat je het optimale resultaat hiervan merkt , laat je cd speler maar eens als test hiervoor zo'n 24 uur aan staan met de powerknop , draai dan een cd nadat de speler 24 uur continu aanstaat en ga luisteren en laat iemand anders de aarde stekker losnemen terwijl jij luisterd.
Dan heb je de beste directe vergelijking en bij mij leverd het een warmere klankkleur en meer rust in de weergave op .
Het is vreemd , maar als je de aarde stekker achter elkaar telkens meerdere keren erin en dan weer eruit haald is het effect verloren gegaan , probeer dat maar eens uit met een 2de persoon erbij .
Dus stekker erin , ongeveer na een 24 uur heb je het maximale resultaat berijkt , of dit resultaat ook blijvend is nadat je de cd speler uitzet via de powerknop weet ik niet omdat mijn eigen versterker en cd speler continu aanstaan ( 365 dagen per jaar ) en dus zodoende mijn set altijd optimaal opgewarmd is .
Dan heb je nog die koperen hulzen van Fritz de With die je over de netsnoeren kunt zetten , op de IEC connector en om de stekker van je netsnoer .
En ook om het netsnoer van je versterker .
Deze hulzen moeten wel persé kontakt met aarde maken anders werkt het niet , schuif de huls tegen de parkers waarmee de IEC connector tegen het chassis is gemonteerd , ik voeg een foto bij waarop je dat kunt zien .
Het zijn geen grote verschillen , maar als je goed kunt luisteren (beoordelen) kun je het klankmatig waarnemen .
Die hulzen zorgen ervoor dat het magnetisch veld dat naar buiten treed uit de plastic stekkers binnen wordt gehouden zodat dat magnetisch veld niet de rest van de kabel kluwen achter je set negatief beïnvloed .
Het is wel erg belangrijk dat je al reeds uitstekend afgeschermde netsnoeren moet hebben , als dat niet het geval is heeft het ook geen enkel nut om je met die hulzen te gaan bezighouden .
Helaas zijn er maar heel weinig netsnoeren die een mantel hebben die ook echt 100% afschermen , zie dat dus eerst te achterhalen voordat je ermee aan de slag gaat .
Ook is de SA7-S1 uitstekend geschikt om de verschillen tussen hoogwaardige interlinks en netsnoeren en tussen de minder goede weer te geven .
Met het netsnoer zijn opmerkelijke resultaten te berijken , zelf heb ik de Siltech : Ruby Hill G6 (satt versie) .
Dit netsnoer presteerd ongelooflijk goed t.o.v. veel goedkopere netsnoeren van de koncurentie .
Voor de interlink geld hetzelfde , heb er diverse op gehad van ongeveer rond de 600 euro waarmee je al duidelijk verschillen kunt horen .
Heb laatst een interlink erop gehad van Siltech : Forbes Lake G6 (satt versie) , kost rond de 2500 euro voor 75 cm , maar het verschil met mijn eigen interlink van 600 euro is erg groot .
Ik zal nog voor de duidelijkheid wat foto's plaatsen van de achterkant van de SA7-S1 waar je de aarde kabel en de BNC 75 ohm afsluit weerstand op kunt zien .
BNC 75 ohm , aarde kabeltje , koperen huls .
hulzen om beide Siltech netsnoeren , met externe aardekabel .
Groeten EDWIN B